Vad Ny stadsdel med 3 000 bostäder, lokaler, skolor och butiker
Var Sydvästra delen av Högsbo industriområde
Status Byggstart planerad till 2025, första inflyttning under 2027
I den sydvästra delen av Högsbo industriområde planeras en ny stadsdel med 3 000 bostäder i en blandning av hyres- och bostadsrätter. Dessutom ska det enligt planerna bli lokaler, skola, förskola, butiker och service.
Humlestaden, som projektet heter, växer fram på det som var bryggeriet Pripps industriområde, ett område på cirka 155 000 kvadratmeter som ligger i anslutning till naturreservatet Änggårdsbergen.
Planerad byggstart av Humlestaden är 2025 och första inflyttning sker under 2027.
I den sydvästra delen av Högsbo industriområde planeras en ny stadsdel med 3 000 bostäder i en blandning av hyres- och bostadsrätter. Dessutom ska det enligt planerna bli lokaler, skola, förskola, butiker och service.
Humlestaden, som projektet heter, växer fram på det som var bryggeriet Pripps industriområde, ett område på cirka 155 000 kvadratmeter som ligger i anslutning till naturreservatet Änggårdsbergen.
Planerad byggstart av Humlestaden är 2025 och första inflyttning sker under 2027.
Norra hamnen ska i framtiden bli centrum för Malmös energiproduktion och infrastruktur. Som en del i detta planeras ett nytt landmärke vid Spillepengen, i form av en 70 meter hög vattentank. Tanken är ett led i utbyggnaden av fjärrvärmesystemet och ska kunna innehålla 45 miljoner liter varmvatten. Det vinnande bidraget i den nyligen avgjorda arkitekttävlingen är formmässigt inspirerat av ett timglas.
Norra hamnen ska i framtiden bli centrum för Malmös energiproduktion och infrastruktur. Som en del i detta planeras ett nytt landmärke vid Spillepengen, i form av en 70 meter hög vattentank. Tanken är ett led i utbyggnaden av fjärrvärmesystemet och ska kunna innehålla 45 miljoner liter varmvatten. Det vinnande bidraget i den nyligen avgjorda arkitekttävlingen är formmässigt inspirerat av ett timglas.
Norra hamnen ska i framtiden bli centrum för Malmös energiproduktion och infrastruktur. Som en del i detta planeras ett nytt landmärke vid Spillepengen, i form av en 70 meter hög vattentank. Tanken är ett led i utbyggnaden av fjärrvärmesystemet och ska kunna innehålla 45 miljoner liter varmvatten. Det vinnande bidraget i den nyligen avgjorda arkitekttävlingen är formmässigt inspirerat av ett timglas.
Danmarks ekonomi står starkare än väntat, mycket tack vare Novo Nordisk och deras storsäljande läkemedel Ozempic och Wegovy. Utan läkemedelsjätten skulle landet troligen befinna sig i recession, uppger Danske Banks chefekonom Las Olsen för SVT Nyheter. Samtidigt poängterar han att den danska ekonomin har fler ben att stå på: – Om Novo Nordisk skulle försvinna i morgon så vore det förstås mycket negativt, men jag tror att vi skulle klara det. Han betonar också vikten av att skapa goda förutsättningar för alla företag i landet.
Danmarks ekonomi står starkare än väntat, mycket tack vare Novo Nordisk och deras storsäljande läkemedel Ozempic och Wegovy. Utan läkemedelsjätten skulle landet troligen befinna sig i recession, uppger Danske Banks chefekonom Las Olsen för SVT Nyheter. Samtidigt poängterar han att den danska ekonomin har fler ben att stå på: – Om Novo Nordisk skulle försvinna i morgon så vore det förstås mycket negativt, men jag tror att vi skulle klara det. Han betonar också vikten av att skapa goda förutsättningar för alla företag i landet.
Danmarks ekonomi står starkare än väntat, mycket tack vare Novo Nordisk och deras storsäljande läkemedel Ozempic och Wegovy. Utan läkemedelsjätten skulle landet troligen befinna sig i recession, uppger Danske Banks chefekonom Las Olsen för SVT Nyheter. Samtidigt poängterar han att den danska ekonomin har fler ben att stå på: – Om Novo Nordisk skulle försvinna i morgon så vore det förstås mycket negativt, men jag tror att vi skulle klara det. Han betonar också vikten av att skapa goda förutsättningar för alla företag i landet.
Lundaföretaget Elonroad, Øresundsbro Konsortiet och Lunds universitet ska undersöka möjligheterna för att skapa en elväg över Öresundsbron för eldrivna fordon. En markbaserad elskena i vägbanan skulle göra det möjligt för lastbilar och personbilar att ladda sina batterier under färd. Elonroads vd Karin Ebbinghaus tror att en elväg på bron skulle kunna påskynda omställningen till gröna transporter i Öresundsregionen. – Detta är ett näringslivsinitiativ för näringslivet. En ”call to action” att vi i regionen kan gå i bräschen för elektrifieringen, säger hon till Dagens Industri.
Lundaföretaget Elonroad, Øresundsbro Konsortiet och Lunds universitet ska undersöka möjligheterna för att skapa en elväg över Öresundsbron för eldrivna fordon. En markbaserad elskena i vägbanan skulle göra det möjligt för lastbilar och personbilar att ladda sina batterier under färd. Elonroads vd Karin Ebbinghaus tror att en elväg på bron skulle kunna påskynda omställningen till gröna transporter i Öresundsregionen. – Detta är ett näringslivsinitiativ för näringslivet. En ”call to action” att vi i regionen kan gå i bräschen för elektrifieringen, säger hon till Dagens Industri.
Lundaföretaget Elonroad, Øresundsbro Konsortiet och Lunds universitet ska undersöka möjligheterna för att skapa en elväg över Öresundsbron för eldrivna fordon. En markbaserad elskena i vägbanan skulle göra det möjligt för lastbilar och personbilar att ladda sina batterier under färd. Elonroads vd Karin Ebbinghaus tror att en elväg på bron skulle kunna påskynda omställningen till gröna transporter i Öresundsregionen. – Detta är ett näringslivsinitiativ för näringslivet. En ”call to action” att vi i regionen kan gå i bräschen för elektrifieringen, säger hon till Dagens Industri.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö