Från och med i år måste alla noterade företag och de med över 500 anställda redovisa sina utsläpp – även de som kommer från anställdas pendling – enligt ett nytt EU-direktiv. Två Lundaföretag, Trivector Traffic och Backtick Technologies, har utvecklat en app som ska göra det enklare att spåra dessa utsläpp.
– Många som jobbat med hållbarhetsrapporteringar inser att det här är en rejäl utmaning […] Vi hoppas att vi har nåt som förenklar det, säger Anna Clark, projektansvarig på Trivector Traffic, till DI Digital.
Ett test är planerat till hösten med 25 företag i Lunds kommun, däribland Alfa Laval och Tetra Pak.
Från och med i år måste alla noterade företag och de med över 500 anställda redovisa sina utsläpp – även de som kommer från anställdas pendling – enligt ett nytt EU-direktiv. Två Lundaföretag, Trivector Traffic och Backtick Technologies, har utvecklat en app som ska göra det enklare att spåra dessa utsläpp.
– Många som jobbat med hållbarhetsrapporteringar inser att det här är en rejäl utmaning […] Vi hoppas att vi har nåt som förenklar det, säger Anna Clark, projektansvarig på Trivector Traffic, till DI Digital.
Ett test är planerat till hösten med 25 företag i Lunds kommun, däribland Alfa Laval och Tetra Pak.
2021 skapade Ginvarumärket Hendrick’s The Gin Gaming Chaise. Förmodligen som en PR-grej, men den gick att köpa av dem för typ 4 000 dollar. Fåtöljen hade en dold låda för brädspel och böcker, ett mässingshorn för att påkalla uppmärksamhet och en hylla till gin. Finns inte att köpa längre, så nu kan man väl sno idéer och bygga en själv?
2021 skapade Ginvarumärket Hendrick’s The Gin Gaming Chaise. Förmodligen som en PR-grej, men den gick att köpa av dem för typ 4 000 dollar. Fåtöljen hade en dold låda för brädspel och böcker, ett mässingshorn för att påkalla uppmärksamhet och en hylla till gin. Finns inte att köpa längre, så nu kan man väl sno idéer och bygga en själv?
2021 skapade Ginvarumärket Hendrick’s The Gin Gaming Chaise. Förmodligen som en PR-grej, men den gick att köpa av dem för typ 4 000 dollar. Fåtöljen hade en dold låda för brädspel och böcker, ett mässingshorn för att påkalla uppmärksamhet och en hylla till gin. Finns inte att köpa längre, så nu kan man väl sno idéer och bygga en själv?
Osäker på när jag fick mina första. Men med tanke på att jag seglade redan innan tonåren kan det ha varit för att skydda mot det starka solljuset i Blekinge skärgård. Men jag minns mycket väl mina första riktigt coola, image-skapande solglasögon. En söndag i juni 1966 tog jag min vanliga söndagspromenad från South Kensington till Kings Road. På Chelsea Antiques Market hittade jag dom. Exakt samma som jag sett Roger McGuinn ha på sig när jag ett år tidigare kollade tv-showen Hullabaloo när The Byrds framförde ”Mr Tambourine Man”. Små, rektangulära med blått glas. 60-talets coolaste modell.
Osäker på när jag fick mina första. Men med tanke på att jag seglade redan innan tonåren kan det ha varit för att skydda mot det starka solljuset i Blekinge skärgård. Men jag minns mycket väl mina första riktigt coola, image-skapande solglasögon. En söndag i juni 1966 tog jag min vanliga söndagspromenad från South Kensington till Kings Road. På Chelsea Antiques Market hittade jag dom. Exakt samma som jag sett Roger McGuinn ha på sig när jag ett år tidigare kollade tv-showen Hullabaloo när The Byrds framförde ”Mr Tambourine Man”. Små, rektangulära med blått glas. 60-talets coolaste modell.
Osäker på när jag fick mina första. Men med tanke på att jag seglade redan innan tonåren kan det ha varit för att skydda mot det starka solljuset i Blekinge skärgård. Men jag minns mycket väl mina första riktigt coola, image-skapande solglasögon. En söndag i juni 1966 tog jag min vanliga söndagspromenad från South Kensington till Kings Road. På Chelsea Antiques Market hittade jag dom. Exakt samma som jag sett Roger McGuinn ha på sig när jag ett år tidigare kollade tv-showen Hullabaloo när The Byrds framförde ”Mr Tambourine Man”. Små, rektangulära med blått glas. 60-talets coolaste modell.
Jag kan ingenting om motorsport. Eller kampsport. All annan sport kan jag! Okej, kanske inte hästsport heller. Eller Dart. Och när jag tänker efter så kan jag faktiskt lite om Formel 1 numera. Så den inledande meningen stämmer alltså inte. Var vänlig bortse från den. Anledningen att jag numera kan en del Formel 1 är samma som för väldigt många andra. Jag har sett Drive To Survive. Netflix succéserie där man får följa de tuffa förarna, de ännu tuffare stallcheferna och hela Formel 1 cirkusen bakom kulisserna. Säsong sex kom i början av året och på två dagar var de tio timslånga avsnitten binchade.
Jag kan ingenting om motorsport. Eller kampsport. All annan sport kan jag! Okej, kanske inte hästsport heller. Eller Dart. Och när jag tänker efter så kan jag faktiskt lite om Formel 1 numera. Så den inledande meningen stämmer alltså inte. Var vänlig bortse från den. Anledningen att jag numera kan en del Formel 1 är samma som för väldigt många andra. Jag har sett Drive To Survive. Netflix succéserie där man får följa de tuffa förarna, de ännu tuffare stallcheferna och hela Formel 1 cirkusen bakom kulisserna. Säsong sex kom i början av året och på två dagar var de tio timslånga avsnitten binchade.
Jag kan ingenting om motorsport. Eller kampsport. All annan sport kan jag! Okej, kanske inte hästsport heller. Eller Dart. Och när jag tänker efter så kan jag faktiskt lite om Formel 1 numera. Så den inledande meningen stämmer alltså inte. Var vänlig bortse från den. Anledningen att jag numera kan en del Formel 1 är samma som för väldigt många andra. Jag har sett Drive To Survive. Netflix succéserie där man får följa de tuffa förarna, de ännu tuffare stallcheferna och hela Formel 1 cirkusen bakom kulisserna. Säsong sex kom i början av året och på två dagar var de tio timslånga avsnitten binchade.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö