Holmgången i centrala Malmö får från och med nu ett veganskt kafé. Bakom idén står kärleksparet Miriam Fors och Noam Nave, som träffades för ett år sedan och snabbt insåg att de ville skapa en verksamhet ihop.
– Det många älskar med Malmö är att det är multikulturellt och sticker ut från mängden, men ofta har tyvärr den skandinaviska minimalismen tagit över. Vi vill helt enkelt ta tillbaka den genuina Malmö-känslan och “shake it up” lite grann, säger Miriam Fors och Noam Nave.
Kaféet, som ska heta Nomi the Karakal, är målat i starka färger och har enligt ägarna präglats av Sydeuropa där ett kafé lika gärna kan tas för en bar eller en krog. Till en början är det vegansk kafémat och luncher som dominerar menyn, men till sommaren hoppas paret kunna skapa mer av en barkänsla och öppna den stora uteserveringen.
– Vi håller fortfarande på att utveckla konceptet och har inte landat i allt riktigt än, men något vi redan vet är att vi till sommaren kommer satsa på goda drycker och mocktails på vår fina uteservering, säger Miriam Fors och Noam Nave.
Holmgången i centrala Malmö får från och med nu ett veganskt kafé. Bakom idén står kärleksparet Miriam Fors och Noam Nave, som träffades för ett år sedan och snabbt insåg att de ville skapa en verksamhet ihop.
– Det många älskar med Malmö är att det är multikulturellt och sticker ut från mängden, men ofta har tyvärr den skandinaviska minimalismen tagit över. Vi vill helt enkelt ta tillbaka den genuina Malmö-känslan och “shake it up” lite grann, säger Miriam Fors och Noam Nave.
Kaféet, som ska heta Nomi the Karakal, är målat i starka färger och har enligt ägarna präglats av Sydeuropa där ett kafé lika gärna kan tas för en bar eller en krog. Till en början är det vegansk kafémat och luncher som dominerar menyn, men till sommaren hoppas paret kunna skapa mer av en barkänsla och öppna den stora uteserveringen.
– Vi håller fortfarande på att utveckla konceptet och har inte landat i allt riktigt än, men något vi redan vet är att vi till sommaren kommer satsa på goda drycker och mocktails på vår fina uteservering, säger Miriam Fors och Noam Nave.
Inför julen när jag var barn var julgodistillverkning en viktig aktivitet för att komma i rätt stämning. Det skulle kokas knäck, byggas pepparkakshus och rullas egna mozartkulor. Allt var kladdigt och det som ännu inte hade blivit det, skulle snart bli det av nyfikna barnfingrar. En av mina absoluta favoriter att tillverka var marsipanfigurer. Det var grisar, granar och avancerade snögubbar som, när tålamodet tröt, endast blev kulor av olika storlek. Där olikfärgade överblivna marsipanrester tryckts ihop, och rullats till en någorlunda jämn boll. I min familj var det endast jag, som av någon märklig anledning, uppskattade att äta dessa smått osmakligt fula marsipanfigurer, vilket resulterade i ett gediget lager som skulle förvaras på lämplig plats.
Inför julen när jag var barn var julgodistillverkning en viktig aktivitet för att komma i rätt stämning. Det skulle kokas knäck, byggas pepparkakshus och rullas egna mozartkulor. Allt var kladdigt och det som ännu inte hade blivit det, skulle snart bli det av nyfikna barnfingrar. En av mina absoluta favoriter att tillverka var marsipanfigurer. Det var grisar, granar och avancerade snögubbar som, när tålamodet tröt, endast blev kulor av olika storlek. Där olikfärgade överblivna marsipanrester tryckts ihop, och rullats till en någorlunda jämn boll. I min familj var det endast jag, som av någon märklig anledning, uppskattade att äta dessa smått osmakligt fula marsipanfigurer, vilket resulterade i ett gediget lager som skulle förvaras på lämplig plats.
Inför julen när jag var barn var julgodistillverkning en viktig aktivitet för att komma i rätt stämning. Det skulle kokas knäck, byggas pepparkakshus och rullas egna mozartkulor. Allt var kladdigt och det som ännu inte hade blivit det, skulle snart bli det av nyfikna barnfingrar. En av mina absoluta favoriter att tillverka var marsipanfigurer. Det var grisar, granar och avancerade snögubbar som, när tålamodet tröt, endast blev kulor av olika storlek. Där olikfärgade överblivna marsipanrester tryckts ihop, och rullats till en någorlunda jämn boll. I min familj var det endast jag, som av någon märklig anledning, uppskattade att äta dessa smått osmakligt fula marsipanfigurer, vilket resulterade i ett gediget lager som skulle förvaras på lämplig plats.
Med Poseidons treudd som logotyp är det logiskt att Maserati samarbetar med Vita Power för att erbjuda oss sportbåten Maserati Tridente. De två motorerna på sammanlagt 600 hk ska få upp den 10,5 m långa båten i 40 knop och batterierna ska ge den räckvidd på upp till 70 nautiska mil.
Med Poseidons treudd som logotyp är det logiskt att Maserati samarbetar med Vita Power för att erbjuda oss sportbåten Maserati Tridente. De två motorerna på sammanlagt 600 hk ska få upp den 10,5 m långa båten i 40 knop och batterierna ska ge den räckvidd på upp till 70 nautiska mil.
Med Poseidons treudd som logotyp är det logiskt att Maserati samarbetar med Vita Power för att erbjuda oss sportbåten Maserati Tridente. De två motorerna på sammanlagt 600 hk ska få upp den 10,5 m långa båten i 40 knop och batterierna ska ge den räckvidd på upp till 70 nautiska mil.
När Le Monde Group ville ha ett nytt huvudkontor i Paris lyckades arkitektfirman Snøhetta med det till synes omöjliga – att få en fastighet på sju våningar, med plats för 1 600 anställda, att se slank ut. Hela den broliknande formen kommer av att byggnaden ligger intill knutpunkten Austerlitz som har plattformar under marken och speciella viktrestriktioner. Det arkitektoniska konststycket får extra kontrast av att ligga granne med Gare d’Austerliz huvudbyggnad från 1840.
När Le Monde Group ville ha ett nytt huvudkontor i Paris lyckades arkitektfirman Snøhetta med det till synes omöjliga – att få en fastighet på sju våningar, med plats för 1 600 anställda, att se slank ut. Hela den broliknande formen kommer av att byggnaden ligger intill knutpunkten Austerlitz som har plattformar under marken och speciella viktrestriktioner. Det arkitektoniska konststycket får extra kontrast av att ligga granne med Gare d’Austerliz huvudbyggnad från 1840.
När Le Monde Group ville ha ett nytt huvudkontor i Paris lyckades arkitektfirman Snøhetta med det till synes omöjliga – att få en fastighet på sju våningar, med plats för 1 600 anställda, att se slank ut. Hela den broliknande formen kommer av att byggnaden ligger intill knutpunkten Austerlitz som har plattformar under marken och speciella viktrestriktioner. Det arkitektoniska konststycket får extra kontrast av att ligga granne med Gare d’Austerliz huvudbyggnad från 1840.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö