Det är mycket som händer kring Järntorget. Snart slår Clarion Hotel Draken upp portarna, en 110 meter hög byggnad med 34 våningar.
– Det känns underbart! Jag har bara väntat och det är fantastiskt att äntligen kunna öppna, säger hotellets marknadschef Niclas Brage Joxelius.
Förutom 474 rum rymmer fastigheten bland annat en takbar, tre restauranger, en fest- och konferensvåning samt en nybyggd mindre biosalong. Framöver öppnas även ett spa. Projektet är en del av nya Masthuggskajen, som ska bli ett fartfyllt område med butiker, bostäder och restauranger.
– Jag som är född och uppvuxen här i Göteborg får gåshud av att se takåsarna i min egen stad uppifrån Brasserie Draken. Avenyn i all ära, men detta är det riktiga hjärtat av Göteborg. Det är här man vill vara. Här kan du vara den du är och alla är välkomna till Draken, fastslår Niclas Brage Joxelius.
Hotel Draken började byggas för fyra år sedan och är ett samarbete mellan Folkets Hus, Balder och Strawberry Hotel Draken. Det öppnar 1 oktober.
Det är mycket som händer kring Järntorget. Snart slår Clarion Hotel Draken upp portarna, en 110 meter hög byggnad med 34 våningar.
– Det känns underbart! Jag har bara väntat och det är fantastiskt att äntligen kunna öppna, säger hotellets marknadschef Niclas Brage Joxelius.
Förutom 474 rum rymmer fastigheten bland annat en takbar, tre restauranger, en fest- och konferensvåning samt en nybyggd mindre biosalong. Framöver öppnas även ett spa. Projektet är en del av nya Masthuggskajen, som ska bli ett fartfyllt område med butiker, bostäder och restauranger.
– Jag som är född och uppvuxen här i Göteborg får gåshud av att se takåsarna i min egen stad uppifrån Brasserie Draken. Avenyn i all ära, men detta är det riktiga hjärtat av Göteborg. Det är här man vill vara. Här kan du vara den du är och alla är välkomna till Draken, fastslår Niclas Brage Joxelius.
Hotel Draken började byggas för fyra år sedan och är ett samarbete mellan Folkets Hus, Balder och Strawberry Hotel Draken. Det öppnar 1 oktober.
Efter år av överklaganden är det nu klart för ett nytt bostadsområde vid Köpenhamns södra infart, invid fiskehamnen i Sydhavn. På området Stejlepladsen ska totalt 900 bostäder byggas i tre etapper, i en blandning av hyres- och äganderättslägenheter. Cirka 200 reserveras som allmännyttiga bostäder. Planerna innehåller också en förskola och två gemensamhetshus. Byggarbetena beräknas pågå till slutet av 2028.
Efter år av överklaganden är det nu klart för ett nytt bostadsområde vid Köpenhamns södra infart, invid fiskehamnen i Sydhavn. På området Stejlepladsen ska totalt 900 bostäder byggas i tre etapper, i en blandning av hyres- och äganderättslägenheter. Cirka 200 reserveras som allmännyttiga bostäder. Planerna innehåller också en förskola och två gemensamhetshus. Byggarbetena beräknas pågå till slutet av 2028.
Efter år av överklaganden är det nu klart för ett nytt bostadsområde vid Köpenhamns södra infart, invid fiskehamnen i Sydhavn. På området Stejlepladsen ska totalt 900 bostäder byggas i tre etapper, i en blandning av hyres- och äganderättslägenheter. Cirka 200 reserveras som allmännyttiga bostäder. Planerna innehåller också en förskola och två gemensamhetshus. Byggarbetena beräknas pågå till slutet av 2028.
Det skånska e-handelsbolaget Boozt ska satsa 500 miljoner kronor på att utöka sitt lagerutrymme i Ängelholm. Bolaget siktar på att öka lagerkapaciteten med nära 50 procent över en treårsperiod för att tillgodose upp till 15 miljarder i nettoomsättning. Boozt har även säkrat en tomt i närheten om mer utrymme skulle behövas, uppger bolaget. ”Nyckeltalen för vårt nordiska varuhus är fortsatt starka. Det genomsnittliga ordervärdet fortsätter att öka både på Boozt.com och booztlet.com”, skrev vd Hermann Haraldsson i årets första delårsrapport.
Det skånska e-handelsbolaget Boozt ska satsa 500 miljoner kronor på att utöka sitt lagerutrymme i Ängelholm. Bolaget siktar på att öka lagerkapaciteten med nära 50 procent över en treårsperiod för att tillgodose upp till 15 miljarder i nettoomsättning. Boozt har även säkrat en tomt i närheten om mer utrymme skulle behövas, uppger bolaget. ”Nyckeltalen för vårt nordiska varuhus är fortsatt starka. Det genomsnittliga ordervärdet fortsätter att öka både på Boozt.com och booztlet.com”, skrev vd Hermann Haraldsson i årets första delårsrapport.
Det skånska e-handelsbolaget Boozt ska satsa 500 miljoner kronor på att utöka sitt lagerutrymme i Ängelholm. Bolaget siktar på att öka lagerkapaciteten med nära 50 procent över en treårsperiod för att tillgodose upp till 15 miljarder i nettoomsättning. Boozt har även säkrat en tomt i närheten om mer utrymme skulle behövas, uppger bolaget. ”Nyckeltalen för vårt nordiska varuhus är fortsatt starka. Det genomsnittliga ordervärdet fortsätter att öka både på Boozt.com och booztlet.com”, skrev vd Hermann Haraldsson i årets första delårsrapport.
I den sista utbyggnadsetappen vid Enghave Brygge i Köpenhamns Sydhavn planeras för tre bostadsöar. Fördelat på dessa ska här byggas uppemot tusen nya bostäder, på totalt omkring 80 000 kvadratmeter, i en kombination av bostäder med äganderätt och hyresrätter, en stor del av dem allmännyttiga. I de nya kvarteren ska det också bli butiker, kanaler och badmöjligheter, samt gröna ytor för rekreation.
I den sista utbyggnadsetappen vid Enghave Brygge i Köpenhamns Sydhavn planeras för tre bostadsöar. Fördelat på dessa ska här byggas uppemot tusen nya bostäder, på totalt omkring 80 000 kvadratmeter, i en kombination av bostäder med äganderätt och hyresrätter, en stor del av dem allmännyttiga. I de nya kvarteren ska det också bli butiker, kanaler och badmöjligheter, samt gröna ytor för rekreation.
I den sista utbyggnadsetappen vid Enghave Brygge i Köpenhamns Sydhavn planeras för tre bostadsöar. Fördelat på dessa ska här byggas uppemot tusen nya bostäder, på totalt omkring 80 000 kvadratmeter, i en kombination av bostäder med äganderätt och hyresrätter, en stor del av dem allmännyttiga. I de nya kvarteren ska det också bli butiker, kanaler och badmöjligheter, samt gröna ytor för rekreation.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö