Pronto kakel har flyttat till ett magasin på en stor gård i Vellinge. Tidigare höll kakelbutiken till på Kompanigatan i Malmö men nu har man blivit med rymligare lokal. Nästa år firar företaget 20 år. Det drivs som ett familjeföretag av makarna Carina och Christian Bergh tillsammans med sönerna Casper och Christoffer. Carina framhåller att kakeltrender, precis som alla andra trender, går i vågor.
– Har man varit med i branschen så pass länge som vi har så ser man hur efterfrågan skiftar. Idag vill många ha en naturlig look i sina hem med naturliga material och färger, som gärna kompletteras med sten och betong, säger Carina Bergh.
I och med flytten tar familjen tillfället i akt och byter ut det gamla kaklet mot nytt, men det italienska kaklet som är lite av företagets nisch finns fortfarande kvar.
– Vi bodde i Italien i mitten av 2000-talet där vi hyrde ett hus av en italienare som jobbade med kakel. Så vi började sälja vackert italienskt kakel till Sverige, och på den vägen är det, säger Carina Bergh.
Pronto kakel har flyttat till ett magasin på en stor gård i Vellinge. Tidigare höll kakelbutiken till på Kompanigatan i Malmö men nu har man blivit med rymligare lokal. Nästa år firar företaget 20 år. Det drivs som ett familjeföretag av makarna Carina och Christian Bergh tillsammans med sönerna Casper och Christoffer. Carina framhåller att kakeltrender, precis som alla andra trender, går i vågor.
– Har man varit med i branschen så pass länge som vi har så ser man hur efterfrågan skiftar. Idag vill många ha en naturlig look i sina hem med naturliga material och färger, som gärna kompletteras med sten och betong, säger Carina Bergh.
I och med flytten tar familjen tillfället i akt och byter ut det gamla kaklet mot nytt, men det italienska kaklet som är lite av företagets nisch finns fortfarande kvar.
– Vi bodde i Italien i mitten av 2000-talet där vi hyrde ett hus av en italienare som jobbade med kakel. Så vi började sälja vackert italienskt kakel till Sverige, och på den vägen är det, säger Carina Bergh.
Martin Bacon tog koffeinkick till nya höjder när han slog världsrekord med sin ”Bean Machine”. Denna Ford P100 kom upp i 105.451 km/h på Woodford Airfield i Stockport med sitt bränsle – gas gjord på flaket på torkad kaffesump.
Martin Bacon tog koffeinkick till nya höjder när han slog världsrekord med sin ”Bean Machine”. Denna Ford P100 kom upp i 105.451 km/h på Woodford Airfield i Stockport med sitt bränsle – gas gjord på flaket på torkad kaffesump.
Martin Bacon tog koffeinkick till nya höjder när han slog världsrekord med sin ”Bean Machine”. Denna Ford P100 kom upp i 105.451 km/h på Woodford Airfield i Stockport med sitt bränsle – gas gjord på flaket på torkad kaffesump.
Har man 630 000 kronor över kan man skämma bort sig med Rolls humidor med plats för cigarrer, snoppare, S.T. Dupont-tändare, en flaska avec, glas och askfat - allt du behöver för picnicen...
Har man 630 000 kronor över kan man skämma bort sig med Rolls humidor med plats för cigarrer, snoppare, S.T. Dupont-tändare, en flaska avec, glas och askfat - allt du behöver för picnicen...
Har man 630 000 kronor över kan man skämma bort sig med Rolls humidor med plats för cigarrer, snoppare, S.T. Dupont-tändare, en flaska avec, glas och askfat - allt du behöver för picnicen...
Den blinde gamle mannen i Mary Shelleys romanklassiker “Frankenstein” från 1818 erbjuder det jagade monstret värmen i sitt hem, mat, dryck – och en cigarr(!) Det senare åtminstone i diktadaptionen av Edward Field. Och när monstret förskräckt ryggar tillbaka för elden från tändstickan utspelar sig en rar liten scen: ”No, my friend, smoke -- gooood,” and the old man demonstrates with his own cigar. The monster takes a tentative puff and smiles hugely, saying, ”Smoke -- gooood,” and sits back like a banker, grunting and puffing.
Den blinde gamle mannen i Mary Shelleys romanklassiker “Frankenstein” från 1818 erbjuder det jagade monstret värmen i sitt hem, mat, dryck – och en cigarr(!) Det senare åtminstone i diktadaptionen av Edward Field. Och när monstret förskräckt ryggar tillbaka för elden från tändstickan utspelar sig en rar liten scen: ”No, my friend, smoke -- gooood,” and the old man demonstrates with his own cigar. The monster takes a tentative puff and smiles hugely, saying, ”Smoke -- gooood,” and sits back like a banker, grunting and puffing.
Den blinde gamle mannen i Mary Shelleys romanklassiker “Frankenstein” från 1818 erbjuder det jagade monstret värmen i sitt hem, mat, dryck – och en cigarr(!) Det senare åtminstone i diktadaptionen av Edward Field. Och när monstret förskräckt ryggar tillbaka för elden från tändstickan utspelar sig en rar liten scen: ”No, my friend, smoke -- gooood,” and the old man demonstrates with his own cigar. The monster takes a tentative puff and smiles hugely, saying, ”Smoke -- gooood,” and sits back like a banker, grunting and puffing.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö