Glassälskarna Peter Svanberg och Alex Wesolowski har drivit glassbaren Köld på Friisgatan sedan 2015 och nu är det dags att även dra igång en satsning på Kronprinsen. Det blir en glass-pop-up som varar i minst sex månader framåt. Men de tror redan nu på en förlängning.
– Om inget oförutsett händer är vi nog där för att stanna. Det har blivit riktigt snyggt inne på Kronprinsen och konceptet är klockrent, så det är ett välkommet uppsving. Vår nya grej på Köld är en smakbricka på sex smaker för 100 kronor och så har vi ett samarbete med Solde och Lilla Kafferosteriet, så även kaffet är i världsklass, säger Peter Svanberg.
I och med öppningen på Kronprinsen hoppas ägarna fånga in många kunder från Limhamn med omnejd och konceptet är glass med innovativa smaker, och kaffe.
– Våra olika glassorter har alltid lekfulla smaker där hälften är veganskt. Vi experimenterar vilt med udda smaker, såsom gorgonzola eller getost med hjortronrippel och diverse ölsmaker. Men för de lite mer försiktiga finns de klassiska glasskulorna naturligtvis kvar, säger Peter Svanberg.
Glassälskarna Peter Svanberg och Alex Wesolowski har drivit glassbaren Köld på Friisgatan sedan 2015 och nu är det dags att även dra igång en satsning på Kronprinsen. Det blir en glass-pop-up som varar i minst sex månader framåt. Men de tror redan nu på en förlängning.
– Om inget oförutsett händer är vi nog där för att stanna. Det har blivit riktigt snyggt inne på Kronprinsen och konceptet är klockrent, så det är ett välkommet uppsving. Vår nya grej på Köld är en smakbricka på sex smaker för 100 kronor och så har vi ett samarbete med Solde och Lilla Kafferosteriet, så även kaffet är i världsklass, säger Peter Svanberg.
I och med öppningen på Kronprinsen hoppas ägarna fånga in många kunder från Limhamn med omnejd och konceptet är glass med innovativa smaker, och kaffe.
– Våra olika glassorter har alltid lekfulla smaker där hälften är veganskt. Vi experimenterar vilt med udda smaker, såsom gorgonzola eller getost med hjortronrippel och diverse ölsmaker. Men för de lite mer försiktiga finns de klassiska glasskulorna naturligtvis kvar, säger Peter Svanberg.
Det kinesiska elbilmärket Xpeng lanseras i Sisjön i samarbete med Bilia, rapporterar Göteborgs-Posten. Utöver de vanliga bilmodellerna finns en ”flygande bil”, som egentligen är en stor drönare för två personer. I Europa är det främst ett pr-fordon, men fordonet har tillstånd att flyga i vissa delar i Kina, enligt bolagets Sverige-vd Elvis Cheng. – Hastigheten är upp till 130 kilometer i timmen och den flyger på cirka 100 meters höjd, säger han. I Sverige har Xpeng två modeller till försäljning: en suv, G9, och en sedan, P7.
Det kinesiska elbilmärket Xpeng lanseras i Sisjön i samarbete med Bilia, rapporterar Göteborgs-Posten. Utöver de vanliga bilmodellerna finns en ”flygande bil”, som egentligen är en stor drönare för två personer. I Europa är det främst ett pr-fordon, men fordonet har tillstånd att flyga i vissa delar i Kina, enligt bolagets Sverige-vd Elvis Cheng. – Hastigheten är upp till 130 kilometer i timmen och den flyger på cirka 100 meters höjd, säger han. I Sverige har Xpeng två modeller till försäljning: en suv, G9, och en sedan, P7.
Det kinesiska elbilmärket Xpeng lanseras i Sisjön i samarbete med Bilia, rapporterar Göteborgs-Posten. Utöver de vanliga bilmodellerna finns en ”flygande bil”, som egentligen är en stor drönare för två personer. I Europa är det främst ett pr-fordon, men fordonet har tillstånd att flyga i vissa delar i Kina, enligt bolagets Sverige-vd Elvis Cheng. – Hastigheten är upp till 130 kilometer i timmen och den flyger på cirka 100 meters höjd, säger han. I Sverige har Xpeng två modeller till försäljning: en suv, G9, och en sedan, P7.
AB Volvo och Volvo Cars fortsätter att toppa listan över de största bolagen i Göteborgsregionen. Det visar en ny rapport från Business Region Göteborg. Samtidigt blir små och medelstora bolag allt fler. Där ökar sysselsättningen dubbelt så mycket som i storbolagen. – Dynamiken växer i Göteborgs näringsliv. De små och medelstora företagen växer i ekonomisk betydelse och vi får en allt större mångfald, särskilt i tjänstesektorn, säger analytikern Peter Warda.
AB Volvo och Volvo Cars fortsätter att toppa listan över de största bolagen i Göteborgsregionen. Det visar en ny rapport från Business Region Göteborg. Samtidigt blir små och medelstora bolag allt fler. Där ökar sysselsättningen dubbelt så mycket som i storbolagen. – Dynamiken växer i Göteborgs näringsliv. De små och medelstora företagen växer i ekonomisk betydelse och vi får en allt större mångfald, särskilt i tjänstesektorn, säger analytikern Peter Warda.
AB Volvo och Volvo Cars fortsätter att toppa listan över de största bolagen i Göteborgsregionen. Det visar en ny rapport från Business Region Göteborg. Samtidigt blir små och medelstora bolag allt fler. Där ökar sysselsättningen dubbelt så mycket som i storbolagen. – Dynamiken växer i Göteborgs näringsliv. De små och medelstora företagen växer i ekonomisk betydelse och vi får en allt större mångfald, särskilt i tjänstesektorn, säger analytikern Peter Warda.
Trafikverket har slutit avtal med Peab och Cowi för återuppbyggnaden av E6 efter det omfattande jordskredet i Stenungsund, skriver TT. Cowi ansvarar för geotekniska undersökningar och projektering, medan Peab sköter byggnationen. Upphandlingen skyndades på genom ett undantag i lagen för brådskande situationer. – Projektet är högprioriterat och vi arbetar hårt för att kunna öppna upp för trafik igen så snart det är möjligt, säger Ioannis Strantzalis, biträdande produktchef på Peab. Det är ännu oklart vad som orsakade skredet i slutet på september.
Trafikverket har slutit avtal med Peab och Cowi för återuppbyggnaden av E6 efter det omfattande jordskredet i Stenungsund, skriver TT. Cowi ansvarar för geotekniska undersökningar och projektering, medan Peab sköter byggnationen. Upphandlingen skyndades på genom ett undantag i lagen för brådskande situationer. – Projektet är högprioriterat och vi arbetar hårt för att kunna öppna upp för trafik igen så snart det är möjligt, säger Ioannis Strantzalis, biträdande produktchef på Peab. Det är ännu oklart vad som orsakade skredet i slutet på september.
Trafikverket har slutit avtal med Peab och Cowi för återuppbyggnaden av E6 efter det omfattande jordskredet i Stenungsund, skriver TT. Cowi ansvarar för geotekniska undersökningar och projektering, medan Peab sköter byggnationen. Upphandlingen skyndades på genom ett undantag i lagen för brådskande situationer. – Projektet är högprioriterat och vi arbetar hårt för att kunna öppna upp för trafik igen så snart det är möjligt, säger Ioannis Strantzalis, biträdande produktchef på Peab. Det är ännu oklart vad som orsakade skredet i slutet på september.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö