Lundaföretaget Elonroad, Øresundsbro Konsortiet och Lunds universitet ska undersöka möjligheterna för att skapa en elväg över Öresundsbron för eldrivna fordon. En markbaserad elskena i vägbanan skulle göra det möjligt för lastbilar och personbilar att ladda sina batterier under färd. Elonroads vd Karin Ebbinghaus tror att en elväg på bron skulle kunna påskynda omställningen till gröna transporter i Öresundsregionen.
– Detta är ett näringslivsinitiativ för näringslivet. En ”call to action” att vi i regionen kan gå i bräschen för elektrifieringen, säger hon till Dagens Industri.
Lundaföretaget Elonroad, Øresundsbro Konsortiet och Lunds universitet ska undersöka möjligheterna för att skapa en elväg över Öresundsbron för eldrivna fordon. En markbaserad elskena i vägbanan skulle göra det möjligt för lastbilar och personbilar att ladda sina batterier under färd. Elonroads vd Karin Ebbinghaus tror att en elväg på bron skulle kunna påskynda omställningen till gröna transporter i Öresundsregionen.
– Detta är ett näringslivsinitiativ för näringslivet. En ”call to action” att vi i regionen kan gå i bräschen för elektrifieringen, säger hon till Dagens Industri.
Enligt forskningsinstitutet RISE är de tre råvaror som har minst klimatavtryck svensk potatis (0,1 kg CO₂e), svenska äpplen (0,2 kg CO₂e) och färsk svensk spenat (0,3 kg CO₂e). CO₂e är koldioxidekvivalenter per kilogram livsmedel utan förpackning.
Enligt forskningsinstitutet RISE är de tre råvaror som har minst klimatavtryck svensk potatis (0,1 kg CO₂e), svenska äpplen (0,2 kg CO₂e) och färsk svensk spenat (0,3 kg CO₂e). CO₂e är koldioxidekvivalenter per kilogram livsmedel utan förpackning.
Enligt forskningsinstitutet RISE är de tre råvaror som har minst klimatavtryck svensk potatis (0,1 kg CO₂e), svenska äpplen (0,2 kg CO₂e) och färsk svensk spenat (0,3 kg CO₂e). CO₂e är koldioxidekvivalenter per kilogram livsmedel utan förpackning.
Ingen som vet ingen som vet. Under våren har jag skådat den gröna mjälla ärtan i ljuvliga anrättningar på restaurang, under fluffigt täcke av skum gjort på blåmussla, och i sin allra färskaste form i en skål tillsammans med rapsblommor och brynt smör.
Ingen som vet ingen som vet. Under våren har jag skådat den gröna mjälla ärtan i ljuvliga anrättningar på restaurang, under fluffigt täcke av skum gjort på blåmussla, och i sin allra färskaste form i en skål tillsammans med rapsblommor och brynt smör.
Ingen som vet ingen som vet. Under våren har jag skådat den gröna mjälla ärtan i ljuvliga anrättningar på restaurang, under fluffigt täcke av skum gjort på blåmussla, och i sin allra färskaste form i en skål tillsammans med rapsblommor och brynt smör.
Andrea Lima Galarza är född i Bolivia, utbildad på anrika Culinary Arts Academy i Schweiz och arbetade därefter på tvåstjärniga Köpenhamnskrogen Kadeau. Idag hittar vi henne på Restaurang Vrå, en trappa upp i Post-hotellet. Här lär Andrea oss att laga en japansk streetfood-klassiker.
Andrea Lima Galarza är född i Bolivia, utbildad på anrika Culinary Arts Academy i Schweiz och arbetade därefter på tvåstjärniga Köpenhamnskrogen Kadeau. Idag hittar vi henne på Restaurang Vrå, en trappa upp i Post-hotellet. Här lär Andrea oss att laga en japansk streetfood-klassiker.
Andrea Lima Galarza är född i Bolivia, utbildad på anrika Culinary Arts Academy i Schweiz och arbetade därefter på tvåstjärniga Köpenhamnskrogen Kadeau. Idag hittar vi henne på Restaurang Vrå, en trappa upp i Post-hotellet. Här lär Andrea oss att laga en japansk streetfood-klassiker.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö