Kålrot (Brassica napus, Napobrassica-gruppen) är en kålväxt som används som rotfrukt. Växten är släkt med raps, har sitt ursprung i Norden och anses ha uppstått genom en korsning av kål och rova. I Tyskland kallades den för Schwedische Rübe på 1600-talet och i Storbritannien kallas växten ofta för ”swede” efter Swedish turnip. På annat håll, bland annat i Frankrike och i USA, kallas den däremot rutabaga, efter det västgötska dialektordet rotabagge. I Sverige har kålroten använts flitigt till rotmos och i Skottland finns ett liknande tillbehör (till Haggis) som kallas ”neeps and tatties” efter turnips and potatoes. Kålrot är rik på Vitamin C och Vitamin B9.
Kålrot (Brassica napus, Napobrassica-gruppen) är en kålväxt som används som rotfrukt. Växten är släkt med raps, har sitt ursprung i Norden och anses ha uppstått genom en korsning av kål och rova. I Tyskland kallades den för Schwedische Rübe på 1600-talet och i Storbritannien kallas växten ofta för ”swede” efter Swedish turnip. På annat håll, bland annat i Frankrike och i USA, kallas den däremot rutabaga, efter det västgötska dialektordet rotabagge. I Sverige har kålroten använts flitigt till rotmos och i Skottland finns ett liknande tillbehör (till Haggis) som kallas ”neeps and tatties” efter turnips and potatoes. Kålrot är rik på Vitamin C och Vitamin B9.
Efter 15 års sökande stod Malmö Saluhall klar hösten 2016. Vi träffade syskonen Nina Totté Karyd och Martin Karyd för att ta reda på mer om deras bakgrund och tankar kring saluhallen.
Efter 15 års sökande stod Malmö Saluhall klar hösten 2016. Vi träffade syskonen Nina Totté Karyd och Martin Karyd för att ta reda på mer om deras bakgrund och tankar kring saluhallen.
Efter 15 års sökande stod Malmö Saluhall klar hösten 2016. Vi träffade syskonen Nina Totté Karyd och Martin Karyd för att ta reda på mer om deras bakgrund och tankar kring saluhallen.
Entreprenörerna bakom klädmärket John Henric berättar om hur de tänkte annorlunda i en tuff bransch, om framtiden, om hur allting började och hur verksamheten startades från ett pojkrum i den enes mammas lägenhet.
Entreprenörerna bakom klädmärket John Henric berättar om hur de tänkte annorlunda i en tuff bransch, om framtiden, om hur allting började och hur verksamheten startades från ett pojkrum i den enes mammas lägenhet.
Entreprenörerna bakom klädmärket John Henric berättar om hur de tänkte annorlunda i en tuff bransch, om framtiden, om hur allting började och hur verksamheten startades från ett pojkrum i den enes mammas lägenhet.
Markus berättar om livet efter fotbollen, hur han tänker kring sitt företagande och viljan att vinna.
Markus berättar om livet efter fotbollen, hur han tänker kring sitt företagande och viljan att vinna.
Markus berättar om livet efter fotbollen, hur han tänker kring sitt företagande och viljan att vinna.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö