Göteborg brukar kallas för Sveriges ölhuvudstad. Däremot finns lokala hantverksöl långt ifrån överallt, som på idrottsarenor. Men det ändras från och med nu. På Scandinavium ska puben Kranen ha öl från 27 av traktens småbryggerier.
– Den är en del av utvecklingen för publikupplevelsen och själva arenan. Bryggerierna är en viktig del av Göteborgs historia, och tajmingen är särskilt bra med tanke på stadens 400-årsjubileum, tycker Lotta Nibell, vd för arenabolaget Got Event.
Den nya puben ska ha åtta kranar och sju kylskåp med hantverksöl - från aktörer som Dugges, Poppels och Stigbergets, Fermenterarna, Beerium och Barlind. Samtliga 27 bryggerier är medlemmar i föreningen Gothenburg Brewers Guild, som vann upphandlingen om att leverera öl till Kranen.
– Målsättningen är ett breddat utbud som lockar publik och arrangörer. Och namnet Kranen syftar inte bara på öl utan också på den stolta varvsepoken, fortsätter Nibell.
Tidigare har det endast gått att köpa öl från Spendrups i Scandinaviums barer och restauranger.
Göteborg brukar kallas för Sveriges ölhuvudstad. Däremot finns lokala hantverksöl långt ifrån överallt, som på idrottsarenor. Men det ändras från och med nu. På Scandinavium ska puben Kranen ha öl från 27 av traktens småbryggerier.
– Den är en del av utvecklingen för publikupplevelsen och själva arenan. Bryggerierna är en viktig del av Göteborgs historia, och tajmingen är särskilt bra med tanke på stadens 400-årsjubileum, tycker Lotta Nibell, vd för arenabolaget Got Event.
Den nya puben ska ha åtta kranar och sju kylskåp med hantverksöl - från aktörer som Dugges, Poppels och Stigbergets, Fermenterarna, Beerium och Barlind. Samtliga 27 bryggerier är medlemmar i föreningen Gothenburg Brewers Guild, som vann upphandlingen om att leverera öl till Kranen.
– Målsättningen är ett breddat utbud som lockar publik och arrangörer. Och namnet Kranen syftar inte bara på öl utan också på den stolta varvsepoken, fortsätter Nibell.
Tidigare har det endast gått att köpa öl från Spendrups i Scandinaviums barer och restauranger.
Volvo Cars har tecknat ett avtal med batteribolaget Northvolt och tar därmed över ägandet av Novo Energy. Affären, som måste godkännas av svenska och amerikanska myndigheter, förväntas inte påverka Volvos övriga investeringar eller kassaflöde. Samtidigt har Volvo och Northvolt tecknat ett ramavtal för att utforska framtida samarbeten, inklusive leveransmöjligheter i Nordamerika. ”Vi ser fram emot att stärka vår elbilsstrategi”, skriver Volvo Cars.
Volvo Cars har tecknat ett avtal med batteribolaget Northvolt och tar därmed över ägandet av Novo Energy. Affären, som måste godkännas av svenska och amerikanska myndigheter, förväntas inte påverka Volvos övriga investeringar eller kassaflöde. Samtidigt har Volvo och Northvolt tecknat ett ramavtal för att utforska framtida samarbeten, inklusive leveransmöjligheter i Nordamerika. ”Vi ser fram emot att stärka vår elbilsstrategi”, skriver Volvo Cars.
Volvo Cars har tecknat ett avtal med batteribolaget Northvolt och tar därmed över ägandet av Novo Energy. Affären, som måste godkännas av svenska och amerikanska myndigheter, förväntas inte påverka Volvos övriga investeringar eller kassaflöde. Samtidigt har Volvo och Northvolt tecknat ett ramavtal för att utforska framtida samarbeten, inklusive leveransmöjligheter i Nordamerika. ”Vi ser fram emot att stärka vår elbilsstrategi”, skriver Volvo Cars.
Hört talas om en sommelierrobot eller AI-genererade pizzor? Artificiell intelligens ersätter snart både kniv och gaffel – och vet kanske bättre vad du är sugen på än du själv. Restauranger fyller många behov – mättnad, lättja, njutning. Men den sociala kontakten är en central del av upplevelsen. Mötet med en människa som ser dig i ögonen, vänligt frågar vad du vill ha, kan ge dig en personlig rekommendation och svara på dina frågor – det är lika mycket en del av restaurangbesöket som tuggorna du tar av din bouillabaisse. Men nu, när AI stormar in i våra liv, hotas den upplevelsen.
Hört talas om en sommelierrobot eller AI-genererade pizzor? Artificiell intelligens ersätter snart både kniv och gaffel – och vet kanske bättre vad du är sugen på än du själv. Restauranger fyller många behov – mättnad, lättja, njutning. Men den sociala kontakten är en central del av upplevelsen. Mötet med en människa som ser dig i ögonen, vänligt frågar vad du vill ha, kan ge dig en personlig rekommendation och svara på dina frågor – det är lika mycket en del av restaurangbesöket som tuggorna du tar av din bouillabaisse. Men nu, när AI stormar in i våra liv, hotas den upplevelsen.
Hört talas om en sommelierrobot eller AI-genererade pizzor? Artificiell intelligens ersätter snart både kniv och gaffel – och vet kanske bättre vad du är sugen på än du själv. Restauranger fyller många behov – mättnad, lättja, njutning. Men den sociala kontakten är en central del av upplevelsen. Mötet med en människa som ser dig i ögonen, vänligt frågar vad du vill ha, kan ge dig en personlig rekommendation och svara på dina frågor – det är lika mycket en del av restaurangbesöket som tuggorna du tar av din bouillabaisse. Men nu, när AI stormar in i våra liv, hotas den upplevelsen.
S.T. Dupont Padrón Haute Creation Le Grand Lighter och Padrón Haute Creation Line 2 Lighter är två snarlika hyllningständare till Padróns 60-årsdag. Tillverkade i brons och mässing, numrerade och begränsade till 88 stycken vardera. Finns endast hos utvalda handlare med en prislapp runt 50 000 kr.
S.T. Dupont Padrón Haute Creation Le Grand Lighter och Padrón Haute Creation Line 2 Lighter är två snarlika hyllningständare till Padróns 60-årsdag. Tillverkade i brons och mässing, numrerade och begränsade till 88 stycken vardera. Finns endast hos utvalda handlare med en prislapp runt 50 000 kr.
S.T. Dupont Padrón Haute Creation Le Grand Lighter och Padrón Haute Creation Line 2 Lighter är två snarlika hyllningständare till Padróns 60-årsdag. Tillverkade i brons och mässing, numrerade och begränsade till 88 stycken vardera. Finns endast hos utvalda handlare med en prislapp runt 50 000 kr.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö