Holmgången i centrala Malmö får från och med nu ett veganskt kafé. Bakom idén står kärleksparet Miriam Fors och Noam Nave, som träffades för ett år sedan och snabbt insåg att de ville skapa en verksamhet ihop.
– Det många älskar med Malmö är att det är multikulturellt och sticker ut från mängden, men ofta har tyvärr den skandinaviska minimalismen tagit över. Vi vill helt enkelt ta tillbaka den genuina Malmö-känslan och “shake it up” lite grann, säger Miriam Fors och Noam Nave.
Kaféet, som ska heta Nomi the Karakal, är målat i starka färger och har enligt ägarna präglats av Sydeuropa där ett kafé lika gärna kan tas för en bar eller en krog. Till en början är det vegansk kafémat och luncher som dominerar menyn, men till sommaren hoppas paret kunna skapa mer av en barkänsla och öppna den stora uteserveringen.
– Vi håller fortfarande på att utveckla konceptet och har inte landat i allt riktigt än, men något vi redan vet är att vi till sommaren kommer satsa på goda drycker och mocktails på vår fina uteservering, säger Miriam Fors och Noam Nave.
Holmgången i centrala Malmö får från och med nu ett veganskt kafé. Bakom idén står kärleksparet Miriam Fors och Noam Nave, som träffades för ett år sedan och snabbt insåg att de ville skapa en verksamhet ihop.
– Det många älskar med Malmö är att det är multikulturellt och sticker ut från mängden, men ofta har tyvärr den skandinaviska minimalismen tagit över. Vi vill helt enkelt ta tillbaka den genuina Malmö-känslan och “shake it up” lite grann, säger Miriam Fors och Noam Nave.
Kaféet, som ska heta Nomi the Karakal, är målat i starka färger och har enligt ägarna präglats av Sydeuropa där ett kafé lika gärna kan tas för en bar eller en krog. Till en början är det vegansk kafémat och luncher som dominerar menyn, men till sommaren hoppas paret kunna skapa mer av en barkänsla och öppna den stora uteserveringen.
– Vi håller fortfarande på att utveckla konceptet och har inte landat i allt riktigt än, men något vi redan vet är att vi till sommaren kommer satsa på goda drycker och mocktails på vår fina uteservering, säger Miriam Fors och Noam Nave.
Fastighetsbolaget Brinova har skrivit avtal om att förvärva en samhällsfastighet i Malmö, till ett underliggande värde om 115 miljoner kronor. Fastigheten omfattar ett särskilt boende för äldre med 72 lägenheter i Segevång. I samband med köpet har ett 10-årigt hyresavtal tecknats med den befintliga operatören, vilket innebär att den nuvarande verksamheten kan fortsätta utan avbrott. – Ett utmärkt förvärv av en fastighet på fantastiskt läge, säger vd Per Johansson. Tillträdet är planerat till den 1 oktober.
Fastighetsbolaget Brinova har skrivit avtal om att förvärva en samhällsfastighet i Malmö, till ett underliggande värde om 115 miljoner kronor. Fastigheten omfattar ett särskilt boende för äldre med 72 lägenheter i Segevång. I samband med köpet har ett 10-årigt hyresavtal tecknats med den befintliga operatören, vilket innebär att den nuvarande verksamheten kan fortsätta utan avbrott. – Ett utmärkt förvärv av en fastighet på fantastiskt läge, säger vd Per Johansson. Tillträdet är planerat till den 1 oktober.
Fastighetsbolaget Brinova har skrivit avtal om att förvärva en samhällsfastighet i Malmö, till ett underliggande värde om 115 miljoner kronor. Fastigheten omfattar ett särskilt boende för äldre med 72 lägenheter i Segevång. I samband med köpet har ett 10-årigt hyresavtal tecknats med den befintliga operatören, vilket innebär att den nuvarande verksamheten kan fortsätta utan avbrott. – Ett utmärkt förvärv av en fastighet på fantastiskt läge, säger vd Per Johansson. Tillträdet är planerat till den 1 oktober.
Det danska logistikföretaget DSV, som bland annat har verksamhet i Landskrona, har skrivit ett samarbetsavtal om att köpa 300 eldrivna, tunga lastbilar från Volvo Lastvagnar. ”Affären är en av våra största kommersiella beställningarna hittills”, enligt Volvo. DSV får i sin tur en av de största företagsflottorna av tunga elektriska lastbilar i Europa. I affären ingår även 500 Volvolastbilar med bränsleeffektiva diesel- och gasdrivlinor. Samtliga lastbilar ska levereras mellan 2024 och 2026.
Det danska logistikföretaget DSV, som bland annat har verksamhet i Landskrona, har skrivit ett samarbetsavtal om att köpa 300 eldrivna, tunga lastbilar från Volvo Lastvagnar. ”Affären är en av våra största kommersiella beställningarna hittills”, enligt Volvo. DSV får i sin tur en av de största företagsflottorna av tunga elektriska lastbilar i Europa. I affären ingår även 500 Volvolastbilar med bränsleeffektiva diesel- och gasdrivlinor. Samtliga lastbilar ska levereras mellan 2024 och 2026.
Det danska logistikföretaget DSV, som bland annat har verksamhet i Landskrona, har skrivit ett samarbetsavtal om att köpa 300 eldrivna, tunga lastbilar från Volvo Lastvagnar. ”Affären är en av våra största kommersiella beställningarna hittills”, enligt Volvo. DSV får i sin tur en av de största företagsflottorna av tunga elektriska lastbilar i Europa. I affären ingår även 500 Volvolastbilar med bränsleeffektiva diesel- och gasdrivlinor. Samtliga lastbilar ska levereras mellan 2024 och 2026.
En ny Dylan-hysteri är på ingång. 62 år efter debuten och 59 år efter genombrottet som rockstjärna. Dagen då han trotsade kollektivet och bröt sig ur sin tidigare roll som protestsångare och bytte sin akustiska Martin D-28 mot en Fender Stratocaster. De renläriga reagerade med att dra ur sladden. The times they are a-changin’. Men den här gången handlar det om Dylans stil, i synnerhet mellan 1962 och 1966. Dylans mockajacka har blivit höstens måste på herrmodescenen. Det kan vara en shirtjacket, eller klassisk workwear, i rå, obehandlad mocka.
En ny Dylan-hysteri är på ingång. 62 år efter debuten och 59 år efter genombrottet som rockstjärna. Dagen då han trotsade kollektivet och bröt sig ur sin tidigare roll som protestsångare och bytte sin akustiska Martin D-28 mot en Fender Stratocaster. De renläriga reagerade med att dra ur sladden. The times they are a-changin’. Men den här gången handlar det om Dylans stil, i synnerhet mellan 1962 och 1966. Dylans mockajacka har blivit höstens måste på herrmodescenen. Det kan vara en shirtjacket, eller klassisk workwear, i rå, obehandlad mocka.
En ny Dylan-hysteri är på ingång. 62 år efter debuten och 59 år efter genombrottet som rockstjärna. Dagen då han trotsade kollektivet och bröt sig ur sin tidigare roll som protestsångare och bytte sin akustiska Martin D-28 mot en Fender Stratocaster. De renläriga reagerade med att dra ur sladden. The times they are a-changin’. Men den här gången handlar det om Dylans stil, i synnerhet mellan 1962 och 1966. Dylans mockajacka har blivit höstens måste på herrmodescenen. Det kan vara en shirtjacket, eller klassisk workwear, i rå, obehandlad mocka.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö