Den danska fraktkoncernen Mærsk utforskar möjligheten att driva containerfartyg med hjälp av kärnkraft. Bolaget har tillsammans med sjöfartsföretaget Lloyds Register och brittiska Core Power inlett en studie för att undersöka regler och säkerhetskrav för att driva containerfartyg med små modulära reaktorer (SMR). Målet är att bana väg för utsläppsfria fartyg och bidra till sjöfartsindustrins omställning till nollutsläpp. Maersk understryker dock att utmaningar kring säkerhet och avfallshantering måste lösas innan tekniken kan bli aktuell.
Den danska fraktkoncernen Mærsk utforskar möjligheten att driva containerfartyg med hjälp av kärnkraft. Bolaget har tillsammans med sjöfartsföretaget Lloyds Register och brittiska Core Power inlett en studie för att undersöka regler och säkerhetskrav för att driva containerfartyg med små modulära reaktorer (SMR). Målet är att bana väg för utsläppsfria fartyg och bidra till sjöfartsindustrins omställning till nollutsläpp. Maersk understryker dock att utmaningar kring säkerhet och avfallshantering måste lösas innan tekniken kan bli aktuell.
Vad är det som är runt, fem våningar högt och 22.000 kvadratmeter stort? Göteborgs nya landmärke World of Volvo förstås! Den iögonenfallande byggnaden är uppförd i skandinavisk stil, av drygt 2.800 ton trä samt mängder av gigantiska glasskivor. Placeringen nära E6:an, söder om Liseberg, gör den väl synlig för alla som anländer till stan. – Utöver att besöka våra utställningar, kommer det inte att kosta något att komma hit; huset och parken runt det kommer att vara öppen för alla. Vårt mål är skapa en plats där stadens invånare ska kunna mötas och studenter ska ha lätt att hitta en plats för att kunna plugga i en trivsam miljö, säger Magnus Wrahme, vd för World of Volvo. Tanken är att anläggningen ska bli ett centrum för inspiration, en ständigt föränderlig destination med evenemang, liveuppträdanden och matupplevelser. I centrum står en utställning som ska kretsa kring omtanken om människan. I den ingår några av Volvos mest ikoniska fordon samt oväntade interaktiva upplevelser. World of Volvo drivs av Volvo Cars och Volvo Group och öppnar 14 april.
Vad är det som är runt, fem våningar högt och 22.000 kvadratmeter stort? Göteborgs nya landmärke World of Volvo förstås! Den iögonenfallande byggnaden är uppförd i skandinavisk stil, av drygt 2.800 ton trä samt mängder av gigantiska glasskivor. Placeringen nära E6:an, söder om Liseberg, gör den väl synlig för alla som anländer till stan. – Utöver att besöka våra utställningar, kommer det inte att kosta något att komma hit; huset och parken runt det kommer att vara öppen för alla. Vårt mål är skapa en plats där stadens invånare ska kunna mötas och studenter ska ha lätt att hitta en plats för att kunna plugga i en trivsam miljö, säger Magnus Wrahme, vd för World of Volvo. Tanken är att anläggningen ska bli ett centrum för inspiration, en ständigt föränderlig destination med evenemang, liveuppträdanden och matupplevelser. I centrum står en utställning som ska kretsa kring omtanken om människan. I den ingår några av Volvos mest ikoniska fordon samt oväntade interaktiva upplevelser. World of Volvo drivs av Volvo Cars och Volvo Group och öppnar 14 april.
Vad är det som är runt, fem våningar högt och 22.000 kvadratmeter stort? Göteborgs nya landmärke World of Volvo förstås! Den iögonenfallande byggnaden är uppförd i skandinavisk stil, av drygt 2.800 ton trä samt mängder av gigantiska glasskivor. Placeringen nära E6:an, söder om Liseberg, gör den väl synlig för alla som anländer till stan. – Utöver att besöka våra utställningar, kommer det inte att kosta något att komma hit; huset och parken runt det kommer att vara öppen för alla. Vårt mål är skapa en plats där stadens invånare ska kunna mötas och studenter ska ha lätt att hitta en plats för att kunna plugga i en trivsam miljö, säger Magnus Wrahme, vd för World of Volvo. Tanken är att anläggningen ska bli ett centrum för inspiration, en ständigt föränderlig destination med evenemang, liveuppträdanden och matupplevelser. I centrum står en utställning som ska kretsa kring omtanken om människan. I den ingår några av Volvos mest ikoniska fordon samt oväntade interaktiva upplevelser. World of Volvo drivs av Volvo Cars och Volvo Group och öppnar 14 april.
Mr Cake öppnade i en lokal vid Stenpiren, sedan kom pandemin och bromsade expansionsplanerna. Nu ska de inviga ett nytt kafé. – Femman är en plats med mycket puls och folk i rörelse. Vi har tittat på en möjlighet att öppna ett ställe till och kände att detta var perfekt för oss, ett centralt läge för både göteborgare och turister, säger grundaren Roy Fares. Kafékonceptet från Stockholm erbjuder USA-inspirerande bakverk. Kaféet ska öppna under maj månad, i mittenrummet på Femmans gatuplan.
Mr Cake öppnade i en lokal vid Stenpiren, sedan kom pandemin och bromsade expansionsplanerna. Nu ska de inviga ett nytt kafé. – Femman är en plats med mycket puls och folk i rörelse. Vi har tittat på en möjlighet att öppna ett ställe till och kände att detta var perfekt för oss, ett centralt läge för både göteborgare och turister, säger grundaren Roy Fares. Kafékonceptet från Stockholm erbjuder USA-inspirerande bakverk. Kaféet ska öppna under maj månad, i mittenrummet på Femmans gatuplan.
Mr Cake öppnade i en lokal vid Stenpiren, sedan kom pandemin och bromsade expansionsplanerna. Nu ska de inviga ett nytt kafé. – Femman är en plats med mycket puls och folk i rörelse. Vi har tittat på en möjlighet att öppna ett ställe till och kände att detta var perfekt för oss, ett centralt läge för både göteborgare och turister, säger grundaren Roy Fares. Kafékonceptet från Stockholm erbjuder USA-inspirerande bakverk. Kaféet ska öppna under maj månad, i mittenrummet på Femmans gatuplan.
Happy At Work, som grundades 2018 i Göteborg och hjälper företag att mäta sin arbetsmiljö, säljs till det finländska hr-bolaget Webropol. Bland kunderna finns lokalvårdskoncernen ISS och bokföringsbolaget Fortnox, skriver DI Digital. André Francois, medgrundare och styrelseordförande, säger till tidningen att det känns tryggt och lovande att nu bli en del av Webropol: – Det har varit en otroligt spännande resa att bygga upp Happy At Work och se hur våra lösningar har gjort skillnad för så många organisationer.
Happy At Work, som grundades 2018 i Göteborg och hjälper företag att mäta sin arbetsmiljö, säljs till det finländska hr-bolaget Webropol. Bland kunderna finns lokalvårdskoncernen ISS och bokföringsbolaget Fortnox, skriver DI Digital. André Francois, medgrundare och styrelseordförande, säger till tidningen att det känns tryggt och lovande att nu bli en del av Webropol: – Det har varit en otroligt spännande resa att bygga upp Happy At Work och se hur våra lösningar har gjort skillnad för så många organisationer.
Happy At Work, som grundades 2018 i Göteborg och hjälper företag att mäta sin arbetsmiljö, säljs till det finländska hr-bolaget Webropol. Bland kunderna finns lokalvårdskoncernen ISS och bokföringsbolaget Fortnox, skriver DI Digital. André Francois, medgrundare och styrelseordförande, säger till tidningen att det känns tryggt och lovande att nu bli en del av Webropol: – Det har varit en otroligt spännande resa att bygga upp Happy At Work och se hur våra lösningar har gjort skillnad för så många organisationer.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö