Glassälskarna Peter Svanberg och Alex Wesolowski har drivit glassbaren Köld på Friisgatan sedan 2015 och nu är det dags att även dra igång en satsning på Kronprinsen. Det blir en glass-pop-up som varar i minst sex månader framåt. Men de tror redan nu på en förlängning.
– Om inget oförutsett händer är vi nog där för att stanna. Det har blivit riktigt snyggt inne på Kronprinsen och konceptet är klockrent, så det är ett välkommet uppsving. Vår nya grej på Köld är en smakbricka på sex smaker för 100 kronor och så har vi ett samarbete med Solde och Lilla Kafferosteriet, så även kaffet är i världsklass, säger Peter Svanberg.
I och med öppningen på Kronprinsen hoppas ägarna fånga in många kunder från Limhamn med omnejd och konceptet är glass med innovativa smaker, och kaffe.
– Våra olika glassorter har alltid lekfulla smaker där hälften är veganskt. Vi experimenterar vilt med udda smaker, såsom gorgonzola eller getost med hjortronrippel och diverse ölsmaker. Men för de lite mer försiktiga finns de klassiska glasskulorna naturligtvis kvar, säger Peter Svanberg.
Glassälskarna Peter Svanberg och Alex Wesolowski har drivit glassbaren Köld på Friisgatan sedan 2015 och nu är det dags att även dra igång en satsning på Kronprinsen. Det blir en glass-pop-up som varar i minst sex månader framåt. Men de tror redan nu på en förlängning.
– Om inget oförutsett händer är vi nog där för att stanna. Det har blivit riktigt snyggt inne på Kronprinsen och konceptet är klockrent, så det är ett välkommet uppsving. Vår nya grej på Köld är en smakbricka på sex smaker för 100 kronor och så har vi ett samarbete med Solde och Lilla Kafferosteriet, så även kaffet är i världsklass, säger Peter Svanberg.
I och med öppningen på Kronprinsen hoppas ägarna fånga in många kunder från Limhamn med omnejd och konceptet är glass med innovativa smaker, och kaffe.
– Våra olika glassorter har alltid lekfulla smaker där hälften är veganskt. Vi experimenterar vilt med udda smaker, såsom gorgonzola eller getost med hjortronrippel och diverse ölsmaker. Men för de lite mer försiktiga finns de klassiska glasskulorna naturligtvis kvar, säger Peter Svanberg.
Pule, eller magareci sir, är världens dyraste ost. Osten består av 60% åsnemjölk och 40% getmjölk, och åsnemjölken kommer från de cirka 100 speciella åsnorna i naurreservatet Zasavica i Serbien. Till ett kilo ost går det åt 25 liter mjölk, vilket driver upp priset upp-emot 13 000 kronor/kg.
Pule, eller magareci sir, är världens dyraste ost. Osten består av 60% åsnemjölk och 40% getmjölk, och åsnemjölken kommer från de cirka 100 speciella åsnorna i naurreservatet Zasavica i Serbien. Till ett kilo ost går det åt 25 liter mjölk, vilket driver upp priset upp-emot 13 000 kronor/kg.
Pule, eller magareci sir, är världens dyraste ost. Osten består av 60% åsnemjölk och 40% getmjölk, och åsnemjölken kommer från de cirka 100 speciella åsnorna i naurreservatet Zasavica i Serbien. Till ett kilo ost går det åt 25 liter mjölk, vilket driver upp priset upp-emot 13 000 kronor/kg.
Sparbanken Skåne och Sveriges Lantbruksuniversitet ska grunda ett kunskapscentrum i Alnarp. Tillsammans satsar de 50 miljoner kronor under fem år för att driva forskning som kan leda till en mer hållbar matproduktion. – Framtiden kommer att ställa nya krav på interaktionen mellan akademi och näringsliv. Som bank befinner vi oss mitt i det samhällsekonomiska kretsloppet och det är avgörande att också vi är engagerade i utvecklingen, säger Helen Göransson, bankchef på Sparbanken Skåne. Planen är att verksamheten ska vara i full gång inför våren.
Sparbanken Skåne och Sveriges Lantbruksuniversitet ska grunda ett kunskapscentrum i Alnarp. Tillsammans satsar de 50 miljoner kronor under fem år för att driva forskning som kan leda till en mer hållbar matproduktion. – Framtiden kommer att ställa nya krav på interaktionen mellan akademi och näringsliv. Som bank befinner vi oss mitt i det samhällsekonomiska kretsloppet och det är avgörande att också vi är engagerade i utvecklingen, säger Helen Göransson, bankchef på Sparbanken Skåne. Planen är att verksamheten ska vara i full gång inför våren.
Sparbanken Skåne och Sveriges Lantbruksuniversitet ska grunda ett kunskapscentrum i Alnarp. Tillsammans satsar de 50 miljoner kronor under fem år för att driva forskning som kan leda till en mer hållbar matproduktion. – Framtiden kommer att ställa nya krav på interaktionen mellan akademi och näringsliv. Som bank befinner vi oss mitt i det samhällsekonomiska kretsloppet och det är avgörande att också vi är engagerade i utvecklingen, säger Helen Göransson, bankchef på Sparbanken Skåne. Planen är att verksamheten ska vara i full gång inför våren.
Som ytterligare ett steg i Malmö stads pågående omvandling av stadionområdet har nu planerna för en ny multisportbyggnad längs med John Ericssons väg klarnat. Byggnaden som planeras kommer att innehålla bland annat en fullstor fotbollsplan, en baskethall, träningslokaler, gym, konceptboende, undervisningslokaler för gymnasieskola med idrottsinriktning samt kontorsutrymmen. Bruttoytan blir cirka 30 000 kvadratmeter Den nya multisportbyggnaden beräknas stå färdig under 2027.
Som ytterligare ett steg i Malmö stads pågående omvandling av stadionområdet har nu planerna för en ny multisportbyggnad längs med John Ericssons väg klarnat. Byggnaden som planeras kommer att innehålla bland annat en fullstor fotbollsplan, en baskethall, träningslokaler, gym, konceptboende, undervisningslokaler för gymnasieskola med idrottsinriktning samt kontorsutrymmen. Bruttoytan blir cirka 30 000 kvadratmeter Den nya multisportbyggnaden beräknas stå färdig under 2027.
Som ytterligare ett steg i Malmö stads pågående omvandling av stadionområdet har nu planerna för en ny multisportbyggnad längs med John Ericssons väg klarnat. Byggnaden som planeras kommer att innehålla bland annat en fullstor fotbollsplan, en baskethall, träningslokaler, gym, konceptboende, undervisningslokaler för gymnasieskola med idrottsinriktning samt kontorsutrymmen. Bruttoytan blir cirka 30 000 kvadratmeter Den nya multisportbyggnaden beräknas stå färdig under 2027.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö