Vad är det som är runt, fem våningar högt och 22.000 kvadratmeter stort? Göteborgs nya landmärke World of Volvo förstås!
Den iögonenfallande byggnaden är uppförd i skandinavisk stil, av drygt 2.800 ton trä samt mängder av gigantiska glasskivor. Placeringen nära E6:an, söder om Liseberg, gör den väl synlig för alla som anländer till stan.
– Utöver att besöka våra utställningar, kommer det inte att kosta något att komma hit; huset och parken runt det kommer att vara öppen för alla. Vårt mål är skapa en plats där stadens invånare ska kunna mötas och studenter ska ha lätt att hitta en plats för att kunna plugga i en trivsam miljö, säger Magnus Wrahme, vd för World of Volvo.
Tanken är att anläggningen ska bli ett centrum för inspiration, en ständigt föränderlig destination med evenemang, liveuppträdanden och matupplevelser.
I centrum står en utställning som ska kretsa kring omtanken om människan. I den ingår några av Volvos mest ikoniska fordon samt oväntade interaktiva upplevelser.
World of Volvo drivs av Volvo Cars och Volvo Group och öppnar 14 april.
Vad är det som är runt, fem våningar högt och 22.000 kvadratmeter stort? Göteborgs nya landmärke World of Volvo förstås!
Den iögonenfallande byggnaden är uppförd i skandinavisk stil, av drygt 2.800 ton trä samt mängder av gigantiska glasskivor. Placeringen nära E6:an, söder om Liseberg, gör den väl synlig för alla som anländer till stan.
– Utöver att besöka våra utställningar, kommer det inte att kosta något att komma hit; huset och parken runt det kommer att vara öppen för alla. Vårt mål är skapa en plats där stadens invånare ska kunna mötas och studenter ska ha lätt att hitta en plats för att kunna plugga i en trivsam miljö, säger Magnus Wrahme, vd för World of Volvo.
Tanken är att anläggningen ska bli ett centrum för inspiration, en ständigt föränderlig destination med evenemang, liveuppträdanden och matupplevelser.
I centrum står en utställning som ska kretsa kring omtanken om människan. I den ingår några av Volvos mest ikoniska fordon samt oväntade interaktiva upplevelser.
World of Volvo drivs av Volvo Cars och Volvo Group och öppnar 14 april.
Fastighetsbolaget Brinova har skrivit avtal om att förvärva en samhällsfastighet i Malmö, till ett underliggande värde om 115 miljoner kronor. Fastigheten omfattar ett särskilt boende för äldre med 72 lägenheter i Segevång. I samband med köpet har ett 10-årigt hyresavtal tecknats med den befintliga operatören, vilket innebär att den nuvarande verksamheten kan fortsätta utan avbrott. – Ett utmärkt förvärv av en fastighet på fantastiskt läge, säger vd Per Johansson. Tillträdet är planerat till den 1 oktober.
Fastighetsbolaget Brinova har skrivit avtal om att förvärva en samhällsfastighet i Malmö, till ett underliggande värde om 115 miljoner kronor. Fastigheten omfattar ett särskilt boende för äldre med 72 lägenheter i Segevång. I samband med köpet har ett 10-årigt hyresavtal tecknats med den befintliga operatören, vilket innebär att den nuvarande verksamheten kan fortsätta utan avbrott. – Ett utmärkt förvärv av en fastighet på fantastiskt läge, säger vd Per Johansson. Tillträdet är planerat till den 1 oktober.
Fastighetsbolaget Brinova har skrivit avtal om att förvärva en samhällsfastighet i Malmö, till ett underliggande värde om 115 miljoner kronor. Fastigheten omfattar ett särskilt boende för äldre med 72 lägenheter i Segevång. I samband med köpet har ett 10-årigt hyresavtal tecknats med den befintliga operatören, vilket innebär att den nuvarande verksamheten kan fortsätta utan avbrott. – Ett utmärkt förvärv av en fastighet på fantastiskt läge, säger vd Per Johansson. Tillträdet är planerat till den 1 oktober.
Det danska logistikföretaget DSV, som bland annat har verksamhet i Landskrona, har skrivit ett samarbetsavtal om att köpa 300 eldrivna, tunga lastbilar från Volvo Lastvagnar. ”Affären är en av våra största kommersiella beställningarna hittills”, enligt Volvo. DSV får i sin tur en av de största företagsflottorna av tunga elektriska lastbilar i Europa. I affären ingår även 500 Volvolastbilar med bränsleeffektiva diesel- och gasdrivlinor. Samtliga lastbilar ska levereras mellan 2024 och 2026.
Det danska logistikföretaget DSV, som bland annat har verksamhet i Landskrona, har skrivit ett samarbetsavtal om att köpa 300 eldrivna, tunga lastbilar från Volvo Lastvagnar. ”Affären är en av våra största kommersiella beställningarna hittills”, enligt Volvo. DSV får i sin tur en av de största företagsflottorna av tunga elektriska lastbilar i Europa. I affären ingår även 500 Volvolastbilar med bränsleeffektiva diesel- och gasdrivlinor. Samtliga lastbilar ska levereras mellan 2024 och 2026.
Det danska logistikföretaget DSV, som bland annat har verksamhet i Landskrona, har skrivit ett samarbetsavtal om att köpa 300 eldrivna, tunga lastbilar från Volvo Lastvagnar. ”Affären är en av våra största kommersiella beställningarna hittills”, enligt Volvo. DSV får i sin tur en av de största företagsflottorna av tunga elektriska lastbilar i Europa. I affären ingår även 500 Volvolastbilar med bränsleeffektiva diesel- och gasdrivlinor. Samtliga lastbilar ska levereras mellan 2024 och 2026.
En ny Dylan-hysteri är på ingång. 62 år efter debuten och 59 år efter genombrottet som rockstjärna. Dagen då han trotsade kollektivet och bröt sig ur sin tidigare roll som protestsångare och bytte sin akustiska Martin D-28 mot en Fender Stratocaster. De renläriga reagerade med att dra ur sladden. The times they are a-changin’. Men den här gången handlar det om Dylans stil, i synnerhet mellan 1962 och 1966. Dylans mockajacka har blivit höstens måste på herrmodescenen. Det kan vara en shirtjacket, eller klassisk workwear, i rå, obehandlad mocka.
En ny Dylan-hysteri är på ingång. 62 år efter debuten och 59 år efter genombrottet som rockstjärna. Dagen då han trotsade kollektivet och bröt sig ur sin tidigare roll som protestsångare och bytte sin akustiska Martin D-28 mot en Fender Stratocaster. De renläriga reagerade med att dra ur sladden. The times they are a-changin’. Men den här gången handlar det om Dylans stil, i synnerhet mellan 1962 och 1966. Dylans mockajacka har blivit höstens måste på herrmodescenen. Det kan vara en shirtjacket, eller klassisk workwear, i rå, obehandlad mocka.
En ny Dylan-hysteri är på ingång. 62 år efter debuten och 59 år efter genombrottet som rockstjärna. Dagen då han trotsade kollektivet och bröt sig ur sin tidigare roll som protestsångare och bytte sin akustiska Martin D-28 mot en Fender Stratocaster. De renläriga reagerade med att dra ur sladden. The times they are a-changin’. Men den här gången handlar det om Dylans stil, i synnerhet mellan 1962 och 1966. Dylans mockajacka har blivit höstens måste på herrmodescenen. Det kan vara en shirtjacket, eller klassisk workwear, i rå, obehandlad mocka.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö