För SAS del blir det bättre om flygbolaget koncentrerar sin verksamhet till Kastrup. Det säger Peter Larsson, vd på branschorganisationen Svenska regionala flygplatser, efter de nya storägarnas intåg. – Kastrup blir den stora SAS-hubben, det ligger närmare Europa, säger han till TT. I början av oktober blev det klart att Air France-KLM och danska staten tar över som storägare i flygbolaget, tillsammans med investmentbolagen Castlelake och Lind Invest. Affären ger SAS omkring 13 miljarder kronor i nytt kapital.
För SAS del blir det bättre om flygbolaget koncentrerar sin verksamhet till Kastrup. Det säger Peter Larsson, vd på branschorganisationen Svenska regionala flygplatser, efter de nya storägarnas intåg. – Kastrup blir den stora SAS-hubben, det ligger närmare Europa, säger han till TT. I början av oktober blev det klart att Air France-KLM och danska staten tar över som storägare i flygbolaget, tillsammans med investmentbolagen Castlelake och Lind Invest. Affären ger SAS omkring 13 miljarder kronor i nytt kapital.
För SAS del blir det bättre om flygbolaget koncentrerar sin verksamhet till Kastrup. Det säger Peter Larsson, vd på branschorganisationen Svenska regionala flygplatser, efter de nya storägarnas intåg. – Kastrup blir den stora SAS-hubben, det ligger närmare Europa, säger han till TT. I början av oktober blev det klart att Air France-KLM och danska staten tar över som storägare i flygbolaget, tillsammans med investmentbolagen Castlelake och Lind Invest. Affären ger SAS omkring 13 miljarder kronor i nytt kapital.
Clas Ohlson köper 91 procent av det skånska reservdelsbolaget Spares för 430 miljoner kronor. Ytterligare 225 miljoner kronor kan tillkomma om vissa tillväxt- och lönsamhetsmål uppfylls. – Vi är oerhört glada. Att bli en del av Clas Ohlson innebär nya möjligheter att växla upp verksamheten, säger vd:n och medgrundaren Talal Alshammari. Han lägger till att han ser en trend i att allt fler vill reparera och förlänga produkters livstid. Spares har omkring 75 anställda, med huvudkontor och logistikcenter i Malmö.
Clas Ohlson köper 91 procent av det skånska reservdelsbolaget Spares för 430 miljoner kronor. Ytterligare 225 miljoner kronor kan tillkomma om vissa tillväxt- och lönsamhetsmål uppfylls. – Vi är oerhört glada. Att bli en del av Clas Ohlson innebär nya möjligheter att växla upp verksamheten, säger vd:n och medgrundaren Talal Alshammari. Han lägger till att han ser en trend i att allt fler vill reparera och förlänga produkters livstid. Spares har omkring 75 anställda, med huvudkontor och logistikcenter i Malmö.
Clas Ohlson köper 91 procent av det skånska reservdelsbolaget Spares för 430 miljoner kronor. Ytterligare 225 miljoner kronor kan tillkomma om vissa tillväxt- och lönsamhetsmål uppfylls. – Vi är oerhört glada. Att bli en del av Clas Ohlson innebär nya möjligheter att växla upp verksamheten, säger vd:n och medgrundaren Talal Alshammari. Han lägger till att han ser en trend i att allt fler vill reparera och förlänga produkters livstid. Spares har omkring 75 anställda, med huvudkontor och logistikcenter i Malmö.
Malmös fastighetsmiljardär Greg Dingizian har sålt halva sitt innehav i logistikfastighetsbolaget SLP för 400 miljoner kronor. Detta för att vara ”lite likvid” under skakiga tider, säger han till Privata Affärer. Men trots turbulensen i sektorn är Dingizian inte orolig. Fastighetsinvesterare har haft många goda år sedan 2011, konstaterar han. – Sådana tider kommer tillbaka. Jag har sett tre rejäla fastighetskriser och det kommer alltid ut rejäla vinnare efteråt, säger han.
Malmös fastighetsmiljardär Greg Dingizian har sålt halva sitt innehav i logistikfastighetsbolaget SLP för 400 miljoner kronor. Detta för att vara ”lite likvid” under skakiga tider, säger han till Privata Affärer. Men trots turbulensen i sektorn är Dingizian inte orolig. Fastighetsinvesterare har haft många goda år sedan 2011, konstaterar han. – Sådana tider kommer tillbaka. Jag har sett tre rejäla fastighetskriser och det kommer alltid ut rejäla vinnare efteråt, säger han.
Malmös fastighetsmiljardär Greg Dingizian har sålt halva sitt innehav i logistikfastighetsbolaget SLP för 400 miljoner kronor. Detta för att vara ”lite likvid” under skakiga tider, säger han till Privata Affärer. Men trots turbulensen i sektorn är Dingizian inte orolig. Fastighetsinvesterare har haft många goda år sedan 2011, konstaterar han. – Sådana tider kommer tillbaka. Jag har sett tre rejäla fastighetskriser och det kommer alltid ut rejäla vinnare efteråt, säger han.
Den Malmöbaserade fastighetsrådgivaren Croisette växlar upp i Danmark, rapporterar News Öresund. Croisettes danska bolag har nyligen avslutat rekryteringen av två tjänster inom värdering. Nästa år är planen att marknadsföra svenska bostäder mer på andra sidan Sundet. – Vi kommer att göra en större insats för att visa danskar att det är attraktivt att köpa bostad i Sverige, säger Croisettes landschef Martin Spangdahl-Fafara och lyfter fram det gynnsamma valutaläget.
Den Malmöbaserade fastighetsrådgivaren Croisette växlar upp i Danmark, rapporterar News Öresund. Croisettes danska bolag har nyligen avslutat rekryteringen av två tjänster inom värdering. Nästa år är planen att marknadsföra svenska bostäder mer på andra sidan Sundet. – Vi kommer att göra en större insats för att visa danskar att det är attraktivt att köpa bostad i Sverige, säger Croisettes landschef Martin Spangdahl-Fafara och lyfter fram det gynnsamma valutaläget.
Den Malmöbaserade fastighetsrådgivaren Croisette växlar upp i Danmark, rapporterar News Öresund. Croisettes danska bolag har nyligen avslutat rekryteringen av två tjänster inom värdering. Nästa år är planen att marknadsföra svenska bostäder mer på andra sidan Sundet. – Vi kommer att göra en större insats för att visa danskar att det är attraktivt att köpa bostad i Sverige, säger Croisettes landschef Martin Spangdahl-Fafara och lyfter fram det gynnsamma valutaläget.
Det skånska energibolaget Eolus Vind har tecknat en avsiktsförklaring med fordonsjätten Volvo Cars kring en planerad vindkraftspark utanför Göteborg. – Att vi nu ingår ett partnerskap med Västsveriges ledande industriföretag är mycket glädjande, säger Eolus vd Per Witalisson. Avtalet gäller elförsörjning till Volvo Cars verksamheter på Hisingen, bland annat den nya batterifabriken som byggs tillsammans med Northvolt. Hur mycket affären är värd framgår inte.
Det skånska energibolaget Eolus Vind har tecknat en avsiktsförklaring med fordonsjätten Volvo Cars kring en planerad vindkraftspark utanför Göteborg. – Att vi nu ingår ett partnerskap med Västsveriges ledande industriföretag är mycket glädjande, säger Eolus vd Per Witalisson. Avtalet gäller elförsörjning till Volvo Cars verksamheter på Hisingen, bland annat den nya batterifabriken som byggs tillsammans med Northvolt. Hur mycket affären är värd framgår inte.
Det skånska energibolaget Eolus Vind har tecknat en avsiktsförklaring med fordonsjätten Volvo Cars kring en planerad vindkraftspark utanför Göteborg. – Att vi nu ingår ett partnerskap med Västsveriges ledande industriföretag är mycket glädjande, säger Eolus vd Per Witalisson. Avtalet gäller elförsörjning till Volvo Cars verksamheter på Hisingen, bland annat den nya batterifabriken som byggs tillsammans med Northvolt. Hur mycket affären är värd framgår inte.
Hittills i år har 14 internationella life science-företag valt att etablera sig i Köpenhamnsregionen, bland annat isländska Controlant och spanska Klinea. Det säger Copenhagen Capacitys vd Asbjørn Overgaard till Medwatch. Historiskt har många företag främst valt att öppna säljkontor i den danska huvudstaden – men det har blivit allt vanligare med forsknings- och produktionsanläggningar. Ett exempel är amerikanska Biogen som byggde en fabrik i Hillerød, som senare köptes av Fujifilm Diosynth Biotechnologies i en mångmiljardaffär.
Hittills i år har 14 internationella life science-företag valt att etablera sig i Köpenhamnsregionen, bland annat isländska Controlant och spanska Klinea. Det säger Copenhagen Capacitys vd Asbjørn Overgaard till Medwatch. Historiskt har många företag främst valt att öppna säljkontor i den danska huvudstaden – men det har blivit allt vanligare med forsknings- och produktionsanläggningar. Ett exempel är amerikanska Biogen som byggde en fabrik i Hillerød, som senare köptes av Fujifilm Diosynth Biotechnologies i en mångmiljardaffär.
Hittills i år har 14 internationella life science-företag valt att etablera sig i Köpenhamnsregionen, bland annat isländska Controlant och spanska Klinea. Det säger Copenhagen Capacitys vd Asbjørn Overgaard till Medwatch. Historiskt har många företag främst valt att öppna säljkontor i den danska huvudstaden – men det har blivit allt vanligare med forsknings- och produktionsanläggningar. Ett exempel är amerikanska Biogen som byggde en fabrik i Hillerød, som senare köptes av Fujifilm Diosynth Biotechnologies i en mångmiljardaffär.
Flygstillverkaren Blackwing kommer att öppna en ny skånsk fabrik till årsskiftet, rapporterar HD. Företaget, som tidigare var baserat i Eslöv, tillverkar tvåsitsiga sportflygplan som kostar 3,5 miljoner kronor. Med den nya fabriken vid Enoch Thulins flygplats i Viarp planerar Blackwing att öka produktionen betydligt. Vd:n Niklas Anderberg hoppas växla upp tillverkningen från 7 till 40 flygplan om året. Företaget siktar även på att expandera till den amerikanska marknaden nästa år.
Flygstillverkaren Blackwing kommer att öppna en ny skånsk fabrik till årsskiftet, rapporterar HD. Företaget, som tidigare var baserat i Eslöv, tillverkar tvåsitsiga sportflygplan som kostar 3,5 miljoner kronor. Med den nya fabriken vid Enoch Thulins flygplats i Viarp planerar Blackwing att öka produktionen betydligt. Vd:n Niklas Anderberg hoppas växla upp tillverkningen från 7 till 40 flygplan om året. Företaget siktar även på att expandera till den amerikanska marknaden nästa år.
Flygstillverkaren Blackwing kommer att öppna en ny skånsk fabrik till årsskiftet, rapporterar HD. Företaget, som tidigare var baserat i Eslöv, tillverkar tvåsitsiga sportflygplan som kostar 3,5 miljoner kronor. Med den nya fabriken vid Enoch Thulins flygplats i Viarp planerar Blackwing att öka produktionen betydligt. Vd:n Niklas Anderberg hoppas växla upp tillverkningen från 7 till 40 flygplan om året. Företaget siktar även på att expandera till den amerikanska marknaden nästa år.
Trafikverket har slutit avtal med Peab och Cowi för återuppbyggnaden av E6 efter det omfattande jordskredet i Stenungsund, skriver TT. Cowi ansvarar för geotekniska undersökningar och projektering, medan Peab sköter byggnationen. Upphandlingen skyndades på genom ett undantag i lagen för brådskande situationer. – Projektet är högprioriterat och vi arbetar hårt för att kunna öppna upp för trafik igen så snart det är möjligt, säger Ioannis Strantzalis, biträdande produktchef på Peab. Det är ännu oklart vad som orsakade skredet i slutet på september.
Trafikverket har slutit avtal med Peab och Cowi för återuppbyggnaden av E6 efter det omfattande jordskredet i Stenungsund, skriver TT. Cowi ansvarar för geotekniska undersökningar och projektering, medan Peab sköter byggnationen. Upphandlingen skyndades på genom ett undantag i lagen för brådskande situationer. – Projektet är högprioriterat och vi arbetar hårt för att kunna öppna upp för trafik igen så snart det är möjligt, säger Ioannis Strantzalis, biträdande produktchef på Peab. Det är ännu oklart vad som orsakade skredet i slutet på september.
Trafikverket har slutit avtal med Peab och Cowi för återuppbyggnaden av E6 efter det omfattande jordskredet i Stenungsund, skriver TT. Cowi ansvarar för geotekniska undersökningar och projektering, medan Peab sköter byggnationen. Upphandlingen skyndades på genom ett undantag i lagen för brådskande situationer. – Projektet är högprioriterat och vi arbetar hårt för att kunna öppna upp för trafik igen så snart det är möjligt, säger Ioannis Strantzalis, biträdande produktchef på Peab. Det är ännu oklart vad som orsakade skredet i slutet på september.
AB Volvo och Volvo Cars fortsätter att toppa listan över de största bolagen i Göteborgsregionen. Det visar en ny rapport från Business Region Göteborg. Samtidigt blir små och medelstora bolag allt fler. Där ökar sysselsättningen dubbelt så mycket som i storbolagen. – Dynamiken växer i Göteborgs näringsliv. De små och medelstora företagen växer i ekonomisk betydelse och vi får en allt större mångfald, särskilt i tjänstesektorn, säger analytikern Peter Warda.
AB Volvo och Volvo Cars fortsätter att toppa listan över de största bolagen i Göteborgsregionen. Det visar en ny rapport från Business Region Göteborg. Samtidigt blir små och medelstora bolag allt fler. Där ökar sysselsättningen dubbelt så mycket som i storbolagen. – Dynamiken växer i Göteborgs näringsliv. De små och medelstora företagen växer i ekonomisk betydelse och vi får en allt större mångfald, särskilt i tjänstesektorn, säger analytikern Peter Warda.
AB Volvo och Volvo Cars fortsätter att toppa listan över de största bolagen i Göteborgsregionen. Det visar en ny rapport från Business Region Göteborg. Samtidigt blir små och medelstora bolag allt fler. Där ökar sysselsättningen dubbelt så mycket som i storbolagen. – Dynamiken växer i Göteborgs näringsliv. De små och medelstora företagen växer i ekonomisk betydelse och vi får en allt större mångfald, särskilt i tjänstesektorn, säger analytikern Peter Warda.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö