Gothenburg Green City Zone får 6 miljoner kronor från EU för att under de kommande två åren skynda på arbetet mot utsläppsfria transporter till 2030. Initiativet, som drivs av Göteborgs Stad i samarbete med Volvo Cars och RISE, skapar en testmiljö i Göteborg för hållbara transporter.
– EU vill att vi ska accelerera omställningen, sprida arbetsmetoder och visa på goda exempel på hur städer ska lyckas ställa om, säger verksamhetsledare Jonas Eriksson till Vårt Göteborg.
Pengarna ska bland annat användas för att öka samverkan mellan privata och offentliga aktörer.
Gothenburg Green City Zone får 6 miljoner kronor från EU för att under de kommande två åren skynda på arbetet mot utsläppsfria transporter till 2030. Initiativet, som drivs av Göteborgs Stad i samarbete med Volvo Cars och RISE, skapar en testmiljö i Göteborg för hållbara transporter.
– EU vill att vi ska accelerera omställningen, sprida arbetsmetoder och visa på goda exempel på hur städer ska lyckas ställa om, säger verksamhetsledare Jonas Eriksson till Vårt Göteborg.
Pengarna ska bland annat användas för att öka samverkan mellan privata och offentliga aktörer.
Samverkansföreningen På Limhamn har tagit fram en vision för upprustning av två delar i det gamla Limhamn, nämligen fiskehamnen och Järnvägsgatan. Förslaget innebär att hamnens entréer mot Strandgatan görs om samt att en ny park ska ge utrymme för bad, serveringar, kulturell verksamhet, en lekplats och en festplats. Järnvägsgatan föreslås skalas ner till en mindre köpmannagata med plats både för biltrafik och samtidigt breda, flexibla trottoarer med utrymme för uteserveringar, sittmöbler och grönska.
Samverkansföreningen På Limhamn har tagit fram en vision för upprustning av två delar i det gamla Limhamn, nämligen fiskehamnen och Järnvägsgatan. Förslaget innebär att hamnens entréer mot Strandgatan görs om samt att en ny park ska ge utrymme för bad, serveringar, kulturell verksamhet, en lekplats och en festplats. Järnvägsgatan föreslås skalas ner till en mindre köpmannagata med plats både för biltrafik och samtidigt breda, flexibla trottoarer med utrymme för uteserveringar, sittmöbler och grönska.
Samverkansföreningen På Limhamn har tagit fram en vision för upprustning av två delar i det gamla Limhamn, nämligen fiskehamnen och Järnvägsgatan. Förslaget innebär att hamnens entréer mot Strandgatan görs om samt att en ny park ska ge utrymme för bad, serveringar, kulturell verksamhet, en lekplats och en festplats. Järnvägsgatan föreslås skalas ner till en mindre köpmannagata med plats både för biltrafik och samtidigt breda, flexibla trottoarer med utrymme för uteserveringar, sittmöbler och grönska.
Slottsstaden får en ny kvarterskrog när nya ägare tar över Kamakis lokal på Roslins väg. Det är restaurangchefen från Siesta på Gamla Väster, Ivan Ubilla Munoz, som slagit sig samman med Alex Pidiakis som driver Marie Antoinette på Drottningtorget. När Malmö stad korade ”årets uteservering” 2007 fick Restaurang Kamaki ett hedersomnämnande och duon hoppas kunna öppna i augusti med upp till hundra sittplatser inomhus och någonstans mellan 60 och 80 utomhus.
Slottsstaden får en ny kvarterskrog när nya ägare tar över Kamakis lokal på Roslins väg. Det är restaurangchefen från Siesta på Gamla Väster, Ivan Ubilla Munoz, som slagit sig samman med Alex Pidiakis som driver Marie Antoinette på Drottningtorget. När Malmö stad korade ”årets uteservering” 2007 fick Restaurang Kamaki ett hedersomnämnande och duon hoppas kunna öppna i augusti med upp till hundra sittplatser inomhus och någonstans mellan 60 och 80 utomhus.
Slottsstaden får en ny kvarterskrog när nya ägare tar över Kamakis lokal på Roslins väg. Det är restaurangchefen från Siesta på Gamla Väster, Ivan Ubilla Munoz, som slagit sig samman med Alex Pidiakis som driver Marie Antoinette på Drottningtorget. När Malmö stad korade ”årets uteservering” 2007 fick Restaurang Kamaki ett hedersomnämnande och duon hoppas kunna öppna i augusti med upp till hundra sittplatser inomhus och någonstans mellan 60 och 80 utomhus.
Beijer Byggmaterial satsar 700 miljoner kronor på ett nytt centrallager i Eskilstuna, som ska förse koncernens samtliga 116 butiker i Sverige med varor. Det är Beijers största investering någonsin och satsningen sker ”mitt under brinnande byggkris”, skriver bolaget. – Vi är marknadsledande och måste tänka långsiktigt […] När marknaden väl vänder kommer vi vara mer redo än någonsin, säger Geir Thomas Fossum, vd på Beijer Byggmaterial. Den rikstäckande bygghandelskedjan grundades i Malmö 1866.
Beijer Byggmaterial satsar 700 miljoner kronor på ett nytt centrallager i Eskilstuna, som ska förse koncernens samtliga 116 butiker i Sverige med varor. Det är Beijers största investering någonsin och satsningen sker ”mitt under brinnande byggkris”, skriver bolaget. – Vi är marknadsledande och måste tänka långsiktigt […] När marknaden väl vänder kommer vi vara mer redo än någonsin, säger Geir Thomas Fossum, vd på Beijer Byggmaterial. Den rikstäckande bygghandelskedjan grundades i Malmö 1866.
Beijer Byggmaterial satsar 700 miljoner kronor på ett nytt centrallager i Eskilstuna, som ska förse koncernens samtliga 116 butiker i Sverige med varor. Det är Beijers största investering någonsin och satsningen sker ”mitt under brinnande byggkris”, skriver bolaget. – Vi är marknadsledande och måste tänka långsiktigt […] När marknaden väl vänder kommer vi vara mer redo än någonsin, säger Geir Thomas Fossum, vd på Beijer Byggmaterial. Den rikstäckande bygghandelskedjan grundades i Malmö 1866.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö