Den danska fraktkoncernen Mærsk utforskar möjligheten att driva containerfartyg med hjälp av kärnkraft. Bolaget har tillsammans med sjöfartsföretaget Lloyds Register och brittiska Core Power inlett en studie för att undersöka regler och säkerhetskrav för att driva containerfartyg med små modulära reaktorer (SMR). Målet är att bana väg för utsläppsfria fartyg och bidra till sjöfartsindustrins omställning till nollutsläpp. Maersk understryker dock att utmaningar kring säkerhet och avfallshantering måste lösas innan tekniken kan bli aktuell.
Den danska fraktkoncernen Mærsk utforskar möjligheten att driva containerfartyg med hjälp av kärnkraft. Bolaget har tillsammans med sjöfartsföretaget Lloyds Register och brittiska Core Power inlett en studie för att undersöka regler och säkerhetskrav för att driva containerfartyg med små modulära reaktorer (SMR). Målet är att bana väg för utsläppsfria fartyg och bidra till sjöfartsindustrins omställning till nollutsläpp. Maersk understryker dock att utmaningar kring säkerhet och avfallshantering måste lösas innan tekniken kan bli aktuell.
Osäker på när jag fick mina första. Men med tanke på att jag seglade redan innan tonåren kan det ha varit för att skydda mot det starka solljuset i Blekinge skärgård. Men jag minns mycket väl mina första riktigt coola, image-skapande solglasögon. En söndag i juni 1966 tog jag min vanliga söndagspromenad från South Kensington till Kings Road. På Chelsea Antiques Market hittade jag dom. Exakt samma som jag sett Roger McGuinn ha på sig när jag ett år tidigare kollade tv-showen Hullabaloo när The Byrds framförde ”Mr Tambourine Man”. Små, rektangulära med blått glas. 60-talets coolaste modell.
Osäker på när jag fick mina första. Men med tanke på att jag seglade redan innan tonåren kan det ha varit för att skydda mot det starka solljuset i Blekinge skärgård. Men jag minns mycket väl mina första riktigt coola, image-skapande solglasögon. En söndag i juni 1966 tog jag min vanliga söndagspromenad från South Kensington till Kings Road. På Chelsea Antiques Market hittade jag dom. Exakt samma som jag sett Roger McGuinn ha på sig när jag ett år tidigare kollade tv-showen Hullabaloo när The Byrds framförde ”Mr Tambourine Man”. Små, rektangulära med blått glas. 60-talets coolaste modell.
Osäker på när jag fick mina första. Men med tanke på att jag seglade redan innan tonåren kan det ha varit för att skydda mot det starka solljuset i Blekinge skärgård. Men jag minns mycket väl mina första riktigt coola, image-skapande solglasögon. En söndag i juni 1966 tog jag min vanliga söndagspromenad från South Kensington till Kings Road. På Chelsea Antiques Market hittade jag dom. Exakt samma som jag sett Roger McGuinn ha på sig när jag ett år tidigare kollade tv-showen Hullabaloo när The Byrds framförde ”Mr Tambourine Man”. Små, rektangulära med blått glas. 60-talets coolaste modell.
Jag kan ingenting om motorsport. Eller kampsport. All annan sport kan jag! Okej, kanske inte hästsport heller. Eller Dart. Och när jag tänker efter så kan jag faktiskt lite om Formel 1 numera. Så den inledande meningen stämmer alltså inte. Var vänlig bortse från den. Anledningen att jag numera kan en del Formel 1 är samma som för väldigt många andra. Jag har sett Drive To Survive. Netflix succéserie där man får följa de tuffa förarna, de ännu tuffare stallcheferna och hela Formel 1 cirkusen bakom kulisserna. Säsong sex kom i början av året och på två dagar var de tio timslånga avsnitten binchade.
Jag kan ingenting om motorsport. Eller kampsport. All annan sport kan jag! Okej, kanske inte hästsport heller. Eller Dart. Och när jag tänker efter så kan jag faktiskt lite om Formel 1 numera. Så den inledande meningen stämmer alltså inte. Var vänlig bortse från den. Anledningen att jag numera kan en del Formel 1 är samma som för väldigt många andra. Jag har sett Drive To Survive. Netflix succéserie där man får följa de tuffa förarna, de ännu tuffare stallcheferna och hela Formel 1 cirkusen bakom kulisserna. Säsong sex kom i början av året och på två dagar var de tio timslånga avsnitten binchade.
Jag kan ingenting om motorsport. Eller kampsport. All annan sport kan jag! Okej, kanske inte hästsport heller. Eller Dart. Och när jag tänker efter så kan jag faktiskt lite om Formel 1 numera. Så den inledande meningen stämmer alltså inte. Var vänlig bortse från den. Anledningen att jag numera kan en del Formel 1 är samma som för väldigt många andra. Jag har sett Drive To Survive. Netflix succéserie där man får följa de tuffa förarna, de ännu tuffare stallcheferna och hela Formel 1 cirkusen bakom kulisserna. Säsong sex kom i början av året och på två dagar var de tio timslånga avsnitten binchade.
Den vanligaste frågan jag får är var man ska äta brunch. Åk till Köpenhamn och åk till Carlsberg Byen säger jag för där kan du inmundiga klassiska brunchrätter på detta ställe där menyn är inspirerad av Australiens frukosttraditioner och blandar hälsosamma färgfulla tallrikar, hemgjord vegansk kokosyoghurt med sötpotatispannkakor på höjden med rabarbersirap och självklart Eggs Benedict. Det är snyggt trendigt och färgrikt. Ny Carlsberg Vej 40
Den vanligaste frågan jag får är var man ska äta brunch. Åk till Köpenhamn och åk till Carlsberg Byen säger jag för där kan du inmundiga klassiska brunchrätter på detta ställe där menyn är inspirerad av Australiens frukosttraditioner och blandar hälsosamma färgfulla tallrikar, hemgjord vegansk kokosyoghurt med sötpotatispannkakor på höjden med rabarbersirap och självklart Eggs Benedict. Det är snyggt trendigt och färgrikt. Ny Carlsberg Vej 40
Den vanligaste frågan jag får är var man ska äta brunch. Åk till Köpenhamn och åk till Carlsberg Byen säger jag för där kan du inmundiga klassiska brunchrätter på detta ställe där menyn är inspirerad av Australiens frukosttraditioner och blandar hälsosamma färgfulla tallrikar, hemgjord vegansk kokosyoghurt med sötpotatispannkakor på höjden med rabarbersirap och självklart Eggs Benedict. Det är snyggt trendigt och färgrikt. Ny Carlsberg Vej 40
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö