Den danska fraktkoncernen Mærsk utforskar möjligheten att driva containerfartyg med hjälp av kärnkraft. Bolaget har tillsammans med sjöfartsföretaget Lloyds Register och brittiska Core Power inlett en studie för att undersöka regler och säkerhetskrav för att driva containerfartyg med små modulära reaktorer (SMR). Målet är att bana väg för utsläppsfria fartyg och bidra till sjöfartsindustrins omställning till nollutsläpp. Maersk understryker dock att utmaningar kring säkerhet och avfallshantering måste lösas innan tekniken kan bli aktuell.
Den danska fraktkoncernen Mærsk utforskar möjligheten att driva containerfartyg med hjälp av kärnkraft. Bolaget har tillsammans med sjöfartsföretaget Lloyds Register och brittiska Core Power inlett en studie för att undersöka regler och säkerhetskrav för att driva containerfartyg med små modulära reaktorer (SMR). Målet är att bana väg för utsläppsfria fartyg och bidra till sjöfartsindustrins omställning till nollutsläpp. Maersk understryker dock att utmaningar kring säkerhet och avfallshantering måste lösas innan tekniken kan bli aktuell.
Göteborgsbaserade Lexenergy utvecklar snabb elbilsladdning i stadsmiljö. Nyligen tog startupen in 3 miljoner kronor i innovationsbidrag från Energimyndigheten och ytterligare 4 miljoner i en kapitalrunda, skriver DI Digital. Bland investerarna finns Entreprenör Invest som är ett dotterbolag till Ingvar Kamprads stiftelse. – Vi har tagit fram en lösning som möjliggör ultrasnabb laddning överallt i alla elnät, oberoende av nätkapacitet just där, säger Robin Andersson, som driver företaget tillsammans med Matilda Thorsell. I hösten kommer Lexenergys första snabbladdare att installeras i Hovås.
Göteborgsbaserade Lexenergy utvecklar snabb elbilsladdning i stadsmiljö. Nyligen tog startupen in 3 miljoner kronor i innovationsbidrag från Energimyndigheten och ytterligare 4 miljoner i en kapitalrunda, skriver DI Digital. Bland investerarna finns Entreprenör Invest som är ett dotterbolag till Ingvar Kamprads stiftelse. – Vi har tagit fram en lösning som möjliggör ultrasnabb laddning överallt i alla elnät, oberoende av nätkapacitet just där, säger Robin Andersson, som driver företaget tillsammans med Matilda Thorsell. I hösten kommer Lexenergys första snabbladdare att installeras i Hovås.
Göteborgsbaserade Lexenergy utvecklar snabb elbilsladdning i stadsmiljö. Nyligen tog startupen in 3 miljoner kronor i innovationsbidrag från Energimyndigheten och ytterligare 4 miljoner i en kapitalrunda, skriver DI Digital. Bland investerarna finns Entreprenör Invest som är ett dotterbolag till Ingvar Kamprads stiftelse. – Vi har tagit fram en lösning som möjliggör ultrasnabb laddning överallt i alla elnät, oberoende av nätkapacitet just där, säger Robin Andersson, som driver företaget tillsammans med Matilda Thorsell. I hösten kommer Lexenergys första snabbladdare att installeras i Hovås.
Startupföretaget Modvion, med säte i Göteborg, bygger för närvarande världens högsta vindkraftstorn i trä, rapporterar Bloomberg. Med sin affärsidé vill bolaget minska koldioxidavtrycket från vindenergi. Granträet som används lamineras för att bättre stå emot oväder och bränder. – Världen står inför en klimatkris och vi behöver byta energikällor, säger Modvions vd Otto Lundman. Bolaget stöttas redan av stora energiföretag i Europa, däribland Vattenfall och Vestas.
Startupföretaget Modvion, med säte i Göteborg, bygger för närvarande världens högsta vindkraftstorn i trä, rapporterar Bloomberg. Med sin affärsidé vill bolaget minska koldioxidavtrycket från vindenergi. Granträet som används lamineras för att bättre stå emot oväder och bränder. – Världen står inför en klimatkris och vi behöver byta energikällor, säger Modvions vd Otto Lundman. Bolaget stöttas redan av stora energiföretag i Europa, däribland Vattenfall och Vestas.
Startupföretaget Modvion, med säte i Göteborg, bygger för närvarande världens högsta vindkraftstorn i trä, rapporterar Bloomberg. Med sin affärsidé vill bolaget minska koldioxidavtrycket från vindenergi. Granträet som används lamineras för att bättre stå emot oväder och bränder. – Världen står inför en klimatkris och vi behöver byta energikällor, säger Modvions vd Otto Lundman. Bolaget stöttas redan av stora energiföretag i Europa, däribland Vattenfall och Vestas.
David Ekelund och Tom Nilsson, med sitt greppskoföretag Icebug, har utsetts till årets företagare i Västra Götaland. De prisades under Företagarnas regionfinal i Borås i början av september. – Det är väldigt roligt att få erkännande för det man gör. Vi har lagt många år och mycket arbete på att försöka skapa ett bra företag, säger David Ekelund. Till årets unga företagare utsågs Svante Olsson, som driver startupen Elektroskutt i Trollhättan. Hans affärsidé är att ta fram produkter som underlättar och effektiviserar elektrikers vardag.
David Ekelund och Tom Nilsson, med sitt greppskoföretag Icebug, har utsetts till årets företagare i Västra Götaland. De prisades under Företagarnas regionfinal i Borås i början av september. – Det är väldigt roligt att få erkännande för det man gör. Vi har lagt många år och mycket arbete på att försöka skapa ett bra företag, säger David Ekelund. Till årets unga företagare utsågs Svante Olsson, som driver startupen Elektroskutt i Trollhättan. Hans affärsidé är att ta fram produkter som underlättar och effektiviserar elektrikers vardag.
David Ekelund och Tom Nilsson, med sitt greppskoföretag Icebug, har utsetts till årets företagare i Västra Götaland. De prisades under Företagarnas regionfinal i Borås i början av september. – Det är väldigt roligt att få erkännande för det man gör. Vi har lagt många år och mycket arbete på att försöka skapa ett bra företag, säger David Ekelund. Till årets unga företagare utsågs Svante Olsson, som driver startupen Elektroskutt i Trollhättan. Hans affärsidé är att ta fram produkter som underlättar och effektiviserar elektrikers vardag.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö