Lundaföretaget Elonroad, Øresundsbro Konsortiet och Lunds universitet ska undersöka möjligheterna för att skapa en elväg över Öresundsbron för eldrivna fordon. En markbaserad elskena i vägbanan skulle göra det möjligt för lastbilar och personbilar att ladda sina batterier under färd. Elonroads vd Karin Ebbinghaus tror att en elväg på bron skulle kunna påskynda omställningen till gröna transporter i Öresundsregionen.
– Detta är ett näringslivsinitiativ för näringslivet. En ”call to action” att vi i regionen kan gå i bräschen för elektrifieringen, säger hon till Dagens Industri.
Lundaföretaget Elonroad, Øresundsbro Konsortiet och Lunds universitet ska undersöka möjligheterna för att skapa en elväg över Öresundsbron för eldrivna fordon. En markbaserad elskena i vägbanan skulle göra det möjligt för lastbilar och personbilar att ladda sina batterier under färd. Elonroads vd Karin Ebbinghaus tror att en elväg på bron skulle kunna påskynda omställningen till gröna transporter i Öresundsregionen.
– Detta är ett näringslivsinitiativ för näringslivet. En ”call to action” att vi i regionen kan gå i bräschen för elektrifieringen, säger hon till Dagens Industri.
När Lishui (tidigare Chuchow) i Kina får en flygplats senare i år kommer den vara ritad som en fågel, med terminalen under dess skyddande vingar. Den 24 meter höga ”fågeln” som täcker terminalens 12 000 kvm är ritad av MAD och kommer ha kapacitet för en miljon resenärer per år.
När Lishui (tidigare Chuchow) i Kina får en flygplats senare i år kommer den vara ritad som en fågel, med terminalen under dess skyddande vingar. Den 24 meter höga ”fågeln” som täcker terminalens 12 000 kvm är ritad av MAD och kommer ha kapacitet för en miljon resenärer per år.
När Lishui (tidigare Chuchow) i Kina får en flygplats senare i år kommer den vara ritad som en fågel, med terminalen under dess skyddande vingar. Den 24 meter höga ”fågeln” som täcker terminalens 12 000 kvm är ritad av MAD och kommer ha kapacitet för en miljon resenärer per år.
Inför julen när jag var barn var julgodistillverkning en viktig aktivitet för att komma i rätt stämning. Det skulle kokas knäck, byggas pepparkakshus och rullas egna mozartkulor. Allt var kladdigt och det som ännu inte hade blivit det, skulle snart bli det av nyfikna barnfingrar. En av mina absoluta favoriter att tillverka var marsipanfigurer. Det var grisar, granar och avancerade snögubbar som, när tålamodet tröt, endast blev kulor av olika storlek. Där olikfärgade överblivna marsipanrester tryckts ihop, och rullats till en någorlunda jämn boll. I min familj var det endast jag, som av någon märklig anledning, uppskattade att äta dessa smått osmakligt fula marsipanfigurer, vilket resulterade i ett gediget lager som skulle förvaras på lämplig plats.
Inför julen när jag var barn var julgodistillverkning en viktig aktivitet för att komma i rätt stämning. Det skulle kokas knäck, byggas pepparkakshus och rullas egna mozartkulor. Allt var kladdigt och det som ännu inte hade blivit det, skulle snart bli det av nyfikna barnfingrar. En av mina absoluta favoriter att tillverka var marsipanfigurer. Det var grisar, granar och avancerade snögubbar som, när tålamodet tröt, endast blev kulor av olika storlek. Där olikfärgade överblivna marsipanrester tryckts ihop, och rullats till en någorlunda jämn boll. I min familj var det endast jag, som av någon märklig anledning, uppskattade att äta dessa smått osmakligt fula marsipanfigurer, vilket resulterade i ett gediget lager som skulle förvaras på lämplig plats.
Inför julen när jag var barn var julgodistillverkning en viktig aktivitet för att komma i rätt stämning. Det skulle kokas knäck, byggas pepparkakshus och rullas egna mozartkulor. Allt var kladdigt och det som ännu inte hade blivit det, skulle snart bli det av nyfikna barnfingrar. En av mina absoluta favoriter att tillverka var marsipanfigurer. Det var grisar, granar och avancerade snögubbar som, när tålamodet tröt, endast blev kulor av olika storlek. Där olikfärgade överblivna marsipanrester tryckts ihop, och rullats till en någorlunda jämn boll. I min familj var det endast jag, som av någon märklig anledning, uppskattade att äta dessa smått osmakligt fula marsipanfigurer, vilket resulterade i ett gediget lager som skulle förvaras på lämplig plats.
Med Poseidons treudd som logotyp är det logiskt att Maserati samarbetar med Vita Power för att erbjuda oss sportbåten Maserati Tridente. De två motorerna på sammanlagt 600 hk ska få upp den 10,5 m långa båten i 40 knop och batterierna ska ge den räckvidd på upp till 70 nautiska mil.
Med Poseidons treudd som logotyp är det logiskt att Maserati samarbetar med Vita Power för att erbjuda oss sportbåten Maserati Tridente. De två motorerna på sammanlagt 600 hk ska få upp den 10,5 m långa båten i 40 knop och batterierna ska ge den räckvidd på upp till 70 nautiska mil.
Med Poseidons treudd som logotyp är det logiskt att Maserati samarbetar med Vita Power för att erbjuda oss sportbåten Maserati Tridente. De två motorerna på sammanlagt 600 hk ska få upp den 10,5 m långa båten i 40 knop och batterierna ska ge den räckvidd på upp till 70 nautiska mil.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö