Pronto kakel har flyttat till ett magasin på en stor gård i Vellinge. Tidigare höll kakelbutiken till på Kompanigatan i Malmö men nu har man blivit med rymligare lokal. Nästa år firar företaget 20 år. Det drivs som ett familjeföretag av makarna Carina och Christian Bergh tillsammans med sönerna Casper och Christoffer. Carina framhåller att kakeltrender, precis som alla andra trender, går i vågor.
– Har man varit med i branschen så pass länge som vi har så ser man hur efterfrågan skiftar. Idag vill många ha en naturlig look i sina hem med naturliga material och färger, som gärna kompletteras med sten och betong, säger Carina Bergh.
I och med flytten tar familjen tillfället i akt och byter ut det gamla kaklet mot nytt, men det italienska kaklet som är lite av företagets nisch finns fortfarande kvar.
– Vi bodde i Italien i mitten av 2000-talet där vi hyrde ett hus av en italienare som jobbade med kakel. Så vi började sälja vackert italienskt kakel till Sverige, och på den vägen är det, säger Carina Bergh.
Pronto kakel har flyttat till ett magasin på en stor gård i Vellinge. Tidigare höll kakelbutiken till på Kompanigatan i Malmö men nu har man blivit med rymligare lokal. Nästa år firar företaget 20 år. Det drivs som ett familjeföretag av makarna Carina och Christian Bergh tillsammans med sönerna Casper och Christoffer. Carina framhåller att kakeltrender, precis som alla andra trender, går i vågor.
– Har man varit med i branschen så pass länge som vi har så ser man hur efterfrågan skiftar. Idag vill många ha en naturlig look i sina hem med naturliga material och färger, som gärna kompletteras med sten och betong, säger Carina Bergh.
I och med flytten tar familjen tillfället i akt och byter ut det gamla kaklet mot nytt, men det italienska kaklet som är lite av företagets nisch finns fortfarande kvar.
– Vi bodde i Italien i mitten av 2000-talet där vi hyrde ett hus av en italienare som jobbade med kakel. Så vi började sälja vackert italienskt kakel till Sverige, och på den vägen är det, säger Carina Bergh.
Hälsoföretaget Feelgood har förnyat sitt avtal med Göteborgs universitet och Chalmers tekniska högskola. Det nya fyraåriga avtalet innebär att Feelgood ska erbjuda studenthälsa till 66.000 studenter. – Med fyra år av samarbete bakom oss, siktar vi nu på att utöka vår räckvidd och nå fler studenter i behov av stöd. Vår mission är att bidra till en positiv studiemiljö och lysa upp framtiden för varje student vi möter, säger Nilla Antonsson, regionchef på Feelgood.
Hälsoföretaget Feelgood har förnyat sitt avtal med Göteborgs universitet och Chalmers tekniska högskola. Det nya fyraåriga avtalet innebär att Feelgood ska erbjuda studenthälsa till 66.000 studenter. – Med fyra år av samarbete bakom oss, siktar vi nu på att utöka vår räckvidd och nå fler studenter i behov av stöd. Vår mission är att bidra till en positiv studiemiljö och lysa upp framtiden för varje student vi möter, säger Nilla Antonsson, regionchef på Feelgood.
Hälsoföretaget Feelgood har förnyat sitt avtal med Göteborgs universitet och Chalmers tekniska högskola. Det nya fyraåriga avtalet innebär att Feelgood ska erbjuda studenthälsa till 66.000 studenter. – Med fyra år av samarbete bakom oss, siktar vi nu på att utöka vår räckvidd och nå fler studenter i behov av stöd. Vår mission är att bidra till en positiv studiemiljö och lysa upp framtiden för varje student vi möter, säger Nilla Antonsson, regionchef på Feelgood.
Petter Stordalens Strawberry-koncern och fastighetsinvesteraren Slättö lanserar en ny hotellkedja, som än så länge saknar namn. Planen är att kedjan ska bestå av minst 20 hotell inom tio år. En plats är redan klar: ett hotell med 151 rum vid avfarten mot Gekås i Ullared, som väntas öppna 2025. – Med den nya hotellkedjan försöker vi utmana bilden av att stoppen längs vägen är någonting tråkigt, nödvändigt och tröttsamt – och istället se det som tillfället att ladda inför det spännande som kommer, säger Petter Stordalen.
Petter Stordalens Strawberry-koncern och fastighetsinvesteraren Slättö lanserar en ny hotellkedja, som än så länge saknar namn. Planen är att kedjan ska bestå av minst 20 hotell inom tio år. En plats är redan klar: ett hotell med 151 rum vid avfarten mot Gekås i Ullared, som väntas öppna 2025. – Med den nya hotellkedjan försöker vi utmana bilden av att stoppen längs vägen är någonting tråkigt, nödvändigt och tröttsamt – och istället se det som tillfället att ladda inför det spännande som kommer, säger Petter Stordalen.
Petter Stordalens Strawberry-koncern och fastighetsinvesteraren Slättö lanserar en ny hotellkedja, som än så länge saknar namn. Planen är att kedjan ska bestå av minst 20 hotell inom tio år. En plats är redan klar: ett hotell med 151 rum vid avfarten mot Gekås i Ullared, som väntas öppna 2025. – Med den nya hotellkedjan försöker vi utmana bilden av att stoppen längs vägen är någonting tråkigt, nödvändigt och tröttsamt – och istället se det som tillfället att ladda inför det spännande som kommer, säger Petter Stordalen.
Volvo Lastvagnar har fått en order på 100 eldrivna lastbilar från den danska logistikjätten DFDS. Därmed fördubblar DFDS nästan antalet ellastbilar från Volvo. – Jag är väldigt stolt över att fortsätta vårt nära samarbete med DFDS. Deras stora flotta av ellastbilar visar att utsläppsfria transporter är en konkurrenskraftig lösning här och nu, säger Volvo Lastvagnars vd Roger Alm. Några av de nya lastbilarna kommer att transportera gods till och från Volvos fabrik utanför Göteborg.
Volvo Lastvagnar har fått en order på 100 eldrivna lastbilar från den danska logistikjätten DFDS. Därmed fördubblar DFDS nästan antalet ellastbilar från Volvo. – Jag är väldigt stolt över att fortsätta vårt nära samarbete med DFDS. Deras stora flotta av ellastbilar visar att utsläppsfria transporter är en konkurrenskraftig lösning här och nu, säger Volvo Lastvagnars vd Roger Alm. Några av de nya lastbilarna kommer att transportera gods till och från Volvos fabrik utanför Göteborg.
Volvo Lastvagnar har fått en order på 100 eldrivna lastbilar från den danska logistikjätten DFDS. Därmed fördubblar DFDS nästan antalet ellastbilar från Volvo. – Jag är väldigt stolt över att fortsätta vårt nära samarbete med DFDS. Deras stora flotta av ellastbilar visar att utsläppsfria transporter är en konkurrenskraftig lösning här och nu, säger Volvo Lastvagnars vd Roger Alm. Några av de nya lastbilarna kommer att transportera gods till och från Volvos fabrik utanför Göteborg.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö