Gothenburg Green City Zone får 6 miljoner kronor från EU för att under de kommande två åren skynda på arbetet mot utsläppsfria transporter till 2030. Initiativet, som drivs av Göteborgs Stad i samarbete med Volvo Cars och RISE, skapar en testmiljö i Göteborg för hållbara transporter. – EU vill att vi ska accelerera omställningen, sprida arbetsmetoder och visa på goda exempel på hur städer ska lyckas ställa om, säger verksamhetsledare Jonas Eriksson till Vårt Göteborg. Pengarna ska bland annat användas för att öka samverkan mellan privata och offentliga aktörer.
Gothenburg Green City Zone får 6 miljoner kronor från EU för att under de kommande två åren skynda på arbetet mot utsläppsfria transporter till 2030. Initiativet, som drivs av Göteborgs Stad i samarbete med Volvo Cars och RISE, skapar en testmiljö i Göteborg för hållbara transporter. – EU vill att vi ska accelerera omställningen, sprida arbetsmetoder och visa på goda exempel på hur städer ska lyckas ställa om, säger verksamhetsledare Jonas Eriksson till Vårt Göteborg. Pengarna ska bland annat användas för att öka samverkan mellan privata och offentliga aktörer.
Gothenburg Green City Zone får 6 miljoner kronor från EU för att under de kommande två åren skynda på arbetet mot utsläppsfria transporter till 2030. Initiativet, som drivs av Göteborgs Stad i samarbete med Volvo Cars och RISE, skapar en testmiljö i Göteborg för hållbara transporter. – EU vill att vi ska accelerera omställningen, sprida arbetsmetoder och visa på goda exempel på hur städer ska lyckas ställa om, säger verksamhetsledare Jonas Eriksson till Vårt Göteborg. Pengarna ska bland annat användas för att öka samverkan mellan privata och offentliga aktörer.
Den danska fraktkoncernen Mærsk utforskar möjligheten att driva containerfartyg med hjälp av kärnkraft. Bolaget har tillsammans med sjöfartsföretaget Lloyds Register och brittiska Core Power inlett en studie för att undersöka regler och säkerhetskrav för att driva containerfartyg med små modulära reaktorer (SMR). Målet är att bana väg för utsläppsfria fartyg och bidra till sjöfartsindustrins omställning till nollutsläpp. Maersk understryker dock att utmaningar kring säkerhet och avfallshantering måste lösas innan tekniken kan bli aktuell.
Den danska fraktkoncernen Mærsk utforskar möjligheten att driva containerfartyg med hjälp av kärnkraft. Bolaget har tillsammans med sjöfartsföretaget Lloyds Register och brittiska Core Power inlett en studie för att undersöka regler och säkerhetskrav för att driva containerfartyg med små modulära reaktorer (SMR). Målet är att bana väg för utsläppsfria fartyg och bidra till sjöfartsindustrins omställning till nollutsläpp. Maersk understryker dock att utmaningar kring säkerhet och avfallshantering måste lösas innan tekniken kan bli aktuell.
Den danska fraktkoncernen Mærsk utforskar möjligheten att driva containerfartyg med hjälp av kärnkraft. Bolaget har tillsammans med sjöfartsföretaget Lloyds Register och brittiska Core Power inlett en studie för att undersöka regler och säkerhetskrav för att driva containerfartyg med små modulära reaktorer (SMR). Målet är att bana väg för utsläppsfria fartyg och bidra till sjöfartsindustrins omställning till nollutsläpp. Maersk understryker dock att utmaningar kring säkerhet och avfallshantering måste lösas innan tekniken kan bli aktuell.
Från och med i år måste alla noterade företag och de med över 500 anställda redovisa sina utsläpp – även de som kommer från anställdas pendling – enligt ett nytt EU-direktiv. Två Lundaföretag, Trivector Traffic och Backtick Technologies, har utvecklat en app som ska göra det enklare att spåra dessa utsläpp. – Många som jobbat med hållbarhetsrapporteringar inser att det här är en rejäl utmaning […] Vi hoppas att vi har nåt som förenklar det, säger Anna Clark, projektansvarig på Trivector Traffic, till DI Digital. Ett test är planerat till hösten med 25 företag i Lunds kommun, däribland Alfa Laval och Tetra Pak.
Från och med i år måste alla noterade företag och de med över 500 anställda redovisa sina utsläpp – även de som kommer från anställdas pendling – enligt ett nytt EU-direktiv. Två Lundaföretag, Trivector Traffic och Backtick Technologies, har utvecklat en app som ska göra det enklare att spåra dessa utsläpp. – Många som jobbat med hållbarhetsrapporteringar inser att det här är en rejäl utmaning […] Vi hoppas att vi har nåt som förenklar det, säger Anna Clark, projektansvarig på Trivector Traffic, till DI Digital. Ett test är planerat till hösten med 25 företag i Lunds kommun, däribland Alfa Laval och Tetra Pak.
Från och med i år måste alla noterade företag och de med över 500 anställda redovisa sina utsläpp – även de som kommer från anställdas pendling – enligt ett nytt EU-direktiv. Två Lundaföretag, Trivector Traffic och Backtick Technologies, har utvecklat en app som ska göra det enklare att spåra dessa utsläpp. – Många som jobbat med hållbarhetsrapporteringar inser att det här är en rejäl utmaning […] Vi hoppas att vi har nåt som förenklar det, säger Anna Clark, projektansvarig på Trivector Traffic, till DI Digital. Ett test är planerat till hösten med 25 företag i Lunds kommun, däribland Alfa Laval och Tetra Pak.
Peab har fått uppdraget att förvandla svets- och pannverkstaden ”Hall 259” i Varvsstaden i Malmö till ett modernt komplex med kontor, butik och parkeringshus. Taket förbereds för ett möjligt bostadsprojekt med radhus. Kontraktet uppgår till 454 miljoner kronor och projektet väntas stå klart till sommaren 2027. – Det här är ett viktigt projekt i utvecklingen av Varvsstaden och inte minst är vi stolta över att genomföra arbetet med stor respekt för miljö och områdets historia, säger Olle Olsson, regionchef på Peab.
Peab har fått uppdraget att förvandla svets- och pannverkstaden ”Hall 259” i Varvsstaden i Malmö till ett modernt komplex med kontor, butik och parkeringshus. Taket förbereds för ett möjligt bostadsprojekt med radhus. Kontraktet uppgår till 454 miljoner kronor och projektet väntas stå klart till sommaren 2027. – Det här är ett viktigt projekt i utvecklingen av Varvsstaden och inte minst är vi stolta över att genomföra arbetet med stor respekt för miljö och områdets historia, säger Olle Olsson, regionchef på Peab.
Peab har fått uppdraget att förvandla svets- och pannverkstaden ”Hall 259” i Varvsstaden i Malmö till ett modernt komplex med kontor, butik och parkeringshus. Taket förbereds för ett möjligt bostadsprojekt med radhus. Kontraktet uppgår till 454 miljoner kronor och projektet väntas stå klart till sommaren 2027. – Det här är ett viktigt projekt i utvecklingen av Varvsstaden och inte minst är vi stolta över att genomföra arbetet med stor respekt för miljö och områdets historia, säger Olle Olsson, regionchef på Peab.
Ironic Biotech, som är antaget till Smiles inkubatorprogram i Lund, utvecklar en ny form av lättupptagligt järn för livsmedelsindustrin. Företaget tog in 11 miljoner i våras i en nyemission, och ska samla in mer pengar i höst för att utveckla produkten. – Vi har ett mycket starkt team och en produkt som tilltalar marknaden. Redan nu i tidigt skede har vi flera intresserade livsmedelsbolag i Norden och Europa som vill samarbeta med oss, säger Nélida Leiva Eriksson, vd för Ironic Biotech.
Ironic Biotech, som är antaget till Smiles inkubatorprogram i Lund, utvecklar en ny form av lättupptagligt järn för livsmedelsindustrin. Företaget tog in 11 miljoner i våras i en nyemission, och ska samla in mer pengar i höst för att utveckla produkten. – Vi har ett mycket starkt team och en produkt som tilltalar marknaden. Redan nu i tidigt skede har vi flera intresserade livsmedelsbolag i Norden och Europa som vill samarbeta med oss, säger Nélida Leiva Eriksson, vd för Ironic Biotech.
Ironic Biotech, som är antaget till Smiles inkubatorprogram i Lund, utvecklar en ny form av lättupptagligt järn för livsmedelsindustrin. Företaget tog in 11 miljoner i våras i en nyemission, och ska samla in mer pengar i höst för att utveckla produkten. – Vi har ett mycket starkt team och en produkt som tilltalar marknaden. Redan nu i tidigt skede har vi flera intresserade livsmedelsbolag i Norden och Europa som vill samarbeta med oss, säger Nélida Leiva Eriksson, vd för Ironic Biotech.
Danska Ørsted stängde sitt sista kolkraftverk i Esbjerg på Jylland den sista augusti. Det innebär att energikoncernen nu är nära att uppnå en fossilfri energiproduktion. Ørsted, som tidigare varit ett av Europas mest kolintensiva bolag, har sedan 2006 gradvist minskat sin kolanvändning genom att övergå till bland annat vindkraft och biomassa. Bolaget uppger sig ha minskat sina koldioxidutsläpp med 92 procent och siktar på att bli helt fossilfritt. Kolverket skulle egentligen ha stängts förra året, men energikrisen 2022 ledde till att de danska myndigheterna beordrade en uppskjutning.
Danska Ørsted stängde sitt sista kolkraftverk i Esbjerg på Jylland den sista augusti. Det innebär att energikoncernen nu är nära att uppnå en fossilfri energiproduktion. Ørsted, som tidigare varit ett av Europas mest kolintensiva bolag, har sedan 2006 gradvist minskat sin kolanvändning genom att övergå till bland annat vindkraft och biomassa. Bolaget uppger sig ha minskat sina koldioxidutsläpp med 92 procent och siktar på att bli helt fossilfritt. Kolverket skulle egentligen ha stängts förra året, men energikrisen 2022 ledde till att de danska myndigheterna beordrade en uppskjutning.
Danska Ørsted stängde sitt sista kolkraftverk i Esbjerg på Jylland den sista augusti. Det innebär att energikoncernen nu är nära att uppnå en fossilfri energiproduktion. Ørsted, som tidigare varit ett av Europas mest kolintensiva bolag, har sedan 2006 gradvist minskat sin kolanvändning genom att övergå till bland annat vindkraft och biomassa. Bolaget uppger sig ha minskat sina koldioxidutsläpp med 92 procent och siktar på att bli helt fossilfritt. Kolverket skulle egentligen ha stängts förra året, men energikrisen 2022 ledde till att de danska myndigheterna beordrade en uppskjutning.
Fastighetsbolaget Brinova har skrivit avtal om att förvärva en samhällsfastighet i Malmö, till ett underliggande värde om 115 miljoner kronor. Fastigheten omfattar ett särskilt boende för äldre med 72 lägenheter i Segevång. I samband med köpet har ett 10-årigt hyresavtal tecknats med den befintliga operatören, vilket innebär att den nuvarande verksamheten kan fortsätta utan avbrott. – Ett utmärkt förvärv av en fastighet på fantastiskt läge, säger vd Per Johansson. Tillträdet är planerat till den 1 oktober.
Fastighetsbolaget Brinova har skrivit avtal om att förvärva en samhällsfastighet i Malmö, till ett underliggande värde om 115 miljoner kronor. Fastigheten omfattar ett särskilt boende för äldre med 72 lägenheter i Segevång. I samband med köpet har ett 10-årigt hyresavtal tecknats med den befintliga operatören, vilket innebär att den nuvarande verksamheten kan fortsätta utan avbrott. – Ett utmärkt förvärv av en fastighet på fantastiskt läge, säger vd Per Johansson. Tillträdet är planerat till den 1 oktober.
Fastighetsbolaget Brinova har skrivit avtal om att förvärva en samhällsfastighet i Malmö, till ett underliggande värde om 115 miljoner kronor. Fastigheten omfattar ett särskilt boende för äldre med 72 lägenheter i Segevång. I samband med köpet har ett 10-årigt hyresavtal tecknats med den befintliga operatören, vilket innebär att den nuvarande verksamheten kan fortsätta utan avbrott. – Ett utmärkt förvärv av en fastighet på fantastiskt läge, säger vd Per Johansson. Tillträdet är planerat till den 1 oktober.
Lundaföretaget Elonroad, Øresundsbro Konsortiet och Lunds universitet ska undersöka möjligheterna för att skapa en elväg över Öresundsbron för eldrivna fordon. En markbaserad elskena i vägbanan skulle göra det möjligt för lastbilar och personbilar att ladda sina batterier under färd. Elonroads vd Karin Ebbinghaus tror att en elväg på bron skulle kunna påskynda omställningen till gröna transporter i Öresundsregionen. – Detta är ett näringslivsinitiativ för näringslivet. En ”call to action” att vi i regionen kan gå i bräschen för elektrifieringen, säger hon till Dagens Industri.
Lundaföretaget Elonroad, Øresundsbro Konsortiet och Lunds universitet ska undersöka möjligheterna för att skapa en elväg över Öresundsbron för eldrivna fordon. En markbaserad elskena i vägbanan skulle göra det möjligt för lastbilar och personbilar att ladda sina batterier under färd. Elonroads vd Karin Ebbinghaus tror att en elväg på bron skulle kunna påskynda omställningen till gröna transporter i Öresundsregionen. – Detta är ett näringslivsinitiativ för näringslivet. En ”call to action” att vi i regionen kan gå i bräschen för elektrifieringen, säger hon till Dagens Industri.
Lundaföretaget Elonroad, Øresundsbro Konsortiet och Lunds universitet ska undersöka möjligheterna för att skapa en elväg över Öresundsbron för eldrivna fordon. En markbaserad elskena i vägbanan skulle göra det möjligt för lastbilar och personbilar att ladda sina batterier under färd. Elonroads vd Karin Ebbinghaus tror att en elväg på bron skulle kunna påskynda omställningen till gröna transporter i Öresundsregionen. – Detta är ett näringslivsinitiativ för näringslivet. En ”call to action” att vi i regionen kan gå i bräschen för elektrifieringen, säger hon till Dagens Industri.
Danmarks ekonomi står starkare än väntat, mycket tack vare Novo Nordisk och deras storsäljande läkemedel Ozempic och Wegovy. Utan läkemedelsjätten skulle landet troligen befinna sig i recession, uppger Danske Banks chefekonom Las Olsen för SVT Nyheter. Samtidigt poängterar han att den danska ekonomin har fler ben att stå på: – Om Novo Nordisk skulle försvinna i morgon så vore det förstås mycket negativt, men jag tror att vi skulle klara det. Han betonar också vikten av att skapa goda förutsättningar för alla företag i landet.
Danmarks ekonomi står starkare än väntat, mycket tack vare Novo Nordisk och deras storsäljande läkemedel Ozempic och Wegovy. Utan läkemedelsjätten skulle landet troligen befinna sig i recession, uppger Danske Banks chefekonom Las Olsen för SVT Nyheter. Samtidigt poängterar han att den danska ekonomin har fler ben att stå på: – Om Novo Nordisk skulle försvinna i morgon så vore det förstås mycket negativt, men jag tror att vi skulle klara det. Han betonar också vikten av att skapa goda förutsättningar för alla företag i landet.
Danmarks ekonomi står starkare än väntat, mycket tack vare Novo Nordisk och deras storsäljande läkemedel Ozempic och Wegovy. Utan läkemedelsjätten skulle landet troligen befinna sig i recession, uppger Danske Banks chefekonom Las Olsen för SVT Nyheter. Samtidigt poängterar han att den danska ekonomin har fler ben att stå på: – Om Novo Nordisk skulle försvinna i morgon så vore det förstås mycket negativt, men jag tror att vi skulle klara det. Han betonar också vikten av att skapa goda förutsättningar för alla företag i landet.
Galore är ett mediabolag som informerar, guidar, underhåller och inspirerar genom tidningar och event. Det redaktionella innehållet är i huvudsak nöje och näringsliv.
Propellergatan 2
211 15 Malmö