Holmgången i centrala Malmö får från och med nu ett veganskt kafé. Bakom idén står kärleksparet Miriam Fors och Noam Nave, som träffades för ett år sedan och snabbt insåg att de ville skapa en verksamhet ihop.
– Det många älskar med Malmö är att det är multikulturellt och sticker ut från mängden, men ofta har tyvärr den skandinaviska minimalismen tagit över. Vi vill helt enkelt ta tillbaka den genuina Malmö-känslan och “shake it up” lite grann, säger Miriam Fors och Noam Nave.
Kaféet, som ska heta Nomi the Karakal, är målat i starka färger och har enligt ägarna präglats av Sydeuropa där ett kafé lika gärna kan tas för en bar eller en krog. Till en början är det vegansk kafémat och luncher som dominerar menyn, men till sommaren hoppas paret kunna skapa mer av en barkänsla och öppna den stora uteserveringen.
– Vi håller fortfarande på att utveckla konceptet och har inte landat i allt riktigt än, men något vi redan vet är att vi till sommaren kommer satsa på goda drycker och mocktails på vår fina uteservering, säger Miriam Fors och Noam Nave.
Holmgången i centrala Malmö får från och med nu ett veganskt kafé. Bakom idén står kärleksparet Miriam Fors och Noam Nave, som träffades för ett år sedan och snabbt insåg att de ville skapa en verksamhet ihop.
– Det många älskar med Malmö är att det är multikulturellt och sticker ut från mängden, men ofta har tyvärr den skandinaviska minimalismen tagit över. Vi vill helt enkelt ta tillbaka den genuina Malmö-känslan och “shake it up” lite grann, säger Miriam Fors och Noam Nave.
Kaféet, som ska heta Nomi the Karakal, är målat i starka färger och har enligt ägarna präglats av Sydeuropa där ett kafé lika gärna kan tas för en bar eller en krog. Till en början är det vegansk kafémat och luncher som dominerar menyn, men till sommaren hoppas paret kunna skapa mer av en barkänsla och öppna den stora uteserveringen.
– Vi håller fortfarande på att utveckla konceptet och har inte landat i allt riktigt än, men något vi redan vet är att vi till sommaren kommer satsa på goda drycker och mocktails på vår fina uteservering, säger Miriam Fors och Noam Nave.
De metaforer och allegorier är oräkneliga som bygger på grekisk mytologi om hur världens första kvinna Pandora, skapad av mellanchefsguden Hefaistos på uppdrag av överkuckun Zeus, råkade släppa ut all världens ondska och sjukdom när hon inte kunde motstå att öppna den ask hon fått av den ogine direktøren for det hele på Olympos.
De metaforer och allegorier är oräkneliga som bygger på grekisk mytologi om hur världens första kvinna Pandora, skapad av mellanchefsguden Hefaistos på uppdrag av överkuckun Zeus, råkade släppa ut all världens ondska och sjukdom när hon inte kunde motstå att öppna den ask hon fått av den ogine direktøren for det hele på Olympos.
De metaforer och allegorier är oräkneliga som bygger på grekisk mytologi om hur världens första kvinna Pandora, skapad av mellanchefsguden Hefaistos på uppdrag av överkuckun Zeus, råkade släppa ut all världens ondska och sjukdom när hon inte kunde motstå att öppna den ask hon fått av den ogine direktøren for det hele på Olympos.
Jag knappar in sökorden för att göra min research. ”Trender för julen 2022”. Men helt ärligt, hur mycket kan det svänga egentligen? Från rött och grönt i inredningen till guld och silver. Från köpegran på torget till hållbar gran på kruka. Från hemgjord korv och pastejer till köpt korv och pastejer. Är det något som är tråkigt att läsa om så är det just trender när det kommer till högtider - eftersom de står i stort sett helt stilla. Frånsett några procentsatser hädiska familjer som vågat slänga ut julbordets skinka och Janson mot skaldjursplatåer och syrisk buffé
Jag knappar in sökorden för att göra min research. ”Trender för julen 2022”. Men helt ärligt, hur mycket kan det svänga egentligen? Från rött och grönt i inredningen till guld och silver. Från köpegran på torget till hållbar gran på kruka. Från hemgjord korv och pastejer till köpt korv och pastejer. Är det något som är tråkigt att läsa om så är det just trender när det kommer till högtider - eftersom de står i stort sett helt stilla. Frånsett några procentsatser hädiska familjer som vågat slänga ut julbordets skinka och Janson mot skaldjursplatåer och syrisk buffé
Jag knappar in sökorden för att göra min research. ”Trender för julen 2022”. Men helt ärligt, hur mycket kan det svänga egentligen? Från rött och grönt i inredningen till guld och silver. Från köpegran på torget till hållbar gran på kruka. Från hemgjord korv och pastejer till köpt korv och pastejer. Är det något som är tråkigt att läsa om så är det just trender när det kommer till högtider - eftersom de står i stort sett helt stilla. Frånsett några procentsatser hädiska familjer som vågat slänga ut julbordets skinka och Janson mot skaldjursplatåer och syrisk buffé
Den svarta Densuke-vattenmelonen från Hokkaido-ön odlas i begränsat antal och säljs på auktion i Japan för uppemot 50 000 kronor styck (för de allra största och finaste). Fröna är däremot överkomliga om man vill prova att odla fram en själv.
Den svarta Densuke-vattenmelonen från Hokkaido-ön odlas i begränsat antal och säljs på auktion i Japan för uppemot 50 000 kronor styck (för de allra största och finaste). Fröna är däremot överkomliga om man vill prova att odla fram en själv.
Den svarta Densuke-vattenmelonen från Hokkaido-ön odlas i begränsat antal och säljs på auktion i Japan för uppemot 50 000 kronor styck (för de allra största och finaste). Fröna är däremot överkomliga om man vill prova att odla fram en själv.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö