Matbutiken Solidar i funkisstil från 1930-talet på Rosenvång är på väg att bli Solidar vinbar. Bakom den nya satsningen står Christine Grimshorn, Josephine Formoso, som tillsammans driver Greijersgatan53 Café & Butik, och Bengt Lundahl.
– Med “Bengan” som är reklamare med ett passionerat intresse och kunskap för vin, föll allt på plats. Vi har sedan länge förstått att det finns utrymme för ytterligare en härlig mötesplats på Rosenvång och Limhamn, och nu kan vi skapa det tillsammans med Bengt, säger Christine Grimshorn.
Geijersgatan53 ska fortsätta som vanligt, och med den nya vinbaren hoppas de skapa möjligheter till umgänge, och fånga in många av de redan befintliga gästerna.
– Det blir ett kort gångavstånd mellan verksamheterna, en hub med kafé, butik och kvarterskrog. Vi har en rolig tanke om att i förlängningen även utveckla ett fjärde ben i konceptet, men det är lite för tidigt att avslöja än, säger Christine Grimshorn.
Matbutiken Solidar i funkisstil från 1930-talet på Rosenvång är på väg att bli Solidar vinbar. Bakom den nya satsningen står Christine Grimshorn, Josephine Formoso, som tillsammans driver Greijersgatan53 Café & Butik, och Bengt Lundahl.
– Med “Bengan” som är reklamare med ett passionerat intresse och kunskap för vin, föll allt på plats. Vi har sedan länge förstått att det finns utrymme för ytterligare en härlig mötesplats på Rosenvång och Limhamn, och nu kan vi skapa det tillsammans med Bengt, säger Christine Grimshorn.
Geijersgatan53 ska fortsätta som vanligt, och med den nya vinbaren hoppas de skapa möjligheter till umgänge, och fånga in många av de redan befintliga gästerna.
– Det blir ett kort gångavstånd mellan verksamheterna, en hub med kafé, butik och kvarterskrog. Vi har en rolig tanke om att i förlängningen även utveckla ett fjärde ben i konceptet, men det är lite för tidigt att avslöja än, säger Christine Grimshorn.
Mellan Nordstans norra entré, Götatunneln och Nils Ericsson-terminalen ligger planområdet Norr om Nordstan. Här öppnar en detaljplan som nyligen vann laga kraft för fem nya byggnader varav det högsta kan bli 36 våningar, med bostäder och kontor, samt handel och centrumverksamhet när Nordstan kan byggas ut. Även en ny boulevard och två uppgångar till Västlänken finns med i planen. Omvandlingen ska också göra det lättare att ta sig fram tills fots, med cykel eller med kollektivtrafik i området.
Mellan Nordstans norra entré, Götatunneln och Nils Ericsson-terminalen ligger planområdet Norr om Nordstan. Här öppnar en detaljplan som nyligen vann laga kraft för fem nya byggnader varav det högsta kan bli 36 våningar, med bostäder och kontor, samt handel och centrumverksamhet när Nordstan kan byggas ut. Även en ny boulevard och två uppgångar till Västlänken finns med i planen. Omvandlingen ska också göra det lättare att ta sig fram tills fots, med cykel eller med kollektivtrafik i området.
Mellan Nordstans norra entré, Götatunneln och Nils Ericsson-terminalen ligger planområdet Norr om Nordstan. Här öppnar en detaljplan som nyligen vann laga kraft för fem nya byggnader varav det högsta kan bli 36 våningar, med bostäder och kontor, samt handel och centrumverksamhet när Nordstan kan byggas ut. Även en ny boulevard och två uppgångar till Västlänken finns med i planen. Omvandlingen ska också göra det lättare att ta sig fram tills fots, med cykel eller med kollektivtrafik i området.
Kullagerbolaget SKF i Göteborg vill knoppa av sin fordonsverksamhet och notera den som ett självständigt bolag på Stockholmsbörsen under första halvåret 2026. En uppdelning väntas bidra till ett tydligare fokus och ökad konkurrenskraft. – Vi behöver fatta djärva beslut för att frigöra ytterligare långsiktiga möjligheter till lönsam tillväxt. Att inleda en separation av fordonsverksamheten är ett sådant beslut, säger vd Rickard Gustafson. Styrelsen ska presentera ett förslag som en bolagsstämma kan ta ställning till 2026.
Kullagerbolaget SKF i Göteborg vill knoppa av sin fordonsverksamhet och notera den som ett självständigt bolag på Stockholmsbörsen under första halvåret 2026. En uppdelning väntas bidra till ett tydligare fokus och ökad konkurrenskraft. – Vi behöver fatta djärva beslut för att frigöra ytterligare långsiktiga möjligheter till lönsam tillväxt. Att inleda en separation av fordonsverksamheten är ett sådant beslut, säger vd Rickard Gustafson. Styrelsen ska presentera ett förslag som en bolagsstämma kan ta ställning till 2026.
Kullagerbolaget SKF i Göteborg vill knoppa av sin fordonsverksamhet och notera den som ett självständigt bolag på Stockholmsbörsen under första halvåret 2026. En uppdelning väntas bidra till ett tydligare fokus och ökad konkurrenskraft. – Vi behöver fatta djärva beslut för att frigöra ytterligare långsiktiga möjligheter till lönsam tillväxt. Att inleda en separation av fordonsverksamheten är ett sådant beslut, säger vd Rickard Gustafson. Styrelsen ska presentera ett förslag som en bolagsstämma kan ta ställning till 2026.
Martin Alfredsson började sin karriär på Casual Streetfood för 10 år sen. Sedan dess har han varit på bland annat Kv. Åkern, Grand Hotel i Lund och Far i Hatten. Idag är han kökschef på Aster och här visar han hur man lagar en förrätt på rå havsabborre.
Martin Alfredsson började sin karriär på Casual Streetfood för 10 år sen. Sedan dess har han varit på bland annat Kv. Åkern, Grand Hotel i Lund och Far i Hatten. Idag är han kökschef på Aster och här visar han hur man lagar en förrätt på rå havsabborre.
Martin Alfredsson började sin karriär på Casual Streetfood för 10 år sen. Sedan dess har han varit på bland annat Kv. Åkern, Grand Hotel i Lund och Far i Hatten. Idag är han kökschef på Aster och här visar han hur man lagar en förrätt på rå havsabborre.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö