Noi’s resa började för drygt två år sedan med en hål-i väggen pizzeria i Bulltofta, och i vintras utökade man till Malmö Saluhall. Nu drar en tredje satsning igång på Erikslust.
– Vi märker att hajpen håller i sig och intresset verkar inte dala även fast vi hållit öppet i mer än två år. För många som bor i stan ligger Bulltofta lite långt bort för att hämta hem sin pizza så vi fångar in en stor ny stor kundkrets nu, säger Rolando Modica.
Menyn ändras från vecka till vecka, med undantag för tre favoriter som alltid ligger kvar fast på menyn. På Noi i Malmö Saluhall har man en fast pizzameny och bordsservering. På Erikslust tar man Bulltofta-konceptet rakt av, med tyngdpunkten på take away.
– Hela idén går ut på att göra napolitanska pizzor med äkta San Marzano-tomater från Napoli som skapar en oslagbar sötma. Förarbetet är inte heller att förringa, degen jäser i 72 timmar och majoriteten av våra produkter och råvaror kommer från Italien. Det ska vara en extraordinär upplevelse att besöka oss, säger Rolando Modica.
Noi’s resa började för drygt två år sedan med en hål-i väggen pizzeria i Bulltofta, och i vintras utökade man till Malmö Saluhall. Nu drar en tredje satsning igång på Erikslust.
– Vi märker att hajpen håller i sig och intresset verkar inte dala även fast vi hållit öppet i mer än två år. För många som bor i stan ligger Bulltofta lite långt bort för att hämta hem sin pizza så vi fångar in en stor ny stor kundkrets nu, säger Rolando Modica.
Menyn ändras från vecka till vecka, med undantag för tre favoriter som alltid ligger kvar fast på menyn. På Noi i Malmö Saluhall har man en fast pizzameny och bordsservering. På Erikslust tar man Bulltofta-konceptet rakt av, med tyngdpunkten på take away.
– Hela idén går ut på att göra napolitanska pizzor med äkta San Marzano-tomater från Napoli som skapar en oslagbar sötma. Förarbetet är inte heller att förringa, degen jäser i 72 timmar och majoriteten av våra produkter och råvaror kommer från Italien. Det ska vara en extraordinär upplevelse att besöka oss, säger Rolando Modica.
Många länder runt Medelhavet har sina varianter av anissprit. Frankrike har pastis och anise, Italien har sambuca, Grekland kallar sin ouzo, Turkiet har raki och i Libanon kallas det arak. Gemensamt är att spriten är smaksatt med anis, lakritsrot, fänkål eller stjärnanis. Och att den opaliserar när man spär ut den med vatten. Det beror på att oljor (anetoler) emulgerar och färgar spriten mjölkvit.
Många länder runt Medelhavet har sina varianter av anissprit. Frankrike har pastis och anise, Italien har sambuca, Grekland kallar sin ouzo, Turkiet har raki och i Libanon kallas det arak. Gemensamt är att spriten är smaksatt med anis, lakritsrot, fänkål eller stjärnanis. Och att den opaliserar när man spär ut den med vatten. Det beror på att oljor (anetoler) emulgerar och färgar spriten mjölkvit.
Många länder runt Medelhavet har sina varianter av anissprit. Frankrike har pastis och anise, Italien har sambuca, Grekland kallar sin ouzo, Turkiet har raki och i Libanon kallas det arak. Gemensamt är att spriten är smaksatt med anis, lakritsrot, fänkål eller stjärnanis. Och att den opaliserar när man spär ut den med vatten. Det beror på att oljor (anetoler) emulgerar och färgar spriten mjölkvit.
Mellan Nordstans norra entré, Götatunneln och Nils Ericsson-terminalen ligger planområdet Norr om Nordstan. Här öppnar en detaljplan som nyligen vann laga kraft för fem nya byggnader varav det högsta kan bli 36 våningar, med bostäder och kontor, samt handel och centrumverksamhet när Nordstan kan byggas ut. Även en ny boulevard och två uppgångar till Västlänken finns med i planen. Omvandlingen ska också göra det lättare att ta sig fram tills fots, med cykel eller med kollektivtrafik i området.
Mellan Nordstans norra entré, Götatunneln och Nils Ericsson-terminalen ligger planområdet Norr om Nordstan. Här öppnar en detaljplan som nyligen vann laga kraft för fem nya byggnader varav det högsta kan bli 36 våningar, med bostäder och kontor, samt handel och centrumverksamhet när Nordstan kan byggas ut. Även en ny boulevard och två uppgångar till Västlänken finns med i planen. Omvandlingen ska också göra det lättare att ta sig fram tills fots, med cykel eller med kollektivtrafik i området.
Mellan Nordstans norra entré, Götatunneln och Nils Ericsson-terminalen ligger planområdet Norr om Nordstan. Här öppnar en detaljplan som nyligen vann laga kraft för fem nya byggnader varav det högsta kan bli 36 våningar, med bostäder och kontor, samt handel och centrumverksamhet när Nordstan kan byggas ut. Även en ny boulevard och två uppgångar till Västlänken finns med i planen. Omvandlingen ska också göra det lättare att ta sig fram tills fots, med cykel eller med kollektivtrafik i området.
Kullagerbolaget SKF i Göteborg vill knoppa av sin fordonsverksamhet och notera den som ett självständigt bolag på Stockholmsbörsen under första halvåret 2026. En uppdelning väntas bidra till ett tydligare fokus och ökad konkurrenskraft. – Vi behöver fatta djärva beslut för att frigöra ytterligare långsiktiga möjligheter till lönsam tillväxt. Att inleda en separation av fordonsverksamheten är ett sådant beslut, säger vd Rickard Gustafson. Styrelsen ska presentera ett förslag som en bolagsstämma kan ta ställning till 2026.
Kullagerbolaget SKF i Göteborg vill knoppa av sin fordonsverksamhet och notera den som ett självständigt bolag på Stockholmsbörsen under första halvåret 2026. En uppdelning väntas bidra till ett tydligare fokus och ökad konkurrenskraft. – Vi behöver fatta djärva beslut för att frigöra ytterligare långsiktiga möjligheter till lönsam tillväxt. Att inleda en separation av fordonsverksamheten är ett sådant beslut, säger vd Rickard Gustafson. Styrelsen ska presentera ett förslag som en bolagsstämma kan ta ställning till 2026.
Kullagerbolaget SKF i Göteborg vill knoppa av sin fordonsverksamhet och notera den som ett självständigt bolag på Stockholmsbörsen under första halvåret 2026. En uppdelning väntas bidra till ett tydligare fokus och ökad konkurrenskraft. – Vi behöver fatta djärva beslut för att frigöra ytterligare långsiktiga möjligheter till lönsam tillväxt. Att inleda en separation av fordonsverksamheten är ett sådant beslut, säger vd Rickard Gustafson. Styrelsen ska presentera ett förslag som en bolagsstämma kan ta ställning till 2026.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö