Glassälskarna Peter Svanberg och Alex Wesolowski har drivit glassbaren Köld på Friisgatan sedan 2015 och nu är det dags att även dra igång en satsning på Kronprinsen. Det blir en glass-pop-up som varar i minst sex månader framåt. Men de tror redan nu på en förlängning.
– Om inget oförutsett händer är vi nog där för att stanna. Det har blivit riktigt snyggt inne på Kronprinsen och konceptet är klockrent, så det är ett välkommet uppsving. Vår nya grej på Köld är en smakbricka på sex smaker för 100 kronor och så har vi ett samarbete med Solde och Lilla Kafferosteriet, så även kaffet är i världsklass, säger Peter Svanberg.
I och med öppningen på Kronprinsen hoppas ägarna fånga in många kunder från Limhamn med omnejd och konceptet är glass med innovativa smaker, och kaffe.
– Våra olika glassorter har alltid lekfulla smaker där hälften är veganskt. Vi experimenterar vilt med udda smaker, såsom gorgonzola eller getost med hjortronrippel och diverse ölsmaker. Men för de lite mer försiktiga finns de klassiska glasskulorna naturligtvis kvar, säger Peter Svanberg.
Glassälskarna Peter Svanberg och Alex Wesolowski har drivit glassbaren Köld på Friisgatan sedan 2015 och nu är det dags att även dra igång en satsning på Kronprinsen. Det blir en glass-pop-up som varar i minst sex månader framåt. Men de tror redan nu på en förlängning.
– Om inget oförutsett händer är vi nog där för att stanna. Det har blivit riktigt snyggt inne på Kronprinsen och konceptet är klockrent, så det är ett välkommet uppsving. Vår nya grej på Köld är en smakbricka på sex smaker för 100 kronor och så har vi ett samarbete med Solde och Lilla Kafferosteriet, så även kaffet är i världsklass, säger Peter Svanberg.
I och med öppningen på Kronprinsen hoppas ägarna fånga in många kunder från Limhamn med omnejd och konceptet är glass med innovativa smaker, och kaffe.
– Våra olika glassorter har alltid lekfulla smaker där hälften är veganskt. Vi experimenterar vilt med udda smaker, såsom gorgonzola eller getost med hjortronrippel och diverse ölsmaker. Men för de lite mer försiktiga finns de klassiska glasskulorna naturligtvis kvar, säger Peter Svanberg.
De metaforer och allegorier är oräkneliga som bygger på grekisk mytologi om hur världens första kvinna Pandora, skapad av mellanchefsguden Hefaistos på uppdrag av överkuckun Zeus, råkade släppa ut all världens ondska och sjukdom när hon inte kunde motstå att öppna den ask hon fått av den ogine direktøren for det hele på Olympos.
De metaforer och allegorier är oräkneliga som bygger på grekisk mytologi om hur världens första kvinna Pandora, skapad av mellanchefsguden Hefaistos på uppdrag av överkuckun Zeus, råkade släppa ut all världens ondska och sjukdom när hon inte kunde motstå att öppna den ask hon fått av den ogine direktøren for det hele på Olympos.
De metaforer och allegorier är oräkneliga som bygger på grekisk mytologi om hur världens första kvinna Pandora, skapad av mellanchefsguden Hefaistos på uppdrag av överkuckun Zeus, råkade släppa ut all världens ondska och sjukdom när hon inte kunde motstå att öppna den ask hon fått av den ogine direktøren for det hele på Olympos.
Jag knappar in sökorden för att göra min research. ”Trender för julen 2022”. Men helt ärligt, hur mycket kan det svänga egentligen? Från rött och grönt i inredningen till guld och silver. Från köpegran på torget till hållbar gran på kruka. Från hemgjord korv och pastejer till köpt korv och pastejer. Är det något som är tråkigt att läsa om så är det just trender när det kommer till högtider - eftersom de står i stort sett helt stilla. Frånsett några procentsatser hädiska familjer som vågat slänga ut julbordets skinka och Janson mot skaldjursplatåer och syrisk buffé
Jag knappar in sökorden för att göra min research. ”Trender för julen 2022”. Men helt ärligt, hur mycket kan det svänga egentligen? Från rött och grönt i inredningen till guld och silver. Från köpegran på torget till hållbar gran på kruka. Från hemgjord korv och pastejer till köpt korv och pastejer. Är det något som är tråkigt att läsa om så är det just trender när det kommer till högtider - eftersom de står i stort sett helt stilla. Frånsett några procentsatser hädiska familjer som vågat slänga ut julbordets skinka och Janson mot skaldjursplatåer och syrisk buffé
Jag knappar in sökorden för att göra min research. ”Trender för julen 2022”. Men helt ärligt, hur mycket kan det svänga egentligen? Från rött och grönt i inredningen till guld och silver. Från köpegran på torget till hållbar gran på kruka. Från hemgjord korv och pastejer till köpt korv och pastejer. Är det något som är tråkigt att läsa om så är det just trender när det kommer till högtider - eftersom de står i stort sett helt stilla. Frånsett några procentsatser hädiska familjer som vågat slänga ut julbordets skinka och Janson mot skaldjursplatåer och syrisk buffé
Den svarta Densuke-vattenmelonen från Hokkaido-ön odlas i begränsat antal och säljs på auktion i Japan för uppemot 50 000 kronor styck (för de allra största och finaste). Fröna är däremot överkomliga om man vill prova att odla fram en själv.
Den svarta Densuke-vattenmelonen från Hokkaido-ön odlas i begränsat antal och säljs på auktion i Japan för uppemot 50 000 kronor styck (för de allra största och finaste). Fröna är däremot överkomliga om man vill prova att odla fram en själv.
Den svarta Densuke-vattenmelonen från Hokkaido-ön odlas i begränsat antal och säljs på auktion i Japan för uppemot 50 000 kronor styck (för de allra största och finaste). Fröna är däremot överkomliga om man vill prova att odla fram en själv.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö