It-konsulten Prevas köper 51 procent av DVel, en skånsk leverantör av skräddarsydda testsystem för hårdvara. DVel har sin bas i Lund med 25 medarbetare och kunder som Baxter, Ericsson, Haldex och Saab.
– Samgåendet med DVel ger oss en välbehövlig tillväxt i regionen med ett rejält fäste i Lund, säger Roland Ferngård, regionchef på Prevas.
Tillträdet skedde i början av oktober. Prislappen för affären framgår inte. Prevas uppger att bolaget har goda finanser och ”beredskap för eventuella framtida förvärv”.
It-konsulten Prevas köper 51 procent av DVel, en skånsk leverantör av skräddarsydda testsystem för hårdvara. DVel har sin bas i Lund med 25 medarbetare och kunder som Baxter, Ericsson, Haldex och Saab.
– Samgåendet med DVel ger oss en välbehövlig tillväxt i regionen med ett rejält fäste i Lund, säger Roland Ferngård, regionchef på Prevas.
Tillträdet skedde i början av oktober. Prislappen för affären framgår inte. Prevas uppger att bolaget har goda finanser och ”beredskap för eventuella framtida förvärv”.
Norra hamnen ska i framtiden bli centrum för Malmös energiproduktion och infrastruktur. Som en del i detta planeras ett nytt landmärke vid Spillepengen, i form av en 70 meter hög vattentank. Tanken är ett led i utbyggnaden av fjärrvärmesystemet och ska kunna innehålla 45 miljoner liter varmvatten. Det vinnande bidraget i den nyligen avgjorda arkitekttävlingen är formmässigt inspirerat av ett timglas.
Norra hamnen ska i framtiden bli centrum för Malmös energiproduktion och infrastruktur. Som en del i detta planeras ett nytt landmärke vid Spillepengen, i form av en 70 meter hög vattentank. Tanken är ett led i utbyggnaden av fjärrvärmesystemet och ska kunna innehålla 45 miljoner liter varmvatten. Det vinnande bidraget i den nyligen avgjorda arkitekttävlingen är formmässigt inspirerat av ett timglas.
Norra hamnen ska i framtiden bli centrum för Malmös energiproduktion och infrastruktur. Som en del i detta planeras ett nytt landmärke vid Spillepengen, i form av en 70 meter hög vattentank. Tanken är ett led i utbyggnaden av fjärrvärmesystemet och ska kunna innehålla 45 miljoner liter varmvatten. Det vinnande bidraget i den nyligen avgjorda arkitekttävlingen är formmässigt inspirerat av ett timglas.
Danmarks ekonomi står starkare än väntat, mycket tack vare Novo Nordisk och deras storsäljande läkemedel Ozempic och Wegovy. Utan läkemedelsjätten skulle landet troligen befinna sig i recession, uppger Danske Banks chefekonom Las Olsen för SVT Nyheter. Samtidigt poängterar han att den danska ekonomin har fler ben att stå på: – Om Novo Nordisk skulle försvinna i morgon så vore det förstås mycket negativt, men jag tror att vi skulle klara det. Han betonar också vikten av att skapa goda förutsättningar för alla företag i landet.
Danmarks ekonomi står starkare än väntat, mycket tack vare Novo Nordisk och deras storsäljande läkemedel Ozempic och Wegovy. Utan läkemedelsjätten skulle landet troligen befinna sig i recession, uppger Danske Banks chefekonom Las Olsen för SVT Nyheter. Samtidigt poängterar han att den danska ekonomin har fler ben att stå på: – Om Novo Nordisk skulle försvinna i morgon så vore det förstås mycket negativt, men jag tror att vi skulle klara det. Han betonar också vikten av att skapa goda förutsättningar för alla företag i landet.
Danmarks ekonomi står starkare än väntat, mycket tack vare Novo Nordisk och deras storsäljande läkemedel Ozempic och Wegovy. Utan läkemedelsjätten skulle landet troligen befinna sig i recession, uppger Danske Banks chefekonom Las Olsen för SVT Nyheter. Samtidigt poängterar han att den danska ekonomin har fler ben att stå på: – Om Novo Nordisk skulle försvinna i morgon så vore det förstås mycket negativt, men jag tror att vi skulle klara det. Han betonar också vikten av att skapa goda förutsättningar för alla företag i landet.
Lundaföretaget Elonroad, Øresundsbro Konsortiet och Lunds universitet ska undersöka möjligheterna för att skapa en elväg över Öresundsbron för eldrivna fordon. En markbaserad elskena i vägbanan skulle göra det möjligt för lastbilar och personbilar att ladda sina batterier under färd. Elonroads vd Karin Ebbinghaus tror att en elväg på bron skulle kunna påskynda omställningen till gröna transporter i Öresundsregionen. – Detta är ett näringslivsinitiativ för näringslivet. En ”call to action” att vi i regionen kan gå i bräschen för elektrifieringen, säger hon till Dagens Industri.
Lundaföretaget Elonroad, Øresundsbro Konsortiet och Lunds universitet ska undersöka möjligheterna för att skapa en elväg över Öresundsbron för eldrivna fordon. En markbaserad elskena i vägbanan skulle göra det möjligt för lastbilar och personbilar att ladda sina batterier under färd. Elonroads vd Karin Ebbinghaus tror att en elväg på bron skulle kunna påskynda omställningen till gröna transporter i Öresundsregionen. – Detta är ett näringslivsinitiativ för näringslivet. En ”call to action” att vi i regionen kan gå i bräschen för elektrifieringen, säger hon till Dagens Industri.
Lundaföretaget Elonroad, Øresundsbro Konsortiet och Lunds universitet ska undersöka möjligheterna för att skapa en elväg över Öresundsbron för eldrivna fordon. En markbaserad elskena i vägbanan skulle göra det möjligt för lastbilar och personbilar att ladda sina batterier under färd. Elonroads vd Karin Ebbinghaus tror att en elväg på bron skulle kunna påskynda omställningen till gröna transporter i Öresundsregionen. – Detta är ett näringslivsinitiativ för näringslivet. En ”call to action” att vi i regionen kan gå i bräschen för elektrifieringen, säger hon till Dagens Industri.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö