Monument, en konsertlokal på 1 200 kvadratmeter, ska slå upp sina portar på Ringön.
– Jag har alltid velat ha en renodlad konsertlokal. Här har jag sökt tillstånd för en publik på 600 personer. Det är mellanstort vilket gör att Monument fyller ett tomrum, säger Carl Martinsson, ägare och bokningsansvarig.
Tillsammans med kollegorna Àron Buzas, Markus Miramar Hansson och Erik Holmberg ska han satsa på livemusik och klubbkultur, samt på en separat mindre scen i samma lokaler. Eftersom det kulturellt växande Ringön redan har ett stort ölutbud blir det mest cocktails på menyn.
– Det här ska bli en genuin venue där allt som vi älskar får plats. Det tänket genomsyrar allt från koncept och läge till barens utbud och konserterna som bokas. Monument ska ha rum för alla genrer och inte minst öppna upp för nästa generation av arrangörer, resonerar Carl Martinsson.
Nu håller verksamheten, som finns i hörnet av Järnmalms- och Stålverksgatan, på att finslipas. Troligtvis öppnar Monument i november.
Monument, en konsertlokal på 1 200 kvadratmeter, ska slå upp sina portar på Ringön.
– Jag har alltid velat ha en renodlad konsertlokal. Här har jag sökt tillstånd för en publik på 600 personer. Det är mellanstort vilket gör att Monument fyller ett tomrum, säger Carl Martinsson, ägare och bokningsansvarig.
Tillsammans med kollegorna Àron Buzas, Markus Miramar Hansson och Erik Holmberg ska han satsa på livemusik och klubbkultur, samt på en separat mindre scen i samma lokaler. Eftersom det kulturellt växande Ringön redan har ett stort ölutbud blir det mest cocktails på menyn.
– Det här ska bli en genuin venue där allt som vi älskar får plats. Det tänket genomsyrar allt från koncept och läge till barens utbud och konserterna som bokas. Monument ska ha rum för alla genrer och inte minst öppna upp för nästa generation av arrangörer, resonerar Carl Martinsson.
Nu håller verksamheten, som finns i hörnet av Järnmalms- och Stålverksgatan, på att finslipas. Troligtvis öppnar Monument i november.
Chalmers ska utbilda fler ingenjörer och anställa fler som kan undervisa och forska inom elektrifiering och batteriteknik. Regeringen ger universitetet 48,5 miljoner kronor för satsningen. – Ingenjörskompetens och spjutspetsforskning inom detta område är avgörande för omställningen till en fossilfri transportsektor, säger Martin Nilsson Jacobi, rektor för Chalmers. Även ingenjörsutbildningarna vid Lunds och Uppsalas universitet får motsvarande tillskott i kassan.
Chalmers ska utbilda fler ingenjörer och anställa fler som kan undervisa och forska inom elektrifiering och batteriteknik. Regeringen ger universitetet 48,5 miljoner kronor för satsningen. – Ingenjörskompetens och spjutspetsforskning inom detta område är avgörande för omställningen till en fossilfri transportsektor, säger Martin Nilsson Jacobi, rektor för Chalmers. Även ingenjörsutbildningarna vid Lunds och Uppsalas universitet får motsvarande tillskott i kassan.
Chalmers ska utbilda fler ingenjörer och anställa fler som kan undervisa och forska inom elektrifiering och batteriteknik. Regeringen ger universitetet 48,5 miljoner kronor för satsningen. – Ingenjörskompetens och spjutspetsforskning inom detta område är avgörande för omställningen till en fossilfri transportsektor, säger Martin Nilsson Jacobi, rektor för Chalmers. Även ingenjörsutbildningarna vid Lunds och Uppsalas universitet får motsvarande tillskott i kassan.
Björn Holmström, grundare av NSS Water Enhancement Technology, är vinnare av Skapa-priset i Västsverige. Företaget utvecklar en lösning för att möta den industriella efterfrågan av rent vatten, till en början för att tillverka halvledare. ”Bristen på vatten är en av vår tids stora utmaningar, och juryn ser här en innovation som kan skapa förändring i en industri som omsätter miljarder”, skriver juryn i sin motivering. Skapa-priset är Sveriges största innovationspris. I november väntar riksfinalen i Stockholm, där vinnaren tilldelas en halv miljon kronor.
Björn Holmström, grundare av NSS Water Enhancement Technology, är vinnare av Skapa-priset i Västsverige. Företaget utvecklar en lösning för att möta den industriella efterfrågan av rent vatten, till en början för att tillverka halvledare. ”Bristen på vatten är en av vår tids stora utmaningar, och juryn ser här en innovation som kan skapa förändring i en industri som omsätter miljarder”, skriver juryn i sin motivering. Skapa-priset är Sveriges största innovationspris. I november väntar riksfinalen i Stockholm, där vinnaren tilldelas en halv miljon kronor.
Björn Holmström, grundare av NSS Water Enhancement Technology, är vinnare av Skapa-priset i Västsverige. Företaget utvecklar en lösning för att möta den industriella efterfrågan av rent vatten, till en början för att tillverka halvledare. ”Bristen på vatten är en av vår tids stora utmaningar, och juryn ser här en innovation som kan skapa förändring i en industri som omsätter miljarder”, skriver juryn i sin motivering. Skapa-priset är Sveriges största innovationspris. I november väntar riksfinalen i Stockholm, där vinnaren tilldelas en halv miljon kronor.
Göteborgsbaserade Lexenergy utvecklar snabb elbilsladdning i stadsmiljö. Nyligen tog startupen in 3 miljoner kronor i innovationsbidrag från Energimyndigheten och ytterligare 4 miljoner i en kapitalrunda, skriver DI Digital. Bland investerarna finns Entreprenör Invest som är ett dotterbolag till Ingvar Kamprads stiftelse. – Vi har tagit fram en lösning som möjliggör ultrasnabb laddning överallt i alla elnät, oberoende av nätkapacitet just där, säger Robin Andersson, som driver företaget tillsammans med Matilda Thorsell. I hösten kommer Lexenergys första snabbladdare att installeras i Hovås.
Göteborgsbaserade Lexenergy utvecklar snabb elbilsladdning i stadsmiljö. Nyligen tog startupen in 3 miljoner kronor i innovationsbidrag från Energimyndigheten och ytterligare 4 miljoner i en kapitalrunda, skriver DI Digital. Bland investerarna finns Entreprenör Invest som är ett dotterbolag till Ingvar Kamprads stiftelse. – Vi har tagit fram en lösning som möjliggör ultrasnabb laddning överallt i alla elnät, oberoende av nätkapacitet just där, säger Robin Andersson, som driver företaget tillsammans med Matilda Thorsell. I hösten kommer Lexenergys första snabbladdare att installeras i Hovås.
Göteborgsbaserade Lexenergy utvecklar snabb elbilsladdning i stadsmiljö. Nyligen tog startupen in 3 miljoner kronor i innovationsbidrag från Energimyndigheten och ytterligare 4 miljoner i en kapitalrunda, skriver DI Digital. Bland investerarna finns Entreprenör Invest som är ett dotterbolag till Ingvar Kamprads stiftelse. – Vi har tagit fram en lösning som möjliggör ultrasnabb laddning överallt i alla elnät, oberoende av nätkapacitet just där, säger Robin Andersson, som driver företaget tillsammans med Matilda Thorsell. I hösten kommer Lexenergys första snabbladdare att installeras i Hovås.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö