Göteborg brukar kallas för Sveriges ölhuvudstad. Däremot finns lokala hantverksöl långt ifrån överallt, som på idrottsarenor. Men det ändras från och med nu. På Scandinavium ska puben Kranen ha öl från 27 av traktens småbryggerier.
– Den är en del av utvecklingen för publikupplevelsen och själva arenan. Bryggerierna är en viktig del av Göteborgs historia, och tajmingen är särskilt bra med tanke på stadens 400-årsjubileum, tycker Lotta Nibell, vd för arenabolaget Got Event.
Den nya puben ska ha åtta kranar och sju kylskåp med hantverksöl - från aktörer som Dugges, Poppels och Stigbergets, Fermenterarna, Beerium och Barlind. Samtliga 27 bryggerier är medlemmar i föreningen Gothenburg Brewers Guild, som vann upphandlingen om att leverera öl till Kranen.
– Målsättningen är ett breddat utbud som lockar publik och arrangörer. Och namnet Kranen syftar inte bara på öl utan också på den stolta varvsepoken, fortsätter Nibell.
Tidigare har det endast gått att köpa öl från Spendrups i Scandinaviums barer och restauranger.
Göteborg brukar kallas för Sveriges ölhuvudstad. Däremot finns lokala hantverksöl långt ifrån överallt, som på idrottsarenor. Men det ändras från och med nu. På Scandinavium ska puben Kranen ha öl från 27 av traktens småbryggerier.
– Den är en del av utvecklingen för publikupplevelsen och själva arenan. Bryggerierna är en viktig del av Göteborgs historia, och tajmingen är särskilt bra med tanke på stadens 400-årsjubileum, tycker Lotta Nibell, vd för arenabolaget Got Event.
Den nya puben ska ha åtta kranar och sju kylskåp med hantverksöl - från aktörer som Dugges, Poppels och Stigbergets, Fermenterarna, Beerium och Barlind. Samtliga 27 bryggerier är medlemmar i föreningen Gothenburg Brewers Guild, som vann upphandlingen om att leverera öl till Kranen.
– Målsättningen är ett breddat utbud som lockar publik och arrangörer. Och namnet Kranen syftar inte bara på öl utan också på den stolta varvsepoken, fortsätter Nibell.
Tidigare har det endast gått att köpa öl från Spendrups i Scandinaviums barer och restauranger.
Göteborgs Stad stiger i Svenskt Näringslivs senaste rankning av lokalt företagsklimat. Staden klättrar 24 placeringar och ligger nu på plats 187 i Sverige, vilket minskar gapet mot både Stockholm och Malmö. – Otroligt härligt att få ett positivt kvitto på att vi kommuner i Göteborgsregionen förstår näringslivets centrala roll för både jobb och välfärd, säger Patrik Andersson, vd för Business Region Göteborg. Svenskt Näringslivs årliga rankning bygger på enkätsvar från över 30.000 företag, kombinerat med statistik från olika områden.
Göteborgs Stad stiger i Svenskt Näringslivs senaste rankning av lokalt företagsklimat. Staden klättrar 24 placeringar och ligger nu på plats 187 i Sverige, vilket minskar gapet mot både Stockholm och Malmö. – Otroligt härligt att få ett positivt kvitto på att vi kommuner i Göteborgsregionen förstår näringslivets centrala roll för både jobb och välfärd, säger Patrik Andersson, vd för Business Region Göteborg. Svenskt Näringslivs årliga rankning bygger på enkätsvar från över 30.000 företag, kombinerat med statistik från olika områden.
Göteborgs Stad stiger i Svenskt Näringslivs senaste rankning av lokalt företagsklimat. Staden klättrar 24 placeringar och ligger nu på plats 187 i Sverige, vilket minskar gapet mot både Stockholm och Malmö. – Otroligt härligt att få ett positivt kvitto på att vi kommuner i Göteborgsregionen förstår näringslivets centrala roll för både jobb och välfärd, säger Patrik Andersson, vd för Business Region Göteborg. Svenskt Näringslivs årliga rankning bygger på enkätsvar från över 30.000 företag, kombinerat med statistik från olika områden.
Kring kommande årsskifte påbörjas bygget av det som ska bli totalt sjutton nya kedjehus vid kusten i Björlanda ängar på Hisingen. Husen, som blir äganderätter, byggs i två och en halv plan med sex rum och kök fördelade på 150 kvadratmeter. Samtliga kommer att ha terrass på andra våningen och egen tomt med anlagd trädgård, carport och altan. Inflyttning i de första husen beräknas kunna ske i juni 2026.
Kring kommande årsskifte påbörjas bygget av det som ska bli totalt sjutton nya kedjehus vid kusten i Björlanda ängar på Hisingen. Husen, som blir äganderätter, byggs i två och en halv plan med sex rum och kök fördelade på 150 kvadratmeter. Samtliga kommer att ha terrass på andra våningen och egen tomt med anlagd trädgård, carport och altan. Inflyttning i de första husen beräknas kunna ske i juni 2026.
Kring kommande årsskifte påbörjas bygget av det som ska bli totalt sjutton nya kedjehus vid kusten i Björlanda ängar på Hisingen. Husen, som blir äganderätter, byggs i två och en halv plan med sex rum och kök fördelade på 150 kvadratmeter. Samtliga kommer att ha terrass på andra våningen och egen tomt med anlagd trädgård, carport och altan. Inflyttning i de första husen beräknas kunna ske i juni 2026.
Det är pyttelitet, spartanskt inrett och maten är gjort med ett klappande italienskt hjärta liksom händer från hemlandet som kan sitt hantverk. Här finner man stolthet i den italienska autentiska street-food-mackan som görs från grunden på alla vis, som klassisk Crescia. Ett plattbröd från Marche och Umbrien som viks och fylls med godsaker som rökt kött, mozzarella, grillad paprika, salami och här – bara det bästa. En perfekt lunch, som kan avslutas med kaffe och tiramisu förstås.
Det är pyttelitet, spartanskt inrett och maten är gjort med ett klappande italienskt hjärta liksom händer från hemlandet som kan sitt hantverk. Här finner man stolthet i den italienska autentiska street-food-mackan som görs från grunden på alla vis, som klassisk Crescia. Ett plattbröd från Marche och Umbrien som viks och fylls med godsaker som rökt kött, mozzarella, grillad paprika, salami och här – bara det bästa. En perfekt lunch, som kan avslutas med kaffe och tiramisu förstås.
Det är pyttelitet, spartanskt inrett och maten är gjort med ett klappande italienskt hjärta liksom händer från hemlandet som kan sitt hantverk. Här finner man stolthet i den italienska autentiska street-food-mackan som görs från grunden på alla vis, som klassisk Crescia. Ett plattbröd från Marche och Umbrien som viks och fylls med godsaker som rökt kött, mozzarella, grillad paprika, salami och här – bara det bästa. En perfekt lunch, som kan avslutas med kaffe och tiramisu förstås.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö