Vad är det som är runt, fem våningar högt och 22.000 kvadratmeter stort? Göteborgs nya landmärke World of Volvo förstås!
Den iögonenfallande byggnaden är uppförd i skandinavisk stil, av drygt 2.800 ton trä samt mängder av gigantiska glasskivor. Placeringen nära E6:an, söder om Liseberg, gör den väl synlig för alla som anländer till stan.
– Utöver att besöka våra utställningar, kommer det inte att kosta något att komma hit; huset och parken runt det kommer att vara öppen för alla. Vårt mål är skapa en plats där stadens invånare ska kunna mötas och studenter ska ha lätt att hitta en plats för att kunna plugga i en trivsam miljö, säger Magnus Wrahme, vd för World of Volvo.
Tanken är att anläggningen ska bli ett centrum för inspiration, en ständigt föränderlig destination med evenemang, liveuppträdanden och matupplevelser.
I centrum står en utställning som ska kretsa kring omtanken om människan. I den ingår några av Volvos mest ikoniska fordon samt oväntade interaktiva upplevelser.
World of Volvo drivs av Volvo Cars och Volvo Group och öppnar 14 april.
Vad är det som är runt, fem våningar högt och 22.000 kvadratmeter stort? Göteborgs nya landmärke World of Volvo förstås!
Den iögonenfallande byggnaden är uppförd i skandinavisk stil, av drygt 2.800 ton trä samt mängder av gigantiska glasskivor. Placeringen nära E6:an, söder om Liseberg, gör den väl synlig för alla som anländer till stan.
– Utöver att besöka våra utställningar, kommer det inte att kosta något att komma hit; huset och parken runt det kommer att vara öppen för alla. Vårt mål är skapa en plats där stadens invånare ska kunna mötas och studenter ska ha lätt att hitta en plats för att kunna plugga i en trivsam miljö, säger Magnus Wrahme, vd för World of Volvo.
Tanken är att anläggningen ska bli ett centrum för inspiration, en ständigt föränderlig destination med evenemang, liveuppträdanden och matupplevelser.
I centrum står en utställning som ska kretsa kring omtanken om människan. I den ingår några av Volvos mest ikoniska fordon samt oväntade interaktiva upplevelser.
World of Volvo drivs av Volvo Cars och Volvo Group och öppnar 14 april.
Göteborgs hamn fortsätter att slå rekord i containerhantering. Under första halvåret ökade volymerna med 5 procent jämfört med föregående period, och totalt hanterades 467.000 containrar – det högsta antalet någonsin. Exporten, särskilt inom skogsindustrin, har ökat och järnvägstransporter till och från hamnen steg med 6 procent. – De signaler vi fick från marknaden om stärkt köpkraft och ökad efterfrågan tidigare under året har visat sig stämma, säger hamnens försäljningschef Claes Sundmark.
Göteborgs hamn fortsätter att slå rekord i containerhantering. Under första halvåret ökade volymerna med 5 procent jämfört med föregående period, och totalt hanterades 467.000 containrar – det högsta antalet någonsin. Exporten, särskilt inom skogsindustrin, har ökat och järnvägstransporter till och från hamnen steg med 6 procent. – De signaler vi fick från marknaden om stärkt köpkraft och ökad efterfrågan tidigare under året har visat sig stämma, säger hamnens försäljningschef Claes Sundmark.
Göteborgs hamn fortsätter att slå rekord i containerhantering. Under första halvåret ökade volymerna med 5 procent jämfört med föregående period, och totalt hanterades 467.000 containrar – det högsta antalet någonsin. Exporten, särskilt inom skogsindustrin, har ökat och järnvägstransporter till och från hamnen steg med 6 procent. – De signaler vi fick från marknaden om stärkt köpkraft och ökad efterfrågan tidigare under året har visat sig stämma, säger hamnens försäljningschef Claes Sundmark.
Pule, eller magareci sir, är världens dyraste ost. Osten består av 60% åsnemjölk och 40% getmjölk, och åsnemjölken kommer från de cirka 100 speciella åsnorna i naurreservatet Zasavica i Serbien. Till ett kilo ost går det åt 25 liter mjölk, vilket driver upp priset upp-emot 13 000 kronor/kg.
Pule, eller magareci sir, är världens dyraste ost. Osten består av 60% åsnemjölk och 40% getmjölk, och åsnemjölken kommer från de cirka 100 speciella åsnorna i naurreservatet Zasavica i Serbien. Till ett kilo ost går det åt 25 liter mjölk, vilket driver upp priset upp-emot 13 000 kronor/kg.
Pule, eller magareci sir, är världens dyraste ost. Osten består av 60% åsnemjölk och 40% getmjölk, och åsnemjölken kommer från de cirka 100 speciella åsnorna i naurreservatet Zasavica i Serbien. Till ett kilo ost går det åt 25 liter mjölk, vilket driver upp priset upp-emot 13 000 kronor/kg.
Sparbanken Skåne och Sveriges Lantbruksuniversitet ska grunda ett kunskapscentrum i Alnarp. Tillsammans satsar de 50 miljoner kronor under fem år för att driva forskning som kan leda till en mer hållbar matproduktion. – Framtiden kommer att ställa nya krav på interaktionen mellan akademi och näringsliv. Som bank befinner vi oss mitt i det samhällsekonomiska kretsloppet och det är avgörande att också vi är engagerade i utvecklingen, säger Helen Göransson, bankchef på Sparbanken Skåne. Planen är att verksamheten ska vara i full gång inför våren.
Sparbanken Skåne och Sveriges Lantbruksuniversitet ska grunda ett kunskapscentrum i Alnarp. Tillsammans satsar de 50 miljoner kronor under fem år för att driva forskning som kan leda till en mer hållbar matproduktion. – Framtiden kommer att ställa nya krav på interaktionen mellan akademi och näringsliv. Som bank befinner vi oss mitt i det samhällsekonomiska kretsloppet och det är avgörande att också vi är engagerade i utvecklingen, säger Helen Göransson, bankchef på Sparbanken Skåne. Planen är att verksamheten ska vara i full gång inför våren.
Sparbanken Skåne och Sveriges Lantbruksuniversitet ska grunda ett kunskapscentrum i Alnarp. Tillsammans satsar de 50 miljoner kronor under fem år för att driva forskning som kan leda till en mer hållbar matproduktion. – Framtiden kommer att ställa nya krav på interaktionen mellan akademi och näringsliv. Som bank befinner vi oss mitt i det samhällsekonomiska kretsloppet och det är avgörande att också vi är engagerade i utvecklingen, säger Helen Göransson, bankchef på Sparbanken Skåne. Planen är att verksamheten ska vara i full gång inför våren.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö