Flygplanstillverkaren Heart Aerospace presenterade nyligen sin första fullskalig visningsmodell av ett hybridplan. Den första eldrivna flygningen planeras till andra kvartalet 2025. – Det är ett bevis på vårt teams skicklighet och engagemang att vi kan lansera en 30-sitsig visningmodell med ett helt nytt drivsystem på mindre än två år, säger Anders Forslund, medgrundare och vd för Heart Aerospace. Bolaget grundades i Göteborg 2019 och har samlat in över 145 miljoner dollar från investerare och riskkapitalfonder.
Flygplanstillverkaren Heart Aerospace presenterade nyligen sin första fullskalig visningsmodell av ett hybridplan. Den första eldrivna flygningen planeras till andra kvartalet 2025. – Det är ett bevis på vårt teams skicklighet och engagemang att vi kan lansera en 30-sitsig visningmodell med ett helt nytt drivsystem på mindre än två år, säger Anders Forslund, medgrundare och vd för Heart Aerospace. Bolaget grundades i Göteborg 2019 och har samlat in över 145 miljoner dollar från investerare och riskkapitalfonder.
Flygplanstillverkaren Heart Aerospace presenterade nyligen sin första fullskalig visningsmodell av ett hybridplan. Den första eldrivna flygningen planeras till andra kvartalet 2025. – Det är ett bevis på vårt teams skicklighet och engagemang att vi kan lansera en 30-sitsig visningmodell med ett helt nytt drivsystem på mindre än två år, säger Anders Forslund, medgrundare och vd för Heart Aerospace. Bolaget grundades i Göteborg 2019 och har samlat in över 145 miljoner dollar från investerare och riskkapitalfonder.
Malmöbaserade Ekolution, som utvecklar klimatvänliga byggmaterial av industrihampa, har tagit in 25 miljoner kronor från befintliga investerare, rapporterar Breakit. Fabriken som byggs i Staffanstorp kommer att binda 70 000 ton koldioxid per år vid full kapacitet. – Det gör att vi varje år kommer att bidra med att minska hela bygg- och fastighetssveriges utsläpp med en halv procent, säger vd Remi Lorén. Sammanlagt har företaget, som grundades 2013, samlat in närmare 200 miljoner kronor i finansiering.
Malmöbaserade Ekolution, som utvecklar klimatvänliga byggmaterial av industrihampa, har tagit in 25 miljoner kronor från befintliga investerare, rapporterar Breakit. Fabriken som byggs i Staffanstorp kommer att binda 70 000 ton koldioxid per år vid full kapacitet. – Det gör att vi varje år kommer att bidra med att minska hela bygg- och fastighetssveriges utsläpp med en halv procent, säger vd Remi Lorén. Sammanlagt har företaget, som grundades 2013, samlat in närmare 200 miljoner kronor i finansiering.
Malmöbaserade Ekolution, som utvecklar klimatvänliga byggmaterial av industrihampa, har tagit in 25 miljoner kronor från befintliga investerare, rapporterar Breakit. Fabriken som byggs i Staffanstorp kommer att binda 70 000 ton koldioxid per år vid full kapacitet. – Det gör att vi varje år kommer att bidra med att minska hela bygg- och fastighetssveriges utsläpp med en halv procent, säger vd Remi Lorén. Sammanlagt har företaget, som grundades 2013, samlat in närmare 200 miljoner kronor i finansiering.
Det svenska modevarumärket Axel Arigato, som lanserades av göteborgarna Albin Johansson och Max Svärdh för tio år sedan, öppnar en flaggskeppsbutik i New York. Det blir bolagets första i USA, skriver Göteborgs-Posten. – USA är en oerhört viktig marknad för oss och har länge haft en lojal kundbas. Vi är så glada över att äntligen kunna välkomna dem till en fysisk butik, säger vd Albin Johansson till Retail & Leisure International. I Sverige har modemärket butiker i Göteborg och Stockholm.
Det svenska modevarumärket Axel Arigato, som lanserades av göteborgarna Albin Johansson och Max Svärdh för tio år sedan, öppnar en flaggskeppsbutik i New York. Det blir bolagets första i USA, skriver Göteborgs-Posten. – USA är en oerhört viktig marknad för oss och har länge haft en lojal kundbas. Vi är så glada över att äntligen kunna välkomna dem till en fysisk butik, säger vd Albin Johansson till Retail & Leisure International. I Sverige har modemärket butiker i Göteborg och Stockholm.
Det svenska modevarumärket Axel Arigato, som lanserades av göteborgarna Albin Johansson och Max Svärdh för tio år sedan, öppnar en flaggskeppsbutik i New York. Det blir bolagets första i USA, skriver Göteborgs-Posten. – USA är en oerhört viktig marknad för oss och har länge haft en lojal kundbas. Vi är så glada över att äntligen kunna välkomna dem till en fysisk butik, säger vd Albin Johansson till Retail & Leisure International. I Sverige har modemärket butiker i Göteborg och Stockholm.
Sportbilstillverkaren Koenigsegg, med bas i Ängelholm, har tagit in en investering på cirka en halv miljard kronor och får därmed en ny delägare. Den New York-baserade fonden Chieftain Capital Management har investerat 50 miljoner euro i samband med en nyemission, vilket ger fonden en ägarandel på under 10 procent. Grundaren Christian von Koenigsegg säger samtidigt att företaget fortsatt behåller majoritetsägandet. – Tillsammans siktar vi på att ta Koenigsegg till nya höjder, samtidigt som vi fortsätter att vårda vår familjekultur.
Sportbilstillverkaren Koenigsegg, med bas i Ängelholm, har tagit in en investering på cirka en halv miljard kronor och får därmed en ny delägare. Den New York-baserade fonden Chieftain Capital Management har investerat 50 miljoner euro i samband med en nyemission, vilket ger fonden en ägarandel på under 10 procent. Grundaren Christian von Koenigsegg säger samtidigt att företaget fortsatt behåller majoritetsägandet. – Tillsammans siktar vi på att ta Koenigsegg till nya höjder, samtidigt som vi fortsätter att vårda vår familjekultur.
Sportbilstillverkaren Koenigsegg, med bas i Ängelholm, har tagit in en investering på cirka en halv miljard kronor och får därmed en ny delägare. Den New York-baserade fonden Chieftain Capital Management har investerat 50 miljoner euro i samband med en nyemission, vilket ger fonden en ägarandel på under 10 procent. Grundaren Christian von Koenigsegg säger samtidigt att företaget fortsatt behåller majoritetsägandet. – Tillsammans siktar vi på att ta Koenigsegg till nya höjder, samtidigt som vi fortsätter att vårda vår familjekultur.
It-säkerhetsbolaget Recorded Future, med rötter i Göteborg, säljs till amerikanska Mastercard i en affär värd motsvarande 27,5 miljarder kronor. Recorded Future grundades 2009 av göteborgarna Christopher Ahlberg och Staffan Truvé, och har vuxit till att bli ett globalt företag med över 1.900 kunder i 75 länder. – Genom att gå samman med Mastercard ser vi en möjlighet att hjälpa fler företag och regeringar, säger bolagets vd Christopher Ahlberg. Recorded Future har över tusen anställda, bland annat i Göteborg och på det amerikanska huvudkontoret i Boston.
It-säkerhetsbolaget Recorded Future, med rötter i Göteborg, säljs till amerikanska Mastercard i en affär värd motsvarande 27,5 miljarder kronor. Recorded Future grundades 2009 av göteborgarna Christopher Ahlberg och Staffan Truvé, och har vuxit till att bli ett globalt företag med över 1.900 kunder i 75 länder. – Genom att gå samman med Mastercard ser vi en möjlighet att hjälpa fler företag och regeringar, säger bolagets vd Christopher Ahlberg. Recorded Future har över tusen anställda, bland annat i Göteborg och på det amerikanska huvudkontoret i Boston.
It-säkerhetsbolaget Recorded Future, med rötter i Göteborg, säljs till amerikanska Mastercard i en affär värd motsvarande 27,5 miljarder kronor. Recorded Future grundades 2009 av göteborgarna Christopher Ahlberg och Staffan Truvé, och har vuxit till att bli ett globalt företag med över 1.900 kunder i 75 länder. – Genom att gå samman med Mastercard ser vi en möjlighet att hjälpa fler företag och regeringar, säger bolagets vd Christopher Ahlberg. Recorded Future har över tusen anställda, bland annat i Göteborg och på det amerikanska huvudkontoret i Boston.
Gothenburg Green City Zone får 6 miljoner kronor från EU för att under de kommande två åren skynda på arbetet mot utsläppsfria transporter till 2030. Initiativet, som drivs av Göteborgs Stad i samarbete med Volvo Cars och RISE, skapar en testmiljö i Göteborg för hållbara transporter. – EU vill att vi ska accelerera omställningen, sprida arbetsmetoder och visa på goda exempel på hur städer ska lyckas ställa om, säger verksamhetsledare Jonas Eriksson till Vårt Göteborg. Pengarna ska bland annat användas för att öka samverkan mellan privata och offentliga aktörer.
Gothenburg Green City Zone får 6 miljoner kronor från EU för att under de kommande två åren skynda på arbetet mot utsläppsfria transporter till 2030. Initiativet, som drivs av Göteborgs Stad i samarbete med Volvo Cars och RISE, skapar en testmiljö i Göteborg för hållbara transporter. – EU vill att vi ska accelerera omställningen, sprida arbetsmetoder och visa på goda exempel på hur städer ska lyckas ställa om, säger verksamhetsledare Jonas Eriksson till Vårt Göteborg. Pengarna ska bland annat användas för att öka samverkan mellan privata och offentliga aktörer.
Gothenburg Green City Zone får 6 miljoner kronor från EU för att under de kommande två åren skynda på arbetet mot utsläppsfria transporter till 2030. Initiativet, som drivs av Göteborgs Stad i samarbete med Volvo Cars och RISE, skapar en testmiljö i Göteborg för hållbara transporter. – EU vill att vi ska accelerera omställningen, sprida arbetsmetoder och visa på goda exempel på hur städer ska lyckas ställa om, säger verksamhetsledare Jonas Eriksson till Vårt Göteborg. Pengarna ska bland annat användas för att öka samverkan mellan privata och offentliga aktörer.
Den danska fraktkoncernen Mærsk utforskar möjligheten att driva containerfartyg med hjälp av kärnkraft. Bolaget har tillsammans med sjöfartsföretaget Lloyds Register och brittiska Core Power inlett en studie för att undersöka regler och säkerhetskrav för att driva containerfartyg med små modulära reaktorer (SMR). Målet är att bana väg för utsläppsfria fartyg och bidra till sjöfartsindustrins omställning till nollutsläpp. Maersk understryker dock att utmaningar kring säkerhet och avfallshantering måste lösas innan tekniken kan bli aktuell.
Den danska fraktkoncernen Mærsk utforskar möjligheten att driva containerfartyg med hjälp av kärnkraft. Bolaget har tillsammans med sjöfartsföretaget Lloyds Register och brittiska Core Power inlett en studie för att undersöka regler och säkerhetskrav för att driva containerfartyg med små modulära reaktorer (SMR). Målet är att bana väg för utsläppsfria fartyg och bidra till sjöfartsindustrins omställning till nollutsläpp. Maersk understryker dock att utmaningar kring säkerhet och avfallshantering måste lösas innan tekniken kan bli aktuell.
Den danska fraktkoncernen Mærsk utforskar möjligheten att driva containerfartyg med hjälp av kärnkraft. Bolaget har tillsammans med sjöfartsföretaget Lloyds Register och brittiska Core Power inlett en studie för att undersöka regler och säkerhetskrav för att driva containerfartyg med små modulära reaktorer (SMR). Målet är att bana väg för utsläppsfria fartyg och bidra till sjöfartsindustrins omställning till nollutsläpp. Maersk understryker dock att utmaningar kring säkerhet och avfallshantering måste lösas innan tekniken kan bli aktuell.
Från och med i år måste alla noterade företag och de med över 500 anställda redovisa sina utsläpp – även de som kommer från anställdas pendling – enligt ett nytt EU-direktiv. Två Lundaföretag, Trivector Traffic och Backtick Technologies, har utvecklat en app som ska göra det enklare att spåra dessa utsläpp. – Många som jobbat med hållbarhetsrapporteringar inser att det här är en rejäl utmaning […] Vi hoppas att vi har nåt som förenklar det, säger Anna Clark, projektansvarig på Trivector Traffic, till DI Digital. Ett test är planerat till hösten med 25 företag i Lunds kommun, däribland Alfa Laval och Tetra Pak.
Från och med i år måste alla noterade företag och de med över 500 anställda redovisa sina utsläpp – även de som kommer från anställdas pendling – enligt ett nytt EU-direktiv. Två Lundaföretag, Trivector Traffic och Backtick Technologies, har utvecklat en app som ska göra det enklare att spåra dessa utsläpp. – Många som jobbat med hållbarhetsrapporteringar inser att det här är en rejäl utmaning […] Vi hoppas att vi har nåt som förenklar det, säger Anna Clark, projektansvarig på Trivector Traffic, till DI Digital. Ett test är planerat till hösten med 25 företag i Lunds kommun, däribland Alfa Laval och Tetra Pak.
Från och med i år måste alla noterade företag och de med över 500 anställda redovisa sina utsläpp – även de som kommer från anställdas pendling – enligt ett nytt EU-direktiv. Två Lundaföretag, Trivector Traffic och Backtick Technologies, har utvecklat en app som ska göra det enklare att spåra dessa utsläpp. – Många som jobbat med hållbarhetsrapporteringar inser att det här är en rejäl utmaning […] Vi hoppas att vi har nåt som förenklar det, säger Anna Clark, projektansvarig på Trivector Traffic, till DI Digital. Ett test är planerat till hösten med 25 företag i Lunds kommun, däribland Alfa Laval och Tetra Pak.
Peab har fått uppdraget att förvandla svets- och pannverkstaden ”Hall 259” i Varvsstaden i Malmö till ett modernt komplex med kontor, butik och parkeringshus. Taket förbereds för ett möjligt bostadsprojekt med radhus. Kontraktet uppgår till 454 miljoner kronor och projektet väntas stå klart till sommaren 2027. – Det här är ett viktigt projekt i utvecklingen av Varvsstaden och inte minst är vi stolta över att genomföra arbetet med stor respekt för miljö och områdets historia, säger Olle Olsson, regionchef på Peab.
Peab har fått uppdraget att förvandla svets- och pannverkstaden ”Hall 259” i Varvsstaden i Malmö till ett modernt komplex med kontor, butik och parkeringshus. Taket förbereds för ett möjligt bostadsprojekt med radhus. Kontraktet uppgår till 454 miljoner kronor och projektet väntas stå klart till sommaren 2027. – Det här är ett viktigt projekt i utvecklingen av Varvsstaden och inte minst är vi stolta över att genomföra arbetet med stor respekt för miljö och områdets historia, säger Olle Olsson, regionchef på Peab.
Peab har fått uppdraget att förvandla svets- och pannverkstaden ”Hall 259” i Varvsstaden i Malmö till ett modernt komplex med kontor, butik och parkeringshus. Taket förbereds för ett möjligt bostadsprojekt med radhus. Kontraktet uppgår till 454 miljoner kronor och projektet väntas stå klart till sommaren 2027. – Det här är ett viktigt projekt i utvecklingen av Varvsstaden och inte minst är vi stolta över att genomföra arbetet med stor respekt för miljö och områdets historia, säger Olle Olsson, regionchef på Peab.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö