Lastbilstillverkaren Volvo har i en ny storaffär ingått ett sjuårigt ramavtal med Estland och Lettland. Uppdraget: att tillsammans med en annan aktör leverera upp till 3 000 lastbilar till ett värde av omkring 5,1 miljarder kronor.
Affären är ett av de största exportavtalen någonsin för Volvo Defense, som ingår i Volvokoncernen.
– Helt klart ett av de större och längsta avtal och kontrakt vi slutit, säger Volvo Defense-chefen Andreas Svenungsson till Dagens Industri.
Lastbilarna kommer att produceras i Tuvefabriken i Göteborg.
Lastbilstillverkaren Volvo har i en ny storaffär ingått ett sjuårigt ramavtal med Estland och Lettland. Uppdraget: att tillsammans med en annan aktör leverera upp till 3 000 lastbilar till ett värde av omkring 5,1 miljarder kronor.
Affären är ett av de största exportavtalen någonsin för Volvo Defense, som ingår i Volvokoncernen.
– Helt klart ett av de större och längsta avtal och kontrakt vi slutit, säger Volvo Defense-chefen Andreas Svenungsson till Dagens Industri.
Lastbilarna kommer att produceras i Tuvefabriken i Göteborg.
Zaid Saeed och hans team på Scalinq arbetar för att förvandla kvantdatorer från forskningsprojekt till kommersiella produkter. Med rötter i Chalmers tekniska högskola fokuserar det göteborgska startup-företaget på att utveckla och förbättra komponenter för kvantdatorer. Tekniken kan innebära ”en revolution över alla industrier”, menar vd:n Zaid Saeed. – Vi har inte tagit in riskkapital alls, utan vi växer baserat på vår försäljning helt och hållet, sedan dag ett, säger han i en intervju med Dagens Industri.
Zaid Saeed och hans team på Scalinq arbetar för att förvandla kvantdatorer från forskningsprojekt till kommersiella produkter. Med rötter i Chalmers tekniska högskola fokuserar det göteborgska startup-företaget på att utveckla och förbättra komponenter för kvantdatorer. Tekniken kan innebära ”en revolution över alla industrier”, menar vd:n Zaid Saeed. – Vi har inte tagit in riskkapital alls, utan vi växer baserat på vår försäljning helt och hållet, sedan dag ett, säger han i en intervju med Dagens Industri.
Zaid Saeed och hans team på Scalinq arbetar för att förvandla kvantdatorer från forskningsprojekt till kommersiella produkter. Med rötter i Chalmers tekniska högskola fokuserar det göteborgska startup-företaget på att utveckla och förbättra komponenter för kvantdatorer. Tekniken kan innebära ”en revolution över alla industrier”, menar vd:n Zaid Saeed. – Vi har inte tagit in riskkapital alls, utan vi växer baserat på vår försäljning helt och hållet, sedan dag ett, säger han i en intervju med Dagens Industri.
Både i Sverige och globalt har containervolymen minskat – men Göteborgs hamn går mot strömmen. Här ökade istället antalet hanterade containrar med 3 procent under det tredje kvartalet. – Den internationella containermarknaden tecknar en tydlig bild av läget i en bromsande ekonomi. Att Göteborg ökar i det här läget är snudd på unikt, säger Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs hamn. Han lägger till att det märks ”ett fortsatt jättetryck” i svensk exportindustri.
Både i Sverige och globalt har containervolymen minskat – men Göteborgs hamn går mot strömmen. Här ökade istället antalet hanterade containrar med 3 procent under det tredje kvartalet. – Den internationella containermarknaden tecknar en tydlig bild av läget i en bromsande ekonomi. Att Göteborg ökar i det här läget är snudd på unikt, säger Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs hamn. Han lägger till att det märks ”ett fortsatt jättetryck” i svensk exportindustri.
Både i Sverige och globalt har containervolymen minskat – men Göteborgs hamn går mot strömmen. Här ökade istället antalet hanterade containrar med 3 procent under det tredje kvartalet. – Den internationella containermarknaden tecknar en tydlig bild av läget i en bromsande ekonomi. Att Göteborg ökar i det här läget är snudd på unikt, säger Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs hamn. Han lägger till att det märks ”ett fortsatt jättetryck” i svensk exportindustri.
Mjukvarubolaget Zenseact söker 35 ingenjörer för att utveckla djup maskininlärning för självkörande bilar. Syftet är att träna framtidens Volvo-och Polestarbilar. Pressansvariga Veronika Nihlén säger att det numera är möjligt att använda videodata istället för stillbilder för att träna algoritmerna. – Med den nya arkitekturen, som är grunden till generativ AI, kan man börja använda filmer för att träna och då blir systemen mycket mer prediktiva, säger hon till Göteborgs-Posten.
Mjukvarubolaget Zenseact söker 35 ingenjörer för att utveckla djup maskininlärning för självkörande bilar. Syftet är att träna framtidens Volvo-och Polestarbilar. Pressansvariga Veronika Nihlén säger att det numera är möjligt att använda videodata istället för stillbilder för att träna algoritmerna. – Med den nya arkitekturen, som är grunden till generativ AI, kan man börja använda filmer för att träna och då blir systemen mycket mer prediktiva, säger hon till Göteborgs-Posten.
Mjukvarubolaget Zenseact söker 35 ingenjörer för att utveckla djup maskininlärning för självkörande bilar. Syftet är att träna framtidens Volvo-och Polestarbilar. Pressansvariga Veronika Nihlén säger att det numera är möjligt att använda videodata istället för stillbilder för att träna algoritmerna. – Med den nya arkitekturen, som är grunden till generativ AI, kan man börja använda filmer för att träna och då blir systemen mycket mer prediktiva, säger hon till Göteborgs-Posten.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö