Lundaföretaget Elonroad, Øresundsbro Konsortiet och Lunds universitet ska undersöka möjligheterna för att skapa en elväg över Öresundsbron för eldrivna fordon. En markbaserad elskena i vägbanan skulle göra det möjligt för lastbilar och personbilar att ladda sina batterier under färd. Elonroads vd Karin Ebbinghaus tror att en elväg på bron skulle kunna påskynda omställningen till gröna transporter i Öresundsregionen.
– Detta är ett näringslivsinitiativ för näringslivet. En ”call to action” att vi i regionen kan gå i bräschen för elektrifieringen, säger hon till Dagens Industri.
Lundaföretaget Elonroad, Øresundsbro Konsortiet och Lunds universitet ska undersöka möjligheterna för att skapa en elväg över Öresundsbron för eldrivna fordon. En markbaserad elskena i vägbanan skulle göra det möjligt för lastbilar och personbilar att ladda sina batterier under färd. Elonroads vd Karin Ebbinghaus tror att en elväg på bron skulle kunna påskynda omställningen till gröna transporter i Öresundsregionen.
– Detta är ett näringslivsinitiativ för näringslivet. En ”call to action” att vi i regionen kan gå i bräschen för elektrifieringen, säger hon till Dagens Industri.
Det kinesiska elbilmärket Xpeng lanseras i Sisjön i samarbete med Bilia, rapporterar Göteborgs-Posten. Utöver de vanliga bilmodellerna finns en ”flygande bil”, som egentligen är en stor drönare för två personer. I Europa är det främst ett pr-fordon, men fordonet har tillstånd att flyga i vissa delar i Kina, enligt bolagets Sverige-vd Elvis Cheng. – Hastigheten är upp till 130 kilometer i timmen och den flyger på cirka 100 meters höjd, säger han. I Sverige har Xpeng två modeller till försäljning: en suv, G9, och en sedan, P7.
Det kinesiska elbilmärket Xpeng lanseras i Sisjön i samarbete med Bilia, rapporterar Göteborgs-Posten. Utöver de vanliga bilmodellerna finns en ”flygande bil”, som egentligen är en stor drönare för två personer. I Europa är det främst ett pr-fordon, men fordonet har tillstånd att flyga i vissa delar i Kina, enligt bolagets Sverige-vd Elvis Cheng. – Hastigheten är upp till 130 kilometer i timmen och den flyger på cirka 100 meters höjd, säger han. I Sverige har Xpeng två modeller till försäljning: en suv, G9, och en sedan, P7.
Det kinesiska elbilmärket Xpeng lanseras i Sisjön i samarbete med Bilia, rapporterar Göteborgs-Posten. Utöver de vanliga bilmodellerna finns en ”flygande bil”, som egentligen är en stor drönare för två personer. I Europa är det främst ett pr-fordon, men fordonet har tillstånd att flyga i vissa delar i Kina, enligt bolagets Sverige-vd Elvis Cheng. – Hastigheten är upp till 130 kilometer i timmen och den flyger på cirka 100 meters höjd, säger han. I Sverige har Xpeng två modeller till försäljning: en suv, G9, och en sedan, P7.
AB Volvo och Volvo Cars fortsätter att toppa listan över de största bolagen i Göteborgsregionen. Det visar en ny rapport från Business Region Göteborg. Samtidigt blir små och medelstora bolag allt fler. Där ökar sysselsättningen dubbelt så mycket som i storbolagen. – Dynamiken växer i Göteborgs näringsliv. De små och medelstora företagen växer i ekonomisk betydelse och vi får en allt större mångfald, särskilt i tjänstesektorn, säger analytikern Peter Warda.
AB Volvo och Volvo Cars fortsätter att toppa listan över de största bolagen i Göteborgsregionen. Det visar en ny rapport från Business Region Göteborg. Samtidigt blir små och medelstora bolag allt fler. Där ökar sysselsättningen dubbelt så mycket som i storbolagen. – Dynamiken växer i Göteborgs näringsliv. De små och medelstora företagen växer i ekonomisk betydelse och vi får en allt större mångfald, särskilt i tjänstesektorn, säger analytikern Peter Warda.
AB Volvo och Volvo Cars fortsätter att toppa listan över de största bolagen i Göteborgsregionen. Det visar en ny rapport från Business Region Göteborg. Samtidigt blir små och medelstora bolag allt fler. Där ökar sysselsättningen dubbelt så mycket som i storbolagen. – Dynamiken växer i Göteborgs näringsliv. De små och medelstora företagen växer i ekonomisk betydelse och vi får en allt större mångfald, särskilt i tjänstesektorn, säger analytikern Peter Warda.
Trafikverket har slutit avtal med Peab och Cowi för återuppbyggnaden av E6 efter det omfattande jordskredet i Stenungsund, skriver TT. Cowi ansvarar för geotekniska undersökningar och projektering, medan Peab sköter byggnationen. Upphandlingen skyndades på genom ett undantag i lagen för brådskande situationer. – Projektet är högprioriterat och vi arbetar hårt för att kunna öppna upp för trafik igen så snart det är möjligt, säger Ioannis Strantzalis, biträdande produktchef på Peab. Det är ännu oklart vad som orsakade skredet i slutet på september.
Trafikverket har slutit avtal med Peab och Cowi för återuppbyggnaden av E6 efter det omfattande jordskredet i Stenungsund, skriver TT. Cowi ansvarar för geotekniska undersökningar och projektering, medan Peab sköter byggnationen. Upphandlingen skyndades på genom ett undantag i lagen för brådskande situationer. – Projektet är högprioriterat och vi arbetar hårt för att kunna öppna upp för trafik igen så snart det är möjligt, säger Ioannis Strantzalis, biträdande produktchef på Peab. Det är ännu oklart vad som orsakade skredet i slutet på september.
Trafikverket har slutit avtal med Peab och Cowi för återuppbyggnaden av E6 efter det omfattande jordskredet i Stenungsund, skriver TT. Cowi ansvarar för geotekniska undersökningar och projektering, medan Peab sköter byggnationen. Upphandlingen skyndades på genom ett undantag i lagen för brådskande situationer. – Projektet är högprioriterat och vi arbetar hårt för att kunna öppna upp för trafik igen så snart det är möjligt, säger Ioannis Strantzalis, biträdande produktchef på Peab. Det är ännu oklart vad som orsakade skredet i slutet på september.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö