Herrkonfektionskedjan Oscar Jacobson har funnits i 120 år och har varit kunglig hovleverantör sedan 1980. Snart öppnar man en ny hållbarhetsbutik i Göteborg, ett initiativ som innefattar att kunderna kan köpa, sälja och hyra kläder.
– Med Sustain by Oscar Jacobson kan vi vara med och bidra i arbetet med att främja nya konsumtionsmönster för en mer hållbar modebransch, säger företagets vd Richard Woodbridge.
Den nya butiken ska öppnas runt årsskiftet i Victoriapassagen. I samma veva renoveras även Oscar Jacobsons lokal på Avenyn.
Herrkonfektionskedjan Oscar Jacobson har funnits i 120 år och har varit kunglig hovleverantör sedan 1980. Snart öppnar man en ny hållbarhetsbutik i Göteborg, ett initiativ som innefattar att kunderna kan köpa, sälja och hyra kläder.
– Med Sustain by Oscar Jacobson kan vi vara med och bidra i arbetet med att främja nya konsumtionsmönster för en mer hållbar modebransch, säger företagets vd Richard Woodbridge.
Den nya butiken ska öppnas runt årsskiftet i Victoriapassagen. I samma veva renoveras även Oscar Jacobsons lokal på Avenyn.
När kameramärket Leica öppnade sin flagshipstore i Meatpacking District, Manhattan, i våras pratades det mycket om den sobra insidan och galleriet på ovanvåningen, men vi tycker sättet de utnyttjat den extremt smala fasaden ut mot gatan med belyst tegel som skapar skuggor är minst sagt lika spektakulärt. Påminner lite om pixlarna på en digitalkameras bildsensor. Ritat av Format Architecture Office.
När kameramärket Leica öppnade sin flagshipstore i Meatpacking District, Manhattan, i våras pratades det mycket om den sobra insidan och galleriet på ovanvåningen, men vi tycker sättet de utnyttjat den extremt smala fasaden ut mot gatan med belyst tegel som skapar skuggor är minst sagt lika spektakulärt. Påminner lite om pixlarna på en digitalkameras bildsensor. Ritat av Format Architecture Office.
När kameramärket Leica öppnade sin flagshipstore i Meatpacking District, Manhattan, i våras pratades det mycket om den sobra insidan och galleriet på ovanvåningen, men vi tycker sättet de utnyttjat den extremt smala fasaden ut mot gatan med belyst tegel som skapar skuggor är minst sagt lika spektakulärt. Påminner lite om pixlarna på en digitalkameras bildsensor. Ritat av Format Architecture Office.
Det finns egentligen bara ett plagg som lyckats hålla stilen genom mannens modehistoria de senaste 70 åren. Kostymen. Idén är till stor del densamma som när Frank Sinatra släppte sitt banbrytande album ”Songs for Young Lovers” 1954. Då var det en hyfsat välsittande, ofta grafitgrå kostym, 2-knapps kavaj, hyfsat figurnära och raka byxor. 40 år senare köpte jag en liknande kostym hos Agnes B i Paris. Modellen kallades då ”Sinatra” och var början för kostymens comeback hos den generation som tidigare klädde sig jeans-ställ. Kostymen som ett basplagg redo att kombineras med randig t-shirt, huvtröja och ökenkängor.
Det finns egentligen bara ett plagg som lyckats hålla stilen genom mannens modehistoria de senaste 70 åren. Kostymen. Idén är till stor del densamma som när Frank Sinatra släppte sitt banbrytande album ”Songs for Young Lovers” 1954. Då var det en hyfsat välsittande, ofta grafitgrå kostym, 2-knapps kavaj, hyfsat figurnära och raka byxor. 40 år senare köpte jag en liknande kostym hos Agnes B i Paris. Modellen kallades då ”Sinatra” och var början för kostymens comeback hos den generation som tidigare klädde sig jeans-ställ. Kostymen som ett basplagg redo att kombineras med randig t-shirt, huvtröja och ökenkängor.
Det finns egentligen bara ett plagg som lyckats hålla stilen genom mannens modehistoria de senaste 70 åren. Kostymen. Idén är till stor del densamma som när Frank Sinatra släppte sitt banbrytande album ”Songs for Young Lovers” 1954. Då var det en hyfsat välsittande, ofta grafitgrå kostym, 2-knapps kavaj, hyfsat figurnära och raka byxor. 40 år senare köpte jag en liknande kostym hos Agnes B i Paris. Modellen kallades då ”Sinatra” och var början för kostymens comeback hos den generation som tidigare klädde sig jeans-ställ. Kostymen som ett basplagg redo att kombineras med randig t-shirt, huvtröja och ökenkängor.
Vollebak har släppt en ”Graphene T Shirt” som ska vara antibakteriell, luftigare och lättare än något annat. (T-shirten väger bara 100g.) Grafen är en allotrop av grundämnet kol och är tvådimensionellt, alltså bara ett atomlager tjockt och mycket lätt, en kvadratmeter väger bara 0,77mg. T-shirten är dock inte gjord enbart på detta ultratunna material, utan det är trådar av polyamid och polyester som är ”infused” med grafen som ska hjälpa till att kyla ner kroppen vid sportande.
Vollebak har släppt en ”Graphene T Shirt” som ska vara antibakteriell, luftigare och lättare än något annat. (T-shirten väger bara 100g.) Grafen är en allotrop av grundämnet kol och är tvådimensionellt, alltså bara ett atomlager tjockt och mycket lätt, en kvadratmeter väger bara 0,77mg. T-shirten är dock inte gjord enbart på detta ultratunna material, utan det är trådar av polyamid och polyester som är ”infused” med grafen som ska hjälpa till att kyla ner kroppen vid sportande.
Vollebak har släppt en ”Graphene T Shirt” som ska vara antibakteriell, luftigare och lättare än något annat. (T-shirten väger bara 100g.) Grafen är en allotrop av grundämnet kol och är tvådimensionellt, alltså bara ett atomlager tjockt och mycket lätt, en kvadratmeter väger bara 0,77mg. T-shirten är dock inte gjord enbart på detta ultratunna material, utan det är trådar av polyamid och polyester som är ”infused” med grafen som ska hjälpa till att kyla ner kroppen vid sportande.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö