Svea Solar har tecknat ett tioårigt avtal med mejerijätten Arla. Avtalet innebär att Arla köper 100 GWh solenergi årligen till ett fast pris. Pieter Godderis, chef för solparker på Svea Solar, menar att det är en viktig milstolpe för bolaget – men även för Sveriges energiomställning i stort. – Vi har en projektportfölj med över 30 stora parker och siktar på att investera över 10 miljarder kronor i nya stora solcellsparker i främst södra halvan av Sverige de kommande fem åren, säger han till DI.
Svea Solar har tecknat ett tioårigt avtal med mejerijätten Arla. Avtalet innebär att Arla köper 100 GWh solenergi årligen till ett fast pris. Pieter Godderis, chef för solparker på Svea Solar, menar att det är en viktig milstolpe för bolaget – men även för Sveriges energiomställning i stort. – Vi har en projektportfölj med över 30 stora parker och siktar på att investera över 10 miljarder kronor i nya stora solcellsparker i främst södra halvan av Sverige de kommande fem åren, säger han till DI.
Svea Solar har tecknat ett tioårigt avtal med mejerijätten Arla. Avtalet innebär att Arla köper 100 GWh solenergi årligen till ett fast pris. Pieter Godderis, chef för solparker på Svea Solar, menar att det är en viktig milstolpe för bolaget – men även för Sveriges energiomställning i stort. – Vi har en projektportfölj med över 30 stora parker och siktar på att investera över 10 miljarder kronor i nya stora solcellsparker i främst södra halvan av Sverige de kommande fem åren, säger han till DI.
Chalmers ska utbilda fler ingenjörer och anställa fler som kan undervisa och forska inom elektrifiering och batteriteknik. Regeringen ger universitetet 48,5 miljoner kronor för satsningen. – Ingenjörskompetens och spjutspetsforskning inom detta område är avgörande för omställningen till en fossilfri transportsektor, säger Martin Nilsson Jacobi, rektor för Chalmers. Även ingenjörsutbildningarna vid Lunds och Uppsalas universitet får motsvarande tillskott i kassan.
Chalmers ska utbilda fler ingenjörer och anställa fler som kan undervisa och forska inom elektrifiering och batteriteknik. Regeringen ger universitetet 48,5 miljoner kronor för satsningen. – Ingenjörskompetens och spjutspetsforskning inom detta område är avgörande för omställningen till en fossilfri transportsektor, säger Martin Nilsson Jacobi, rektor för Chalmers. Även ingenjörsutbildningarna vid Lunds och Uppsalas universitet får motsvarande tillskott i kassan.
Chalmers ska utbilda fler ingenjörer och anställa fler som kan undervisa och forska inom elektrifiering och batteriteknik. Regeringen ger universitetet 48,5 miljoner kronor för satsningen. – Ingenjörskompetens och spjutspetsforskning inom detta område är avgörande för omställningen till en fossilfri transportsektor, säger Martin Nilsson Jacobi, rektor för Chalmers. Även ingenjörsutbildningarna vid Lunds och Uppsalas universitet får motsvarande tillskott i kassan.
Turismen i Danmark blomstrar, med en rekordnivå på 62,7 miljoner övernattningar under förra året. Kust- och naturturismen har varit särskilt framgångsrik och står för 72 procent av övernattningarna. Som svar på den växande efterfrågan investeras nu kraftigt i nya hotell, vandrarhem och campingar längs den danska kusten, skriver affärstidningen Børsen. Bland annat byggs det en ny resort på ön Als för 1,4 miljarder danska kronor, Nordborg Resort, som ska stå klart nästa år och bli ett av Europas största semestercenter.
Turismen i Danmark blomstrar, med en rekordnivå på 62,7 miljoner övernattningar under förra året. Kust- och naturturismen har varit särskilt framgångsrik och står för 72 procent av övernattningarna. Som svar på den växande efterfrågan investeras nu kraftigt i nya hotell, vandrarhem och campingar längs den danska kusten, skriver affärstidningen Børsen. Bland annat byggs det en ny resort på ön Als för 1,4 miljarder danska kronor, Nordborg Resort, som ska stå klart nästa år och bli ett av Europas största semestercenter.
Turismen i Danmark blomstrar, med en rekordnivå på 62,7 miljoner övernattningar under förra året. Kust- och naturturismen har varit särskilt framgångsrik och står för 72 procent av övernattningarna. Som svar på den växande efterfrågan investeras nu kraftigt i nya hotell, vandrarhem och campingar längs den danska kusten, skriver affärstidningen Børsen. Bland annat byggs det en ny resort på ön Als för 1,4 miljarder danska kronor, Nordborg Resort, som ska stå klart nästa år och bli ett av Europas största semestercenter.
Sportbilstillverkaren Koenigsegg har i sommar öppnat sin nya fabrik utanför Ängelholm. Företagets vd och grundare Christian von Koenigsegg säger till TT att man nu kan gå från att bygga ”en bil i veckan till en bil om dagen”. – Det är nog den första nya bilfabriken i Sverige på 50 år så det känns såklart jätteroligt, lägger han till. Koenigsegg har på tre år fördubblat antalet anställda från 300 till 600. Företaget räknar med att anställa ytterligare 150 personer under de två kommande åren, enligt nyhetsbyrån.
Sportbilstillverkaren Koenigsegg har i sommar öppnat sin nya fabrik utanför Ängelholm. Företagets vd och grundare Christian von Koenigsegg säger till TT att man nu kan gå från att bygga ”en bil i veckan till en bil om dagen”. – Det är nog den första nya bilfabriken i Sverige på 50 år så det känns såklart jätteroligt, lägger han till. Koenigsegg har på tre år fördubblat antalet anställda från 300 till 600. Företaget räknar med att anställa ytterligare 150 personer under de två kommande åren, enligt nyhetsbyrån.
Sportbilstillverkaren Koenigsegg har i sommar öppnat sin nya fabrik utanför Ängelholm. Företagets vd och grundare Christian von Koenigsegg säger till TT att man nu kan gå från att bygga ”en bil i veckan till en bil om dagen”. – Det är nog den första nya bilfabriken i Sverige på 50 år så det känns såklart jätteroligt, lägger han till. Koenigsegg har på tre år fördubblat antalet anställda från 300 till 600. Företaget räknar med att anställa ytterligare 150 personer under de två kommande åren, enligt nyhetsbyrån.
Den nya testanläggningen för batteriteknik och elfordon, Seel, har nu öppnat på Säve i Göteborg. Energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) var en av huvudtalarna på invigningen i september. – Seel har goda förutsättningar att bli ett världsledande testcenter för elektromobilitet, och därmed ett viktigt redskap för att leda den globala utvecklingen mot ökad hållbarhet, sa hon. Volvobolagen, Cevt och Scania är aktiva partners i eltestlabbet, som ägs gemensamt av Chalmers och Rise. Investeringen uppgår till totalt 1,3 miljarder kronor.
Den nya testanläggningen för batteriteknik och elfordon, Seel, har nu öppnat på Säve i Göteborg. Energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) var en av huvudtalarna på invigningen i september. – Seel har goda förutsättningar att bli ett världsledande testcenter för elektromobilitet, och därmed ett viktigt redskap för att leda den globala utvecklingen mot ökad hållbarhet, sa hon. Volvobolagen, Cevt och Scania är aktiva partners i eltestlabbet, som ägs gemensamt av Chalmers och Rise. Investeringen uppgår till totalt 1,3 miljarder kronor.
Den nya testanläggningen för batteriteknik och elfordon, Seel, har nu öppnat på Säve i Göteborg. Energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) var en av huvudtalarna på invigningen i september. – Seel har goda förutsättningar att bli ett världsledande testcenter för elektromobilitet, och därmed ett viktigt redskap för att leda den globala utvecklingen mot ökad hållbarhet, sa hon. Volvobolagen, Cevt och Scania är aktiva partners i eltestlabbet, som ägs gemensamt av Chalmers och Rise. Investeringen uppgår till totalt 1,3 miljarder kronor.
Lundaföretaget Elonroad inleder i höst ett samarbete med den europeiska byggjätten Vinci Group för att bygga en elväg i Paris. Planen är att använda konduktiv teknik, där el överförs direkt till fordon genom kontakt mellan en ledning eller en skena. – Det är fantastiskt att se två av världens länder med minst utsläpp, Sverige och Frankrike, samarbeta för att förverkliga elvägar, säger Elonroads vd Karin Ebbinghaus. Projektet påbörjas i september och löper under tre år. Investeringarna uppgår till mellan 60 och 80 miljoner kronor.
Lundaföretaget Elonroad inleder i höst ett samarbete med den europeiska byggjätten Vinci Group för att bygga en elväg i Paris. Planen är att använda konduktiv teknik, där el överförs direkt till fordon genom kontakt mellan en ledning eller en skena. – Det är fantastiskt att se två av världens länder med minst utsläpp, Sverige och Frankrike, samarbeta för att förverkliga elvägar, säger Elonroads vd Karin Ebbinghaus. Projektet påbörjas i september och löper under tre år. Investeringarna uppgår till mellan 60 och 80 miljoner kronor.
Lundaföretaget Elonroad inleder i höst ett samarbete med den europeiska byggjätten Vinci Group för att bygga en elväg i Paris. Planen är att använda konduktiv teknik, där el överförs direkt till fordon genom kontakt mellan en ledning eller en skena. – Det är fantastiskt att se två av världens länder med minst utsläpp, Sverige och Frankrike, samarbeta för att förverkliga elvägar, säger Elonroads vd Karin Ebbinghaus. Projektet påbörjas i september och löper under tre år. Investeringarna uppgår till mellan 60 och 80 miljoner kronor.
Det svenska mjukvarubolaget Neo4J har ökat sina intäkter i USA till över 1,6 miljarder kronor, enligt uppgifter till Dagens Industri. Det innebär en tillväxt på 50 procent sedan 2021. Neo4J, som har ett utvecklingskontor i Malmö, har länge lyfts fram som en möjlig börskandidat på Wall Street. Men i nuläget har bolaget ”gott om pengar på banken”. – Det är klart att vi kommer att gå till börsen någon gång, det är inget snack om saken, men i dag behöver jag inte tänka på det alls, säger vd Emil Eifrém till tidningen.
Det svenska mjukvarubolaget Neo4J har ökat sina intäkter i USA till över 1,6 miljarder kronor, enligt uppgifter till Dagens Industri. Det innebär en tillväxt på 50 procent sedan 2021. Neo4J, som har ett utvecklingskontor i Malmö, har länge lyfts fram som en möjlig börskandidat på Wall Street. Men i nuläget har bolaget ”gott om pengar på banken”. – Det är klart att vi kommer att gå till börsen någon gång, det är inget snack om saken, men i dag behöver jag inte tänka på det alls, säger vd Emil Eifrém till tidningen.
Det svenska mjukvarubolaget Neo4J har ökat sina intäkter i USA till över 1,6 miljarder kronor, enligt uppgifter till Dagens Industri. Det innebär en tillväxt på 50 procent sedan 2021. Neo4J, som har ett utvecklingskontor i Malmö, har länge lyfts fram som en möjlig börskandidat på Wall Street. Men i nuläget har bolaget ”gott om pengar på banken”. – Det är klart att vi kommer att gå till börsen någon gång, det är inget snack om saken, men i dag behöver jag inte tänka på det alls, säger vd Emil Eifrém till tidningen.
Malmöbaserade Codescene säkrar 7,5 miljoner euro, motsvarande 87 miljoner kronor, i ny finansiering. Det innebär samtidigt att riskkapitalbolaget Neqst, som är storägare i Sinch, blir ny investerare i företaget. Codescene använder artificiell intelligens för att förutsäga och föreslå förbättringar i kod, vilket sparar tid och pengar för användarna. Bolaget har i dagsläget kunder i 75 länder. Med den nya investeringen planerar Codescene att öka sin närvaro på sina fem största marknader: USA, Tyskland, Storbritannien, Nederländerna och Indien.
Malmöbaserade Codescene säkrar 7,5 miljoner euro, motsvarande 87 miljoner kronor, i ny finansiering. Det innebär samtidigt att riskkapitalbolaget Neqst, som är storägare i Sinch, blir ny investerare i företaget. Codescene använder artificiell intelligens för att förutsäga och föreslå förbättringar i kod, vilket sparar tid och pengar för användarna. Bolaget har i dagsläget kunder i 75 länder. Med den nya investeringen planerar Codescene att öka sin närvaro på sina fem största marknader: USA, Tyskland, Storbritannien, Nederländerna och Indien.
Malmöbaserade Codescene säkrar 7,5 miljoner euro, motsvarande 87 miljoner kronor, i ny finansiering. Det innebär samtidigt att riskkapitalbolaget Neqst, som är storägare i Sinch, blir ny investerare i företaget. Codescene använder artificiell intelligens för att förutsäga och föreslå förbättringar i kod, vilket sparar tid och pengar för användarna. Bolaget har i dagsläget kunder i 75 länder. Med den nya investeringen planerar Codescene att öka sin närvaro på sina fem största marknader: USA, Tyskland, Storbritannien, Nederländerna och Indien.
Bokningstrycket har ökat på Stena Lines färjor under sommaren i spåren av den försvagade kronan. Under sommarmånaderna ökade antalet danska resenärer med 41 procent, trots det regniga vädret, rapporterar GP. Färjebolaget har därför satt in in extra morgonavgångar från danska Fredrikshamn till Göteborg. – Det är första gången det händer egentligen och vi kommer att fortsätta med det under överskådlig tid, säger Ulf Staff, kommersiell chef på Stena Line.
Bokningstrycket har ökat på Stena Lines färjor under sommaren i spåren av den försvagade kronan. Under sommarmånaderna ökade antalet danska resenärer med 41 procent, trots det regniga vädret, rapporterar GP. Färjebolaget har därför satt in in extra morgonavgångar från danska Fredrikshamn till Göteborg. – Det är första gången det händer egentligen och vi kommer att fortsätta med det under överskådlig tid, säger Ulf Staff, kommersiell chef på Stena Line.
Bokningstrycket har ökat på Stena Lines färjor under sommaren i spåren av den försvagade kronan. Under sommarmånaderna ökade antalet danska resenärer med 41 procent, trots det regniga vädret, rapporterar GP. Färjebolaget har därför satt in in extra morgonavgångar från danska Fredrikshamn till Göteborg. – Det är första gången det händer egentligen och vi kommer att fortsätta med det under överskådlig tid, säger Ulf Staff, kommersiell chef på Stena Line.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö