Kullagerbolaget SKF i Göteborg vill knoppa av sin fordonsverksamhet och notera den som ett självständigt bolag på Stockholmsbörsen under första halvåret 2026. En uppdelning väntas bidra till ett tydligare fokus och ökad konkurrenskraft.
– Vi behöver fatta djärva beslut för att frigöra ytterligare långsiktiga möjligheter till lönsam tillväxt. Att inleda en separation av fordonsverksamheten är ett sådant beslut, säger vd Rickard Gustafson. Styrelsen ska presentera ett förslag som en bolagsstämma kan ta ställning till 2026.
Kullagerbolaget SKF i Göteborg vill knoppa av sin fordonsverksamhet och notera den som ett självständigt bolag på Stockholmsbörsen under första halvåret 2026. En uppdelning väntas bidra till ett tydligare fokus och ökad konkurrenskraft.
– Vi behöver fatta djärva beslut för att frigöra ytterligare långsiktiga möjligheter till lönsam tillväxt. Att inleda en separation av fordonsverksamheten är ett sådant beslut, säger vd Rickard Gustafson. Styrelsen ska presentera ett förslag som en bolagsstämma kan ta ställning till 2026.
Det danska logistikföretaget DSV, som bland annat har verksamhet i Landskrona, har skrivit ett samarbetsavtal om att köpa 300 eldrivna, tunga lastbilar från Volvo Lastvagnar. ”Affären är en av våra största kommersiella beställningarna hittills”, enligt Volvo. DSV får i sin tur en av de största företagsflottorna av tunga elektriska lastbilar i Europa. I affären ingår även 500 Volvolastbilar med bränsleeffektiva diesel- och gasdrivlinor. Samtliga lastbilar ska levereras mellan 2024 och 2026.
Det danska logistikföretaget DSV, som bland annat har verksamhet i Landskrona, har skrivit ett samarbetsavtal om att köpa 300 eldrivna, tunga lastbilar från Volvo Lastvagnar. ”Affären är en av våra största kommersiella beställningarna hittills”, enligt Volvo. DSV får i sin tur en av de största företagsflottorna av tunga elektriska lastbilar i Europa. I affären ingår även 500 Volvolastbilar med bränsleeffektiva diesel- och gasdrivlinor. Samtliga lastbilar ska levereras mellan 2024 och 2026.
Det danska logistikföretaget DSV, som bland annat har verksamhet i Landskrona, har skrivit ett samarbetsavtal om att köpa 300 eldrivna, tunga lastbilar från Volvo Lastvagnar. ”Affären är en av våra största kommersiella beställningarna hittills”, enligt Volvo. DSV får i sin tur en av de största företagsflottorna av tunga elektriska lastbilar i Europa. I affären ingår även 500 Volvolastbilar med bränsleeffektiva diesel- och gasdrivlinor. Samtliga lastbilar ska levereras mellan 2024 och 2026.
En ny Dylan-hysteri är på ingång. 62 år efter debuten och 59 år efter genombrottet som rockstjärna. Dagen då han trotsade kollektivet och bröt sig ur sin tidigare roll som protestsångare och bytte sin akustiska Martin D-28 mot en Fender Stratocaster. De renläriga reagerade med att dra ur sladden. The times they are a-changin’. Men den här gången handlar det om Dylans stil, i synnerhet mellan 1962 och 1966. Dylans mockajacka har blivit höstens måste på herrmodescenen. Det kan vara en shirtjacket, eller klassisk workwear, i rå, obehandlad mocka.
En ny Dylan-hysteri är på ingång. 62 år efter debuten och 59 år efter genombrottet som rockstjärna. Dagen då han trotsade kollektivet och bröt sig ur sin tidigare roll som protestsångare och bytte sin akustiska Martin D-28 mot en Fender Stratocaster. De renläriga reagerade med att dra ur sladden. The times they are a-changin’. Men den här gången handlar det om Dylans stil, i synnerhet mellan 1962 och 1966. Dylans mockajacka har blivit höstens måste på herrmodescenen. Det kan vara en shirtjacket, eller klassisk workwear, i rå, obehandlad mocka.
En ny Dylan-hysteri är på ingång. 62 år efter debuten och 59 år efter genombrottet som rockstjärna. Dagen då han trotsade kollektivet och bröt sig ur sin tidigare roll som protestsångare och bytte sin akustiska Martin D-28 mot en Fender Stratocaster. De renläriga reagerade med att dra ur sladden. The times they are a-changin’. Men den här gången handlar det om Dylans stil, i synnerhet mellan 1962 och 1966. Dylans mockajacka har blivit höstens måste på herrmodescenen. Det kan vara en shirtjacket, eller klassisk workwear, i rå, obehandlad mocka.
Eskimo-glass eller Akutaq är glass, gjord av animaliskt fett från säl, älg eller karibo blandat med bär och små kött- eller fiskbitar. Kött, fisk, bär och fett ihopvispat – what’s not to like? Åtminstone mycket proteiner... Vi gissar att det är godare än vad man tror.
Eskimo-glass eller Akutaq är glass, gjord av animaliskt fett från säl, älg eller karibo blandat med bär och små kött- eller fiskbitar. Kött, fisk, bär och fett ihopvispat – what’s not to like? Åtminstone mycket proteiner... Vi gissar att det är godare än vad man tror.
Eskimo-glass eller Akutaq är glass, gjord av animaliskt fett från säl, älg eller karibo blandat med bär och små kött- eller fiskbitar. Kött, fisk, bär och fett ihopvispat – what’s not to like? Åtminstone mycket proteiner... Vi gissar att det är godare än vad man tror.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö